Fortsat højere stigninger i forbrugerpriserne
Forbruger- og nettoprisindeks juni 2022
I juni 2022 steg det samlede forbrugerprisindeks med 8,2 pct. i forhold til samme måned året før. I maj var den tilsvarende stigning 7,4 pct. Det er den højeste årsstigning i forbrugerprisindekset siden februar 1983, hvor årsstigningen var 8,7 pct. Det er i høj grad prisændringer inden for varer, der hæver årsstigningen i forbrugerprisindekset. Varer er i gennemsnit steget 12,7 pct. det seneste år, og det er den højeste årsstigning siden februar 1982, hvor årsstigningen var 13,2 pct. Inden for varer er det i meget høj grad prisstigninger på fødevarer, el, brændstof og gas, der gør sig gældende i juni 2022. Forbrugerprisindekset eksklusive energi og ikke-forarbejdede fødevarer (kerneinflationen) havde en årsstigning på 4,8 pct. i juni, hvilket er en stigning fra 4,4 pct. måneden før. Det er i høj grad prisstigninger på møbler og boligudstyr samt radio/tv, der trækker kerneinflationen op i forhold til maj. Det er den højeste kerneinflation siden januar 1989.
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris113 og pris111 samt egne beregningerElektricitet hæver prisudviklingen det seneste år
Produktgruppen boligbenyttelse, el og varme havde den største påvirkning på det samlede forbrugerprisindeks i juni. Isoleret set bidrog produktgruppen til 2,7 procentpoint i årsstigningen i det samlede forbrugerprisindeks. Bidraget fra produktgruppen skyldes i høj grad højere priser på elektricitet.
Kilde: Beregninger baseret på www.statistikbanken.dk/pris111Fødevarer trak indekset op den seneste måned
Fra maj til juni steg forbrugerprisindekset 0,8 pct. Isoleret set trak prisændringer på fødevarer, benzin og diesel samt møbler og boligudstyr indekset op med 0,69 procentpoint. Modsat trak prisændringer på tøj, gas og bøger indekset ned med 0,17 procentpoint.
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Maj - juni 2022 |
|
|
Juni 2021 - juni 2022 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Månedlig ændring i |
|
|
|
Årlig ændring i |
|
|
forbrugerprisindekset |
|
0,8 |
|
forbrugerprisindekset |
|
8,2 |
|
vægt i |
vækst- |
|
|
vægt i |
vækst- |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Fødevarer |
11,02 |
0,33 |
|
Fødevarer |
11,02 |
1,50 |
Benzin og diesel |
2,39 |
0,28 |
|
Elektricitet |
2,55 |
1,32 |
Møbler og boligudstyr |
2,42 |
0,08 |
|
Benzin og diesel |
2,39 |
1,19 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Tøj |
3,55 |
-0,10 |
|
IT-udstyr |
1,16 |
-0,06 |
Gas |
0,65 |
-0,06 |
|
Bilforsikring |
0,48 |
-0,03 |
Bøger |
0,29 |
-0,01 |
|
Bøger |
0,29 |
-0,02 |
Kilde: Beregninger baseret på www.statistikbanken.dk/pris111 |
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2021 |
2022 |
Ændring |
|||
|
Vægte |
Juni |
Maj |
Juni |
Maj - juni |
Maj 2021 |
Juni 2021 |
|
|
indeks, 2015 = 100 |
pct. |
||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
105,0 |
112,7 |
113,6 |
0,8 |
7,4 |
8,2 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske |
|
|
|
|
|
|
|
drikkevarer |
12,58 |
105,5 |
116,0 |
119,2 |
2,8 |
10,1 |
13,0 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
4,27 |
118,7 |
127,8 |
127,9 |
0,1 |
7,0 |
7,8 |
Beklædning og fodtøj |
4,58 |
92,1 |
95,9 |
93,9 |
-2,1 |
1,8 |
2,0 |
Boligbenyttelse, el og varme |
29,93 |
106,3 |
115,8 |
115,9 |
0,1 |
9,1 |
9,0 |
Boligudstyr, |
|
|
|
|
|
|
|
husholdningstjenester |
6,40 |
95,0 |
101,7 |
102,5 |
0,8 |
7,4 |
7,9 |
Sundhed |
3,17 |
104,5 |
105,5 |
106,5 |
0,9 |
0,6 |
1,9 |
Transport |
11,82 |
106,1 |
118,9 |
122,0 |
2,6 |
13,0 |
15,0 |
Kommunikation |
1,95 |
80,5 |
82,8 |
83,4 |
0,7 |
2,5 |
3,6 |
Fritid og kultur |
10,62 |
104,4 |
107,7 |
107,8 |
0,1 |
3,2 |
3,3 |
Uddannelse |
0,92 |
117,1 |
119,6 |
119,6 |
0,0 |
2,1 |
2,1 |
Restauranter og hoteller |
5,01 |
111,1 |
118,6 |
121,2 |
2,2 |
7,1 |
9,1 |
Andre varer og tjenester |
8,76 |
108,5 |
111,1 |
111,1 |
0,0 |
2,4 |
2,4 |
Varer |
52,45 |
100,6 |
112,1 |
113,4 |
1,2 |
11,4 |
12,7 |
Tjenester |
47,55 |
109,2 |
112,5 |
112,9 |
0,4 |
3,2 |
3,4 |
Forbrugerprisindeks |
|
|
|
|
|
|
|
ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
87,15 |
105,2 |
109,8 |
110,3 |
0,5 |
4,4 |
4,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
• |
105,1 |
112,7 |
113,6 |
0,8 |
7,3 |
8,1 |
HICP i alt |
• |
104,5 |
113,0 |
114,0 |
0,9 |
8,2 |
9,1 |
HICP-CT i alt |
• |
104,2 |
112,2 |
113,3 |
1,0 |
7,8 |
8,7 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris111, pris114, pris117 og pris118 |
Nyt fra Danmarks Statistik
11. juli 2022 - Nr. 251
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. august 2022
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks