Finanseffekter

Top  Forrige  Næste

Analysen omfatter 21 forskellige scenarier, hvor der ændres i en enkelt økonomisk-politisk instrumentvariabel ad gangen. Bilag 4 beskriver scenariernes konkrete indhold, der på listeform ser således ud:

 

fVo1

Input af materialer og tjenester (ikke energi) i produktionen af offentlige tjenester

Qo1

Beskæftigelse i produktion af offentlige tjenester

lo

Offentlige lønninger

fIbo

Investeringer i offentlige bygninger og anlæg

fImo

Øvrige offentlige investeringer

Sya

Arbejdsmarkedsbidrag

Ssysp

Personlig indkomstskat

Syv

Grøn ejerafgift i husholdningerne

Tirk

Kulbrinteskat

Sywp

Pensionsafkastskat

Tyrrs

Udgifter til øvrige sociale ydelser - skattepligtige

Tyrrr

Udgifter til øvrige sociale ydelser - ikke-skattepligtige

Spg

Moms

Spp_ce

Afgift på brændsel og el

Spp_cf

Afgift på fødevareforbrug

Spp_cg

Afgift på benzin

Sppu

Tilskud til kollektiv transport

Spzej

Ejendomsskat

Spzuqr

Øvrige produktionstilskud

Spr

Registreringsafgift

 

De 21 forskellige scenarier er lavet sådan, at den umiddelbare effekt er negativ for den offentlige saldo, og aktivitetseffekten er positiv. Den umiddelbare udgift i de offentlige budgetter er altid den samme; nemlig 0.1 pct. af bnp i årets priser, men effekterne er forskellige. Generelt er det sådan, at efterspørgselseffekterne dominerer på kort sigt. Der er træghed i løn og priser, og en stigning i efterspørgslen giver en stor mængdeeffekt. På længere sigt er det omvendt, da efterspørgselsændringer giver en tilpasning i løn og priser, sådan at mængdeeffekterne bliver mindre. Medmindre der eksplicit medtages dynamiske effekter på arbejdsudbuddet, så vil der være crowding out på arbejdsmarkedet. Konsekvensen er små effekter på det samlede udbud på længere sigt. På kort sigt kan der til gengæld være både små og store mængdeeffekter.

 

På kort sigt er effekten på priser og den disponible indkomst afgørende for den samlede finanseffekt. Næsten alle de nævnte eksperimenter vil påvirke den reale disponible indkomst

 

 

Scenarierne ovenfor vil alle påvirke indkomst, skat og pris - dvs. Y, S og p. I nogle tilfælde går effekten gennem indkomst eller skat. Derved øges både disponibel indkomst og real disponibel indkomst, hvis priserne er uændrede. I andre tilfælde går effekten gennem priserne. Her er indkomst og skat umiddelbart uændret, og hele effekten på realindkomsten efter skat går gennem priserne. Den samlede effekt af ændringen i real disponibel indkomst afgøres herefter af modellens efterspørgselselasticiteter.

 

En ændring på 0.1 pct. af bnp ændrer real disponibel indkomst uanset om ændringen virker gennem indkomsten, skatten eller prisen, men effekten på disponibel indkomst afhænger af det specifikke scenarie. Ændringer i indkomsten påvirker typisk også skatten, men effekten på skatten afhænger af indkomsttypen. Prisgennemslaget er ikke ens. Modellens kortsigtede indkomst- og efterspørgselselasticiteter er forskellige. Tilsammen betyder det, at forskellige finanspolitiske instrumenter kan give meget forskellige finanseffekter.

 

Prisændringer virker også gennem modellens pris- og substitutionselaticiteter. Typisk er priseffekterne små på kort sigt, men det gælder ikke for ændringer i afgifterne. Her er der en umiddelbar og direkte effekt på priserne. Finanseffekten er i disse tilfælde et resultat af gennemslaget på anvendelsespriser og modellens priselaticiteter. Det er især afgiftsændringer, som har både indkomst- og priseffekter. Scenarier for produktion af offentlige tjenester kan også have priseffekter på kort sigt.

 

Tabel 3.1 og tabel 3.2 sammenfatter finanseffekterne i Mar24.  

