Produktion af offentlige tjenester

Top  Forrige  Næste

Fælles for scenarierene i dette afsnit er, at de alle påvirker produktionen af offentlige tjenester, Xo1. I offentlig produktion er der ikke forskel på udbud og efterspørgsel. I praksis bestemmes udbuddet i en produktionsfunktion - og der er ikke effekter af ændringer i real disponibel indkomst eller i (relative) priser. Men øgede udgifter i offentlig produktion er samtidig lønindkomst i husholdninger eller øget omsætning i private erhverv. I de nedenstående fem scenarier ændres en af inputfaktorerne ad gangen.

 

Der er fem scenarier, som ændrer på input i offentlig produktion.

 

 

fVo1

øget materialeinput  (ikke energivarer)

 

Qo1

øget offentlig beskæftigelse

 

lo1

øget lønomkostninger i offentlig beskæftigelse

 

fIbo1

bygge- og anlægsinvesteringer

 

fImo1

øvrige offentlige investeringer

 

Finanseffekterne er numerisk forskellige, og virkemåden er også forskellig.

 

For varekøbet, fVo1, øges det offentlige forbrug, og produktion af offentlige tjenester stiger. Stigningen kommer som leverancer fra private erhverv og udland. Importen stiger, fordi en del af inputtet kommer fra udlandet. Indkomstfremgangen kommer i de private erhverv, og den fordeler sig som lønindkomst og restindkomst. Det meste er lønindkomst. Der er først og fremmest en stigning i beskæftigelsen, men timelønnen stiger også lidt. Der er tilbageløb til de offentlige kasser gennem skatter og afgifter. Effekten på real disponibel indkomst er positiv. For offentlige investeringer - både fIbo1 og fImo1 - fremkommer finanseffekterne på samme måde. Forskellen på de tre scenarier er importindholdet. Bygge- og anlægsinvesteringer har et lille importindhold. Derfor ses de største aktivitetseffekter og de mindste nettoomkostninger i det offentlige budget ved bygge- og anlægsinvesteringer. Øvrige investeringer har stort importindhold, så der er mindre aktivitet og større udgifter. Varekøbsscenariet placerer sig midt imellem de to investeringsscenarier.

 

Hvis stigningen i offentlig produktion og offentlig forbrug kommer fra større offentlig beskæftigelse, dvs. Qo1-scenariet, fås stor aktivitetsfremgang. Den tilhørende udvidelse af lønsum og bruttoindkomst tilfalder næsten udelukkende husholdningerne. Tilbageløb ved skatter og afgifter har samme proportioner som i scenarierene fVo1, fIbo1 og fImo1. Qo1 scenariet giver stor effekt på real disponibel indkomst, og de afledte effekter er store. Målt på bnp er aktivitetseffekten 2.5 gange større end effekten fra fImo1. Tilbageløbseffekten er relativt stor, og nettoeffekten på de offentlige finanser er på linje med fVo1-scenariet .

 

En stigning i de offentlige lønninger, lo1-scenariet, giver lille aktivitetseffekt. Lønstigningerne giver en stigning i outputprisen, men mængdeeffekt i offentlig forbrug. Der er en positiv effekt på indkomsten i løbende priser; og tilmed en lille positiv effekt på realindkomsten, som kan tilskrives importindholdet i den samlede efterspørgsel. Stigningen i realindkomsten er baggrunden for en beskeden stigning i den samlede private efterspørgsel. Importen stiger også, og den samlede effekt på bnp er lille.

 

Effekterne på løn og priser er relativt små. En lønstigning i den offentlige produktion påvirker gennemsnitslønnen og giver de største stigninger i produktionsomkostningerne. Prisstigningen falder i høj grad på offentlig forbrug og mindre på privat forbrug. Stigningen i den offentlige beskæftigelse i Qo1-scenariet giver generelle løn- og prisstigninger. Det hænger sammen med effekten på arbejdsløsheden, som i dette tilfælde er stor.

 

Tabel 3.4 Stød til offentlig sektor - absolutte ændringer

    fVo1   Qo1   lo   fIbo   fImo
    Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y 2636 2596 5665 5598 3833 3740 2929 2871 2409 2379
Absolut ændring
Bnp fY 1972 1871 3496 3294 596 517 2020 1898 1377 1206
Privat forbrug fCp 157 160 418 409 522 501 169 167 70 50
Off. Forbrug fCo 2345 2373 3528 3530 -11 -10 -14 -15 -9 -8
Investeringer fI 748 742 726 707 423 381 2824 2873 2882 2858
Eksport fE -78 -66 -262 -208 20 14 -65 -54 -97 -88
Import fM 1224 1100 950 835 384 320 961 883 1532 1387
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 1.493 1.585 6.607 6.644 0.423 0.405 1.642 1.728 1.226 1.273
Ledighed Ul -0.844 -0.896 -3.736 -3.753 -0.239 -0.229 -0.929 -0.976 -0.693 -0.719
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o -240 -247 -1063 -1036 -68 -63 -264 -269 -197 -198
Afgifter Sp 652 652 917 931 260 245 786 791 797 857
Skatter Sy_o 338 353 1127 1205 1221 1317 405 419 236 252
Absolut ændring
Privat Tfn_hc 150 162 623 588 828 775 193 196 -107 -146
Udland Tfn_e 1794 1741 1400 1343 550 500 1449 1417 1982 1930
Offentlig Tfn_o -1945 -1903 -2022 -1931 -1377 -1274 -1642 -1613 -1875 -1784
Procent
Timeløn lna 0.014 0.015 0.066 0.068 0.006 0.006 0.016 0.017 0.013 0.015
Outputpris px 0.006 0.006 0.034 0.035 0.056 0.057 0.008 0.008 0.009 0.010
Forbrugerpris pcp 0.003 0.004   0.022 0.023   0.012 0.013   0.005 0.005   0.006 0.007

 

De absolutte effekter er ofte næsten ens i Mar24 og i Apr23.. Ligesom for eksperimenterne, der berører de sociale ydelser, er førsteårseffekterne en smule større i Mar24 end i Apr23, hvilket i stor grad må formodes at have med grundforløbet at gøre. Bilag 2 og 3 viser tabeller med procentvise forskelle.