Gå til sidens indhold

Flere elbiler sænker det gnst. energiforbrug

Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2024

Det gennemsnitlige energiforbrug opgjort i liter/100 km for nye personbiler faldt fra 5,26 liter/100 km i første halvår 2018 til 2,31 liter/100 km i første halvår 2024 opgjort efter WLTP-normen. Det svarer til et fald på 56,0 pct. Udviklingen skyldes primært, at en stigende andel af de nyregistrerede biler udgøres af elbiler, der har et meget lavere energiforbrug end de fossile biler. Deres andel er steget fra 0,4 pct. af tilgangen i første halvår 2018 til 44,9 pct. i første halvår 2024. Hertil kommer, at energiforbruget pr. ny benzinbil i perioden er faldet med 21,0 pct., mens de nye elbiler bruger 14,3 pct. mindre og plugin hybriderne 19,9 pct. mindre energi. Forbruget for de nyregistrerede biler i første halvår 2024 på 2,31 liter/100 km svarer til en energieffektivitet på 43,2 km/liter.

Energiforbrug for nyregistrerede personbiler opgjort efter WLTPwww.statistikbanken.dk/ee1, ee2 og ee3

Hovedtræk ved udviklingen fra 2018 til 2024

Det generelle billede af udviklingen fra første halvår 2018 til første halvår 2024 er:

Benzin- og dieselbilernes andel af nyregistreringerne er faldet fra 98,2 pct. til 50,8 pct., mens elbilernes andel er steget fra 0,4 pct. til 44,9 pct. og plugin hybridernes andel fra 1,4 pct. til 4,3 pct.
Andelen af nye fossile biler (ekskl. plugin hybrider) i husholdningerne er faldet fra 97,8 pct. i 2018 til 33,6 pct. i 2024, mens elbilernes andel er steget fra 0,5 pct. til 62,5 pct. og plugin hybridernes andel fra 1,7 pct. til 3,9 pct.
Andelen af nye fossile biler (ekskl. plugin hybrider) i erhvervene er reduceret noget mindre end i husholdningerne, nemlig fra 98,7 pct. til 60,7 pct., mens elbilernes andel er steget fra 0,4 pct. til 34,8 pct. og plugin hybriderne fra 0,9 pct. til 4,5 pct.
Af de nye fossile biler i første halvår 2024 kører 85 pct. på benzin og 15 pct. på diesel. I 2018 var de tilsvarende andele hhv. 72 og 28 pct.

Flere elbiler og plugin hybrider reducerer CO2-udslippet

Det gennemsnitlige udslip af CO2 fra de nye biler på tværs af alle drivmidler ligger i første halvår 2024 på 67,6 g/km (WLTP), og det er 48 pct. mindre end i første halvår 2018. Det er udtryk for, at den stigende andel af elbiler og plugin hybrider opvejer CO2-udslippet fra de mere forurenende fossile biler, for hvilke benzinbilernes udslip kun er faldet 1 pct., og dieselbilernes udslip er steget 10 pct. i perioden.

Emissionen af CO2 i første halvår 2024 er 127,5 g/km for benzindrevne biler, 150,4 g/km for dieselbiler og 25,8 g/km for plugin hybrider. Elbilerne udleder kun CO2, når de produceres, men ikke under kørslen.

Emissioner af CO<span class='nedetekst'>2</span> fra nye fossildrevne personbiler inkl. plugin hybrider opgjort efter WLTPwww.statistikbanken.dk/ee1, ee2 og ee3

Betydningen af plugin hybrider og elbiler for den gennemsnitlige emission

Den stigende andel af elbiler og plugin hybrider har stor betydning for udviklingen i den gennemsnitlige emission af CO2, når alle nye biler ses under et. I første halvår 2024 er den gennemsnitlige emission for alle nye biler således 67,6 g/km, hvor den alene for de benzin- og dieseldrevne biler er 131,8 g/km. En fortsat stigende andel af elbiler og plugin hybrider er således afgørende for at leve op til de krav på 80,8 g/km i 2025 og 59,4 g/km i 2030, som er fastsat i EU-forordning 2019/631.

Det samlede CO2-udslip afhænger af det samlede brændstofforbrug

Beregningerne af det samlede CO2-udslip fra den danske bilpark foretages ud fra bilernes samlede brændstofforbrug. Det indebærer, at en ændring i det gennemsnitlige CO2-udslip pr. km for de nye biler ikke i sig selv har betydning for det samlede udslip fra bilerne på de danske veje. En ændring i det samlede CO2-udslip fremkommer i stedet i det øjeblik, at det samlede brændstofforbrug ændrer sig. Det har derfor heller ikke betydning for det samlede udslip, at WLTP er taget i brug i stedet for NEDC.

Overgangen til WLTP fra NEDC

WLTP, som står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, trådte i kraft i efteråret 2018 som EU's nye målenorm for energiforbrug og emission. Den trådte i stedet for den såkaldte NEDC, New European Driving Cycle, med det formål at give et mere retvisende billede af køretøjernes energiforbrug og emissioner. WLTP er blevet implementeret i Det Digitale Motorregister, DMR, i efteråret 2023. Opgørelserne ovenfor er foretaget i WLTP-værdier, mens længere tidsserier med NEDC-værdier kan findes i www.statistikbanken.dk/20091.

Hovedtal for energiforbrug og emissioner opgjort efter såvel NEDC som WLTP er vist i tabellen nedenfor.

Forbrug og udledning for nye personbiler. Første halvår

 

Energiforbrug

Emission, CO2,

 

2018

2021

2023

2024

2018

2021

2023

2024

 

liter/100 km

gram/km

I alt, NEDC

4,36

3,02

2,27

1,99

108,6

86,2

66,7

56,3

I alt, WLTP

5,26

3,56

2,65

2,31

131,1

103,3

79,7

67,6

Benzin, NEDC

4,76

3,82

3,80

3,79

112,8

107,6

107,0

106,1

Benzin, WLTP

5,77

4,61

4,56

4,56

136,3

129,2

127,9

127,5

Diesel, NEDC

3,93

3,79

3,96

4,06

105,2

118,1

123,1

124,9

Diesel, WLTP

4,74

4,57

4,76

4,90

126,7

142,3

147,9

150,4

El, NEDC

1,50

1,36

1,29

1,28

El, WLTP

1,72

1,49

1,49

1,47

Plugin hybrid, NEDC

2,68

2,28

2,16

2,15

34,9

28,8

24,9

22,4

Plugin hybrid, WLTP

3,09

2,62

2,49

2,47

40,1

33,1

28,6

25,8

Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2 og ee3

Karakteristika ved nye personbiler. Første halvår

 

Egenvægt

Motoreffekt

Slagvolumen

 

2018

2021

2023

2024

2018

2021

2023

2024

2018

2021

2023

2024

 

kg

kW

cm³

I alt

1260

1409

1543

1610

90

106

143

116

1455

1416

1064

822

Benzin

1164

1176

1193

1203

86

88

91

88

1308

1327

1357

1352

Diesel

1421

1689

1803

1884

97

123

130

127

1737

1917

2009

1977

El

1503

1759

1924

1931

116

169

236

190

Pluginhybrid

1609

1741

1824

1886

109

119

129

128

1644

1829

1942

2036

Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2 og ee3

Nyt fra Danmarks Statistik

26. september 2024 - Nr. 278

Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. september 2025

Kontakt

Kilder og metode

Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation