Uændret driftsresultat for fiskeriet i 2018
Regnskabsstatistik for fiskeri 2018
Driftsresultatet for danske fiskere blev 1,9 mio. kr. pr. virksomhed i 2018. Det er kun 17.000 kr. mindre end året før og et fald på under 1 pct. Bruttoudbyttet steg 7 pct. til 7 mio. kr., mens driftsomkostningerne steg 11 pct., og finansieringsomkostningerne steg 10 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/firegn1.Fartøjerne over 40 meter stod for 70 pct. af fiskeriets samlede driftsresultat
Driftsresultatet varierer fra 0,2 mio. kr. for de mindste fartøjer til 23,6 mio. kr. pr. virksomhed for de største fartøjer. For fartøjer over 40 meter blev driftsresultatet 32 pct. højere end i 2017, mens driftsresultatet faldt for alle øvrige fartøjslængde-grupper. I 2018 udgjorde driftsresultatet for gruppen af fartøjer over 40 meter i alt 662 mio. kr. svarende til 70 pct. af det samlede driftsresultat for fiskeriet. De største fartøjer havde en overskudsgrad på 41 pct., mens fartøjerne på 15-40 meter opnåede en overskudsgrad på 10-13 pct.
Prisstigning gav større bruttoudbytte fra industrifisk
Gruppen af fartøjer over 40 meter, som hovedsageligt fisker sild, makrel og industrifisk, opnåede en samlet stigning i bruttoudbytte på 21 pct. Bruttoudbyttet i industrifiskeriet blev, trods faldende landinger, forøget med 19 pct. som følge af en prisstigning på 44 pct. i 2018. For sild steg bruttoudbyttet 1 pct., da et fald i prisen blev kompenseret af forøgede landinger. Bruttoudbyttet af makrel faldt 1 pct., da en reduktion på 20 pct. i de landede mængder blev modvirket af en prisstigning på 24 pct. Fartøjsgrupperne under 40 meter fik formindsket bruttoudbyttet med 3-12 pct. i forhold til året før som følge af fald i landingerne af torsk, kulmule, rødspætte og tunger, som ikke kunne opvejes af mindre prisstigninger.
Stigning i omkostninger til brændstof
Omkostninger til brændstof steg 32 pct., svarende til 189.000 kr. pr. virksomhed, som følge af 22 pct. stigning i prisen på dieselolie og 10 pct. stigning i forbruget i forhold til året før. Forbruget af brændstof for det samlede fiskeri blev på 105 mio. liter i 2018, svarende til 1.476 liter pr. fartøjs-havdag. Det er 6 pct. højere end det gennemsnitlige forbrug pr. fartøjs-havdag i 2017. Dette skyldes tilgang af to fartøjer i gruppen på 24,0-39,9 meter samt forøget antal havdage for fartøjer over 40 meter, som har det største forbrug pr. dag.
Øvrige omkostninger
Sammenlægges alle øvrige omkostninger end brændstof, var der en stigning på 3,6 pct. svarende til 106.000 kr. pr. virksomhed. Omkostninger til lønninger og vedligeholdelse steg 4 til 5 pct., mens landings- og salgsomkostninger steg 1 pct. Afskrivningerne steg 23 pct. og finansieringsomkostningerne steg 10 pct. svarende til 29.000 kr. pr. virksomhed.
Regnskabsresultater for fiskeri fordelt på fartøjslængdegrupper
|
Alle |
Fartøjslængdegrupper1 2018* |
||||||
|
2017 |
2018* |
Under |
12,0 |
15,0 |
18,0 |
24,0 |
40,0 m |
|
antal |
|||||||
Fiskerivirksomheder |
539 |
527 |
197 |
75 |
82 |
47 |
40 |
28 |
Virksomheder i stikprøven |
272 |
275 |
63 |
33 |
54 |
40 |
36 |
27 |
|
pr. virksomhed |
|||||||
Indsats af produktionsfaktorer |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fiskeriaktiver, primo, 1.000 kr. |
36054 |
35243 |
3486 |
9044 |
24208 |
54393 |
109519 |
282601 |
Samlet bruttotonnage |
112 |
123 |
9 |
24 |
53 |
115 |
304 |
1320 |
Forbrug af brændstof, 1.000 l |
182 |
199 |
14 |
43 |
103 |
232 |
730 |
1640 |
Antal havdage for fartøjer |
130 |
135 |
98 |
113 |
150 |
204 |
266 |
175 |
Arbejdsindsats, dage i alt |
402 |
408 |
150 |
228 |
446 |
740 |
1196 |
1168 |
|
1.000 kr. pr virksomhed |
|||||||
Resultatopgørelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruttoudbytte |
6473 |
6958 |
854 |
1762 |
4131 |
8400 |
16620 |
62962 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftsomkostninger |
4280 |
4753 |
610 |
1343 |
3162 |
6742 |
14107 |
35909 |
Brændstof |
599 |
788 |
61 |
183 |
427 |
929 |
2897 |
6281 |
Køb af årskvote, is, foder m.m. |
395 |
401 |
34 |
48 |
143 |
374 |
1182 |
4364 |
Landingsomkostninger |
322 |
325 |
106 |
206 |
317 |
712 |
1181 |
839 |
Vedligeholdelse af driftsaktiver |
654 |
685 |
126 |
298 |
554 |
995 |
1748 |
4352 |
Administration, forsikring m.m. |
348 |
363 |
105 |
175 |
283 |
451 |
826 |
2131 |
Afskrivninger på driftsaktiver |
761 |
939 |
81 |
116 |
377 |
826 |
2117 |
10570 |
Lønudgift, ekskl. løn til ejere |
1201 |
1252 |
96 |
317 |
1060 |
2456 |
4157 |
7372 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultat af primær drift |
2192 |
2205 |
245 |
419 |
969 |
1658 |
2513 |
27053 |
Finansieringsomkostninger |
298 |
327 |
14 |
61 |
151 |
395 |
862 |
3419 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftsresultat |
1894 |
1878 |
230 |
358 |
818 |
1262 |
1651 |
23634 |
Ejeraflønning |
486 |
498 |
291 |
415 |
493 |
584 |
904 |
1536 |
|
pct. |
|||||||
Nøgletal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Overskudsgrad |
26,4 |
24,5 |
-5,5 |
0,2 |
11,5 |
12,8 |
9,7 |
40,5 |
Afkastningsgrad |
4,8 |
4,8 |
-1,3 |
0,0 |
2,0 |
2,0 |
1,5 |
9,1 |
Soliditetsgrad |
44,2 |
42,6 |
41,2 |
35,3 |
49,3 |
53,0 |
49,2 |
35,2 |
1 Eksklusive blåmuslinge- og hesterejefiskeri. |
Nyt fra Danmarks Statistik
19. november 2019 - Nr. 424
Hent som PDF
Næste udgivelse: 30. marts 2021
Kontakt
- Jeppe Strandgaard Herring, tlf. 24 44 43 06
Kilder og metode
Statistikken omfatter dansk erhvervsfiskeri. Enheden i statistikken er et fartøj. I denne sammenhæng er et fartøj defineret som en regnskabsenhed. En regnskabsenhed består som hovedregel af et fartøj med selvstændigt regnskab. En regnskabsenhed kan i visse tilfælde indeholde flere fartøjer - eksempelvis hjælpefartøjer eller fartøjer, som hver for sig ellers ikke ville indgå i populationen. Populationen omfatter de enheder, som har en driftsmæssig aktiv periode på mindst seks måneder samt en årsomsætning over tærskelniveauet på 270.000 kr. Læs mere om kilder og metoder i statistikdokumentationen.