Autorisering af institutioner
Institutioner skal være autoriserede for at få adgang til mikrodata under Danmarks Statistiks mikrodataordninger. Denne side giver information om mulighederne for at opnå autorisation eller bestillerautorisation samt om ansøgningsprocessen, som gennemføres ved at udfylde en ansøgningsformular.
Ansøg om autorisation
For at få adgang til pseudonymiserede mikrodata under Danmarks Statistiks mikrodataordninger skal institutioner autoriseres. Kun institutioner med varige forsknings-/analysemiljøer, der bl.a. har en personaleansvarlig chef og mindst tre erfarne forskere/analytikere, kan autoriseres. For at opnå autorisation skal I udfylde ansøgningsformularen nederst på denne side.
Læs nærmere om Danmarks Statistiks krav til jeres institution og ansøgning under ’Typer af institutioner der kan autoriseres’ og ’Krav til ansøgning om autorisation’.
Uden autorisation – hvilke muligheder er der?
Hvis jeres forsknings-/analysemiljø ikke kan komme i betragtning til en autorisation, eller hvis I ikke ønsker at blive autoriseret, har I følgende muligheder:
- I kan bestille Danmarks Statistik Consulting til at løse analyseopgaven for jer. Læs mere om, hvordan I bestiller en opgave hos DST Consulting. Gå til Bestil en opgave.
- I kan bestille en privat konsulentvirksomhed, der allerede har autorisation, til at udføre analyseopgaven for jer. Til dette skal I have en bestillerautorisation.
Bemærk: Denne løsning tilbydes alene til offentlige institutioner, og kræver at den udførende konsulentvirksomhed har adgang til de data, I har behov for, eller at I kan få dispensation til, at de kan få denne adgang. Find mere information under ’Krav til ansøgning om bestillerautorisation’ nedenfor.
Ansøg om bestillerautorisation
For at blive bestillerautoriseret, skal I udfylde ansøgningsformularen nederst på denne side. Vær opmærksom på, at der stilles særlige krav til, hvordan enkelte felter i formularen udfyldes. Find vejledning under ’Krav til ansøgning om bestillerautorisation’.
Nedenstående miljøer indenfor Det Danske Rigsfællesskab kan komme i betragtning til autorisation, forudsat de opfylder kriterierne for at kunne ansøge:
- Brugergruppen defineret under rammeaftalen mellem Danmarks Statistik og Danish e-infrastructure Cooperation (DeiC): Offentligt finansierede forsker- og analysemiljøer (dvs. institutter ved universiteter, sektorforskningsinstitutter, ministerier, styrelser mv.), samt alment velgørende fonde i Danmark.
- Inden for den private sektor kan følgende danske organisationer opnå autorisation:
- Interesseorganisationer - her og ved virksomheder er det relevant at se på ejerskabet, på medarbejderstaben (uddannelse) samt de opgaver, som er løst for specielt offentlige kunder. Der kan blive tale om at rette henvendelse til disse kunder for at få en udtalelse.
- Konsulentfirmaer - disse kan dog ikke få adgang til mikrodata, der indeholder virksomhedsdata. Rigsstatistikeren kan give dispensation for adgang til virksomhedsdata til konsulentfirmaer, der udfører udredning eller forskning på virksomhedsdata for en offentlig myndighed eller en interesseorganisation, forudsat at det sker under myndighedens eller organisationens dataansvar.
- Andre virksomheder kan autoriseres, men kan ikke få adgang til mikrodata, som indeholder virksomhedsdata.
Ifølge Databeskyttelsesforordningen er Færøerne og Grønland tredjelande, hvilket har følgende betydning i forhold til at opnå autorisation:
- Færøerne har opnået en tilstrækkelighedsafgørelse fra Kommissionen og kan dermed godkendes som sikkert 3. land. Dermed kan institutioner og virksomheder fra Færøerne opnå autorisation på lige fod med danske.
- Grønland har ikke opnået tilstrækkelighedsafgørelse, hvorfor grønlandske institutioner skal indgå overførselsaftaler for at kunne autoriseres. Indtil Grønland godkendes som sikkert 3. land, vil autorisering alene kunne omfatte offentlige institutioner.
For både Færøerne og Grønland skal den autoriserede institution indhente godkendelse fra Datatilsynet, hvis der skal opnås adgang til følsomme oplysninger jf. Databeskyttelsesloven.
For at komme i betragtning til autorisation skal jeres institution have et højt og vedvarende fokus på datasikkerhed. Danmarks Statistik har fastlagt fire krav, som I skal kunne indfri:
- Der skal i forsknings-/analysemiljøet være en personaleansvarlig chef, som er indforstået med at påtage sig ansvaret for autorisationen og føre tilsyn med, at reglerne i autorisationsaftalen bliver overholdt. Hertil hører bl.a. løbende at sikre, at alle personer der skal have adgang, kender reglerne for adgang til mikrodata og reglerne for hjemtag af resultater.
