Mindre mængde gods i havnene
Skibsfart (kvt.) 4. kvt. 2014
I fjerde kvartal 2014 blev der håndteret 19 mio. ton gods fra fragtskibe og færger i danske havne. Det er et fald på 3 pct. siden fjerde kvartal 2013. Indenrigsgods faldt med 7 pct., mens udenrigsgods faldt 3 pct. Fragtskibenes udenrigsfart stod for faldet i udenrigsgods med et fald på 4 pct. i fjerde kvartal 2014 i forhold til fjerde kvartal 2013. Udenrigsgods med færger steg i samme periode 2 pct.
Godsmængder i indenrigsfart faldt meget i 2014
I hele 2014 faldt godsmængden 6 pct. i forhold til 2013. Heraf bidrog indenrigsfarten mest med et fald på 17 pct., mens udenrigsfarten kun faldt 3 pct. Det store fald i godsmængden i indenrigsfarten skal ses i lyset af lukningen af Kalundborg-Aarhus-ruten i tredje kvartal 2013.
I fjerde kvartal 2014 faldt mængden af transporteret råolie 11 pct. i forhold til fjerde kvartal 2013, men set over hele 2014 steg mængden af råolie med 13 pct. Råolie var den varegruppe, der steg mest i 2014. I 2014 bidrog særligt mineralske olieprodukter og kul og i mindre grad færge- og ro-ro-gods til det samlede fald; ro-ro vil sige roll-on roll-off, dvs. gods på hjul.
Fortsat vækst i containertrafik
Omsætningen af containerenheder var 184.000 TEU (twenty-foot equivalent unit) i fjerde kvartal 2014. I forhold til samme kvartal 2013 steg omsætningen med 5 pct. Mængden af gods i container var i fjerde kvartal 2014 på 1,4 mio. ton, hvilket var en stigning på 5 pct. i forhold til fjerde kvartal 2013. Samtidig faldt færge- og ro-ro-gods med 1 pct.
Flere passagerer på færgerne til udlandet
Der var samlet 6 mio. passagerer med passagerskibe og færger i danske havne i fjerde kvartal 2014, hvilket er en stigning på 1 pct. i forhold til samme kvartal 2013.
Trafikken på indenrigsruterne var næsten uændret, mens passagertallet på udenrigsruterne steg 2 pct. På udenrigsruterne trak især ruterne til Tyskland og Norge op, men også ruterne til Sverige havde svag fremgang. Det store fald på 70 pct. i de øvrige ruter skyldes især lukningen af ruten mellem Esbjerg og Harwich.
Godsomsætning på større danske havne
|
2013 |
2014 |
Ændring |
|||
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
- 4. kvt. 2014 |
|
1.000 ton |
pct. |
||||
Gods i alt |
19264 |
18118 |
19253 |
18824 |
18601 |
-3,4 |
Fragtskibe |
14823 |
13563 |
14606 |
14322 |
14137 |
-4,6 |
Udenrigs |
11298 |
10467 |
11315 |
10593 |
10834 |
-4,1 |
Indenrigs |
3525 |
3096 |
3292 |
3729 |
3302 |
-6,3 |
Færger |
4441 |
4556 |
4647 |
4502 |
4464 |
0,5 |
Udenrigs |
4092 |
4276 |
4331 |
4126 |
4159 |
1,6 |
Indenrigs |
350 |
280 |
316 |
376 |
305 |
-12,9 |
Godsart |
|
|
|
|
|
|
Råolie |
2259 |
2832 |
2738 |
2689 |
2013 |
-10,9 |
Mineralske olieprodukter |
2750 |
1569 |
1687 |
2168 |
2517 |
-8,5 |
Flydende bulk i øvrigt |
340 |
351 |
456 |
403 |
524 |
54,1 |
Kul |
2072 |
1736 |
1971 |
1609 |
1576 |
-23,9 |
Sten, sand og grus |
1449 |
1278 |
1688 |
1565 |
1411 |
-2,6 |
Fast bulk i øvrigt |
2909 |
2669 |
2941 |
2797 |
3103 |
6,7 |
Containeriseret gods |
1295 |
1360 |
1435 |
1545 |
1358 |
4,9 |
Færgegods og andet ro-ro-gods |
5060 |
5137 |
5249 |
5141 |
5027 |
-0,7 |
Stykgods i øvrigt |
1131 |
1188 |
1089 |
907 |
1071 |
-5,3 |
|
1.000 enheder |
|
||||
Containere i alt |
103 |
110 |
119 |
125 |
114 |
10,7 |
Containere, TEU |
175 |
176 |
190 |
199 |
184 |
5,1 |
Passager- og færgefart på danske havne
|
2013 |
2014 |
Ændring |
|||
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
- 4. kvt. 2014 |
|
1.000 passagerer |
pct. |
||||
Passagerer i alt |
6055 |
4944 |
8678 |
11676 |
6133 |
1,3 |
Udenrigsruter |
4139 |
3477 |
6045 |
8182 |
4222 |
2,0 |
Sverige |
1996 |
1693 |
2916 |
3765 |
1998 |
0,1 |
Heraf over Øresund |
1566 |
1317 |
2132 |
2636 |
1550 |
-1,0 |
Norge |
612 |
556 |
951 |
1453 |
643 |
5,1 |
Tyskland |
1511 |
1215 |
2127 |
2877 |
1577 |
4,4 |
Øvrige ruter |
20 |
13 |
50 |
89 |
6 |
-70,0 |
Indenrigsruter |
1916 |
1467 |
2633 |
3494 |
1911 |
-0,3 |
Nyt fra Danmarks Statistik
20. marts 2015 - Nr. 138
Hent som PDF
Næste udgivelse: 19. juni 2015
Kontakt
- Heidi Sørensen, tlf. 24 79 86 81
Kilder og metode
Oplysningerne er ikke sæsonkorrigerede.