 

Tabel 3.1 Finanseffekter - absolutte ændringer

    fVo1 Qo1 lo fIbo fImo Sya Ssysp Syv Syc Tirk Sywp
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y 2636 5665 3833 2929 2409 1173 1497 2062 427 379 492
Absolut ændring
Bnp fY 1972 3496 596 2020 1377 867 1088 1553 309 276 357
Privat forbrug fCp 157 418 522 169 70 874 1102 2418 312 279 362
Off. Forbrug fCo 2345 3528 -11 -14 -9 -29 -36 -38 -10 -9 -12
Investeringer fI 748 726 423 2824 2882 608 766 733 219 194 252
Eksport fE -78 -262 20 -65 -97 -20 -29 -32 -9 -7 -10
Import fM 1224 950 384 961 1532 608 766 1619 217 194 252
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 1.493 6.607 0.423 1.642 1.226 0.606 0.758 0.864 0.219 0.192 0.249
Ledighed Ul -0.844 -3.736 -0.239 -0.929 -0.693 -0.342 -0.429 -0.489 -0.124 -0.109 -0.141
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o -240 -1063 -68 -264 -197 664 -122 -139 -35 -31 -40
Afgifter Sp 652 917 260 786 797 355 469 911 134 119 154
Skatter Sy_o 338 1127 1221 405 236 -1673 -2703 -2721 -2566 462 -2543
Absolut ændring
Privat Tfn_hc 150 623 828 193 -107 1211 1211 -336 1464 1405 2079
Udland Tfn_e 1794 1400 550 1449 1982 812 1009 2116 975 930 366
Offentlig Tfn_o -1945 -2022 -1377 -1642 -1875 -2023 -2219 -1780 -2440 -2335 -2445
Procent
Timeløn lna 0.014 0.066 0.006 0.016 0.013 0.006 0.007 0.008 0.002 0.002 0.002
Outputpris px 0.006 0.034 0.056 0.008 0.009 0.002 0.003 0.004 0.001 0.001 0.001
Forbrugerpris pcp 0.003 0.022 0.012 0.005 0.006 0.002 0.002 0.003 0.001 0.001 0.001

 

Tabel 3.2 Finanseffekter - absolutte ændringer

    Tyrrs Tyrrr Spg Spp_ce Spp_cf Spp_cg Sppu Spzej Spzuqr Spr
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y 980 1521 -1873 -1581 -2048 -1422 -1135 1855 360 -540
Absolut ændring
Bnp fY 712 1106 1095 1545 1129 1664 1507 1432 369 1629
Privat forbrug fCp 721 1120 902 1730 1315 2248 1353 1159 376 2786
Off. Forbrug fCo -24 -37 -30 -34 -24 -43 -137 -39 -13 -29
Investeringer fI 501 778 749 810 581 746 670 1219 259 711
Eksport fE -19 -30 112 4 149 146 209 -46 -13 -29
Import fM 502 779 681 1037 945 1518 644 924 259 1913
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 0.496 0.771 0.727 0.826 0.731 0.892 1.098 1.032 0.257 0.833
Ledighed Ul -0.281 -0.436 -0.411 -0.467 -0.414 -0.504 -0.621 -0.583 -0.146 -0.471
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o 2828 2784 -117 -133 -118 -144 -177 -166 -41 -134
Afgifter Sp 307 477 -2781 -2875 -3001 -2632 -2670 -2307 -2750 -1636
Skatter Sy_o 1152 211 154 208 168 212 271 515 504 173
Absolut ændring
Privat Tfn_hc 763 1182 1000 1224 1586 384 1234 -117 983 -1026
Udland Tfn_e 659 1022 1078 1420 1251 1992 979 1675 1145 2449
Offentlig Tfn_o -1421 -2204 -2078 -2643 -2837 -2376 -2212 -1558 -2128 -1423
Procent
Timeløn lna 0.005 0.008 0.004 0.008 0.007 0.009 0.011 0.010 0.002 0.008
Outputpris px 0.002 0.003 -0.017 0.003 0.003 0.004 0.005 0.003 -0.001 0.003
Forbrugerpris pcp 0.002 0.002 -0.135 -0.258 -0.244 -0.246 -0.207 0.003 -0.002 -0.194

 

Beskrivelsen af effekterne er inddelt i følgende delafsnit

 

Indkomstoverførsler

Offentligt forbrug og offentlige investeringer

Indkomstskatter

Afgifter og subsidier