- Der skal mindst være tre personer i miljøet, der har konkret erfaring med håndtering af mikrodata/store datamængder og solidt kendskab til vores datasikkerhedsregler. Erfaringen kan være opnået fx ved tidligere adgang til pseudonymiserede data under Danmarks Statistiks mikrodataordninger, eller ved på anden vis at have opnået erfaring i håndtering af registerdata.
- For private miljøer skal forsknings-/analysemiljøet være mindst et år gammelt, før det kan komme i betragtning til autorisation.
- Miljøet skal fremgå af institutionens hjemmeside.
Hvis I er en offentlig institution og jeres forsknings-/analysemiljø ikke indfrier kravene, har I mulighed for at bestille en privat konsulentvirksomhed, der allerede har en autorisation, til at løse jeres analyseopgave for jer. Til dette skal I bruge en bestillerautorisation. Læs mere under ’Krav til ansøgning om bestillerautorisation’.
Har I spørgsmål til ansøgning om autorisation, kan de rettes til FSEautorisation@dst.dk. Skriv gerne ’Vedr. ansøgning om autorisation’ i emnefeltet.
For at komme i betragtning til bestillerautorisation, skal I indgå samarbejde med en privat konsulentvirksomhed, der allerede har en autorisation. Her varetages analyseopgaven på jeres/bestillers ansvar, men med afsæt i det faglige miljø hos den udførende konsulentvirksomhed.
Bestillerautorisationer tilbydes alene til offentlige institutioner og kræver, at den udførende konsulentvirksomheds autorisation giver adgang til alle de data, I har brug for. I bedes forhøre jer hos konsulentvirksomheden, om dette er tilfældet, inden I ansøger om en bestillerautorisation.
Bemærk. Hvis I har brug for erhvervsdata med begrænset adgang, og det udførende konsulenthus ikke har adgang til dette, så kan I søge om dispensation på vegne af konsulentvirksomheden. Læs om muligheden for at søge om dispensation under 'Adgang til erhvervsdata'.
I kan tidligst ansøge om dispensation, når I er blevet bestillerautoriserede.
Ansøgning om bestillerautorisation - vejledning
For at ansøge om en bestillerautorisation skal I anvende den samme formular som ved ansøgning om en autorisation.
Alle felter i formularen skal udfyldes som anført, med undtagelse af seks felter:
- Under ’Navn på institution’ skal I tilføje ’- Bestillerautorisation”
[Eksempel: Styrelse for xxx - Bestillerautorisation]
Under 'Navn på autorisationsansvarlig (personaleansvarlig chef)' angiver I navnet på den personaleansvarlige chef i jeres institution, som skal fungere som autorisationsansvarlig. Dette indebærer blandt andet, at den pågældende skal tildele roller i Danmarks Datavindue og er dataansvarlig uden at have tilsynspligt. Tilsynspligten ligger hos den udførende konsulentvirksomhed. Læs eventuelt mere om rollefordeling under 'Sådan kommer du i gang som ny-autoriseret'. - Under ’Kort beskrivelse af jeres forsknings-/analysemiljø’ skal I angive den udførende konsulentvirksomheds navn og autorisationsnummer (1-3 cifre)
[Eksempel: Konsulenthus navn, 123] - Under ’Antal forskere i jeres forsknings-/analysemiljø’ skal I angive ’0’
- Under ’Antallet af personer i miljøet, der har konkret erfaring med håndtering af registerdata/store datamængder´ skal I angive ’0’
- Under ’Link til miljøets hjemmeside’ skal I angive jeres institutions hjemmeside.
Har I spørgsmål til ansøgning om bestillerautorisation, kan de rettes til FSEautorisation@dst.dk. Skriv gerne ’Vedr. ansøgning om bestillerautorisation’ i emnefeltet.
Bedømmelse af ansøgning af autorisation
For at vurdere om I kan blive autoriserede, foretager Danmarks Statistik en konkret bedømmelse af jeres forsknings-/analysemiljø. Her lægges vægt på jeres kompetencer inden for håndtering af mikrodata og jeres kendskab til de datasikkerhedsregler, der gælder for adgang under Danmarks Statistiks mikrodataordninger.
Alle autorisationer godkendes af Danmarks Statistiks rigsstatistiker.
Hvis I bliver godkendt til autorisation, skal I indgå en databehandleraftale med Danmarks Statistik.
Bedømmelse af ansøgning om bestillerautorisation
For at opnå en bestillerautorisation er der ikke behov for, at jeres forsknings-/analysemiljø bedømmes af Danmarks statistik. Det skyldes, at jeres analyseopgaver varetages af en autoriseret konsulentvirksomhed.
Til bedømmelsen af jeres ansøgning om bestillerautorisation lægger Danmarks Statistik vægt på, om I er en offentlig institution, samt om I har udpeget en personaleansvarlig chef som autorisationsansvarlig.
Hvis I bliver godkendt til bestillerautorisation, skal I indgå en databehandleraftale med Danmarks Statistik.
Har I spørgsmål til ansøgning om autorisation eller bestillerautorisation, kan de rettes til FSEautorisation@dst.dk.
Formular til ansøgning om autorisation og bestillerautorisation
Alle felter skal udfyldes.