Sociale ydelser |
Top Previous Next |
Der er scenarier med to sociale ydelser:
Begge de to indkomstoverførselsgrupper er uafhængige af konjunkturen til forskel fra fx. arbejdsløshedsdagpenge, Tyd. Finanseffekten går altovervejende gennem disponibel indkomst. Begge scenarier påvirker bruttoindkomsten positivt i samme størrelsesordning. Men en væsentlige forskel mellem de to scenarier er, at den ene indkomstoverførsel, Tyrrr, er skattefri og den anden, Tyrrs, beskattes. I begge tilfælde er øges bruttoindkomsten med godt 2 mia. kr., som vist i tabel 3.3. I tilfældet Tyrrs er det et betydelige direkte tilbageløb af offentlige indtægter på næsten halvdelen af den samlede udgift, og effekten på skatteprovenuet bliver større. Nettoeffekten på de offentlige finanser er markant forskellig, og det samme gælder effekten på disponibel indkomst. I tilfældet Tyrrs er finanseffekten halvt så stor som i tilfældet Tyrrr.
Bemærk at i effekten på løn og priser er kun ca. en tiendedel af effekten på mængderne. Lønnen reagerer på ændringer i ledigheden. Her er effekten størst for skattefrie indkomstoverførsler.
Tabellerne i bilag 2 og 3 viser de procentvise effekter, som er næsten identiske for Jun19 og Okt18. De små forskelle i de absolutte effekter kan med stor sikkerhed tilskrives små forskelle i grundforløbet.
Relationerne for atp-bidrag for sociale ydeler og relationerne for indkomstoverførslerne er ændret mellem de to modeller. Det betyder kun ganske lidt. Obligatorisk opsparing for modtagere af sociale ydelser først træder i kraft i 2020, og at de to indkomstoverførsler Tyrrs og Tyrrr ikke er omfattet af atp bidrag eller af obligatorisk opsparing.
|