Afgifter og subsidier

Top  Previous  Next

Nedsættelser af afgifter (indirekte skatter) påvirker prisen på forbrug nedadtil og øger dermed real disponibel indkomst. Samtidig påvirkes de relative priser på forbrugskomponenterne, så forbrugssammensætningen ændres.

 

Der er 8 multiplikatoreksperimenter med afgifter og subsidier

 

 

Spg

moms

 

Spp_ce

afgifter, privat forbrug af brændsel og el

 

Spp_cf

afgifter, privat forbrug af fødevarer, drikkevarer og tobak

 

Spp_cg

afgifter, privatforbrug af benzin og olie til biler

 

Sppu

produktsubsidier

 

Spzej

ejendomsskat

 

Spzuqr

øvrige ikke-varefordelte subsidier (ikke-EU subsidier)

 

Spr

registreringsafgift

 

Momsen, Spg, påvirker priserne på mange endelige anvendelser. Herunder også priserne i varekredsløbet, men der er ikke moms på eksportvarer. Momseksperimentet adskiller sig fra de øvrige på mindst tre områder. For det første vil der ikke være megen substitution, når alle priser påvirkes næsten lige meget. For det andet giver momsscenarier anledning til et fald i alle priser inklusiv outputpriserne. Priseffekten er naturligvis størst på endelig indenlandsk anvendelse. I forsyningsbalancen er effekten på privat forbrug og private investeringer de væsentlige faktorer bag den kortsigtede aktivitetseffekt. Importen stiger, når forbrug og investeringer stiger. Den direkte effekt på eksporten er begrænset. Men der er en positiv effekt, idet faldet i momsen giver et fald i de generelle produktionsomkostinger. Derigennem opnås en mindre konkurrenceevneforbedring.

 

Scenarierne Spp_ce, Spp_cf  og Spp_cg påvirker enkelte anvendelsespriser. Det giver et stort fald i prisen på den pågældende forbrugsvare og samtidig et fald i den samlede pris i det private forbrug. Forbrugerne kan få flere varer for en given indkomst. Det svarer til en en stigning i real disponibel indkomst, og det samlede private forbrug øges. Samtidig bliver den pågældende vare relativt billig, så forbruget af netop den vare stiger mere end forbruget af de øvrige varer. Afgiftsændringer påvirker også grænsehandlen. Der gælder særligt fødevarer (inkl. drikkevarer og tobak), hvor en nedsættelse af afgiften øger forbruget på dansk område, hvor en del af stigningen skyldes turister og grænsehandel. Derfor har nedsættelsen af afgiften på fødevarer en forholdsvis kraftig effekt på eksporten. Spp_cg har en kraftig udvidelse af det private forbrug. Men her er årsagen ikke turister og grænsehandel. Bilkøb og bilforbruget er knyttet til prisen på benzin. Et fald i benzinprisen tilskynder til en forøgelse af bilparken og mere kørsel i både gamle og nye biler. Tilpasningen af bilparken giver en kraftig effekt på bilkøbet på kort sigt, og kombinationen af bilkøb og benzinforbrug, der trækker det private forbrug i vejret. Ændringen i bilkøbet og forbruget af benzin leveres i høj grad fra udlandet, og et fald i benzinafgifter giver en relativ stor effekt på importen.

 

To scenarier berører subsidierne. Sppu er produktsubsidier og dermed tilskud, som gives ved købet af varer eller tjenester. I Adam behandles afgifter og subsidier helt symmetrisk. Summen af afgifter og subsidier er en nettoafgift. I Sppu-scenariet er der konkret tale om et subsidie til det private forbrug af tjenesteydelser, fCs. Dermed kan Sppu-scenariet sammenlignes med afgifterne Spp_ce, Spp_cf og Spp_cg. Aktivitetseffekterne er sammenlignelige, og scenariet kan fortolkes på samme måde. Forskellen er at efterspørgselseffekten kommer ud i forbruget af tjenesteydelser, som i høj grad leveres fra indenlandsk produktion. Derfor er der kraftige effekter på beskæftigelsen, og tilbageløbseffekten gennem indkomstbeskatningen er stærk sammenlinget med scenarier, hvor importindholdet er stort. Spzuaqr er et subsidie, som gives i forbindelse med produktionen af varer og tjenester. Subsidiet fordeles på brancher, og en stor det af subsidiet går til fødevareerhvervene. Derfor er der effekt på eksporten af fødevarer. Udvidelsen af fødevareproduktionen giver øget materialeforbrug, hvoraf en del kommer fra udenlandsk produktion. Effekten på produktion, beskæftigelse og real disponibel indkomst øger investeringer og privat forbrug. Her er der også en del importindhold. Tilbageløbseffekter gennem indkomstskatter er stor for de scenarier, som giver en kraftigt effekter på beskæftigelsen.

 

En nedsættelse af registreringsafgiften virker på samme måde som nedsættelse af den grønne ejerafgift, som blev beskrevet i forrige afsnit. Effekterne er sammenlignelige, men ikke helt ens. Der hænger sammen med at effekten på bilydelen ikke er helt symmetrisk. Registreringsafgiften er en del af prisen ved bilkøbet, som fordeles ud ud over bilens forventede levetid ved en tilhørende amortisering med en realrente efter skat. Ejerafgiften betales løbende. Vurderingen er at aktivitetseffekten er kraftigst ved en nedsættelse af registreringsafgiften.

 

Ejendomsskatten er et eksempel på en produktionsafgift, som behandles uregelmæssigt i Adam. Ejendomsskatten påvirker ikke produktionsomkostningerne i boligbenyttelse. I stedet giver en nedsættelse af ejendomsskatten en forøgelse af den reale disponible indkomst; og effekten af en ændring i ejendomsskatten er umiddelbart sammenlignelig med en nedsættelse af en indkomstskat (fx ejendomsværdiskatten). Ændringer i ejendomskatten påvirker samtidig boligydelsen. Et fald i i boligydelsen giver stigende efterspørgsel efter boliger. Når boligefterspørgslen stiger, så stiger kontantprisen og boliginvesteringerne øges. Men reaktionen på boligmarkedet er langsom, og en stor del af stigningen i efterspørgslen ses mest i kontantprisen på boliger på kort sigt. Aktivitetseffekterne er ikke store, men kombinationen af boliginvesteringer og privat forbrug giver alligevel en effekt på beskæftigelsen. Dermed er der også tilbageløb til de offentlige finanser via indkomstskatterne.

 

Afgiftsscenarierne har både direkte tilbageløbseffekter og tilbageløb på grund af adfærd. Øget økonomisk aktivitet giver øget afgift- og skatteprovenu. En nedsættelse af en punktafgift påvirker samtidig momsprovenuet. Momsen opkræves på grundlag af nettopriser og punktafgifter. Den umiddelbare effekt af en nedsættelse af en punktafgift inkluderer et fald i momsprovenuet. Adfærdseffekterne vil typisk trække i modsat retning, og det faktiske provenuetab vil blive mindre end det umiddelbare provenuetab.

 

Tabel 3.7 Afgifter og subsidier - absolutte ændringer

    Spg   Spp_ce   Spp_cf   Spp_cg   Sppu   Spzej   Spzuqr   Spr
    Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18   Jun19 Okt18
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y -1725 -1716 -1695 -1666 -2042 -1991 -1334 -1317 -1312 -1276 637 608 1084 1039 -97 -28
Absolut ændring
Bnp fY 693 681 1017 984 636 639 1285 1260 959 952 633 615 1083 1053 1525 1507
Privat forbrug fCp 689 684 1338 1298 979 968 2034 1943 1145 1113 520 505 360 352 2770 2641
Off. Forbrug fCo -26 -27 -33 -32 -17 -17 -52 -50 -123 -120 -22 -22 -19 -19 -37 -35
Investeringer fI 334 327 211 194 57 58 241 220 165 162 456 447 489 474 358 330
Eksport fE 116 113 -15 -19 263 255 207 191 89 84 61 65 1290 1233 -17 -17
Import fM 447 444 524 504 675 670 1212 1133 345 317 409 406 1042 1000 1650 1543
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 0.456 0.497 0.398 0.390 0.384 0.386 0.624 0.597 0.731 0.731 0.487 0.492 0.880 0.856 0.682 0.650
Ledighed Ul -0.240 -0.260 -0.210 -0.204 -0.203 -0.202 -0.329 -0.312 -0.386 -0.382 -0.257 -0.257 -0.465 -0.448 -0.360 -0.340
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o -70 -76 -61 -60 -59 -59 -95 -92 -112 -112 -74 -76 -134 -131 -104 -100
Afgifter Sp -2171 -2117 -2304 -2255 -2444 -2391 -2042 -1984 -2179 -2127 -2029 -1985 -2072 -2027 -848 -734
Skatter Sy_o 73 71 88 91 74 73 137 135 159 157 325 317 491 480 126 124
Absolut ændring
Privat Tfn_hc 981 956 1582 1554 1473 1461 375 451 1351 1336 851 804 1046 982 -1155 -1104
Udland Tfen_e 636 603 610 588 898 860 1458 1330 505 473 676 690 275 315 1798 1632
Offentlig Tfn_o -1617 -1559 -2192 -2143 -2371 -2321 -1833 -1781 -1856 -1809 -1527 -1494 -1322 -1296 -643 -528
Procent
Timeløn lna 0.000 0.001 0.004 0.004 0.004 0.004 0.006 0.006 0.007 0.007 0.004 0.004 0.007 0.007 0.007 0.007
Outputpris px -0.021 -0.023 0.002 0.002 0.002 0.002 0.003 0.003 0.004 0.003 -0.001 -0.002 -0.001 -0.001 0.003 0.003
Forbrugerpris pcp -0.131 -0.135   -0.270 -0.271   -0.223 -0.227   -0.231 -0.236   -0.215 -0.217   0.001 0.001   -0.002 -0.002   -0.171 -0.168

 

Ændringer i afgifter og subsidier giver samme førsteåreseffekter i Jun19 og Ok18, se tabel 3.7.