Flere elbiler sænker det gnst. energiforbrug
Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2024
Det gennemsnitlige energiforbrug opgjort i liter/100 km for nye personbiler faldt fra 5,26 liter/100 km i første halvår 2018 til 2,31 liter/100 km i første halvår 2024 opgjort efter WLTP-normen. Det svarer til et fald på 56,0 pct. Udviklingen skyldes primært, at en stigende andel af de nyregistrerede biler udgøres af elbiler, der har et meget lavere energiforbrug end de fossile biler. Deres andel er steget fra 0,4 pct. af tilgangen i første halvår 2018 til 44,9 pct. i første halvår 2024. Hertil kommer, at energiforbruget pr. ny benzinbil i perioden er faldet med 21,0 pct., mens de nye elbiler bruger 14,3 pct. mindre og plugin hybriderne 19,9 pct. mindre energi. Forbruget for de nyregistrerede biler i første halvår 2024 på 2,31 liter/100 km svarer til en energieffektivitet på 43,2 km/liter.
www.statistikbanken.dk/ee1, ee2 og ee3Hovedtræk ved udviklingen fra 2018 til 2024
Det generelle billede af udviklingen fra første halvår 2018 til første halvår 2024 er:
Flere elbiler og plugin hybrider reducerer CO2-udslippet
Det gennemsnitlige udslip af CO2 fra de nye biler på tværs af alle drivmidler ligger i første halvår 2024 på 67,6 g/km (WLTP), og det er 48 pct. mindre end i første halvår 2018. Det er udtryk for, at den stigende andel af elbiler og plugin hybrider opvejer CO2-udslippet fra de mere forurenende fossile biler, for hvilke benzinbilernes udslip kun er faldet 1 pct., og dieselbilernes udslip er steget 10 pct. i perioden.
Emissionen af CO2 i første halvår 2024 er 127,5 g/km for benzindrevne biler, 150,4 g/km for dieselbiler og 25,8 g/km for plugin hybrider. Elbilerne udleder kun CO2, når de produceres, men ikke under kørslen.
www.statistikbanken.dk/ee1, ee2 og ee3Betydningen af plugin hybrider og elbiler for den gennemsnitlige emission
Den stigende andel af elbiler og plugin hybrider har stor betydning for udviklingen i den gennemsnitlige emission af CO2, når alle nye biler ses under et. I første halvår 2024 er den gennemsnitlige emission for alle nye biler således 67,6 g/km, hvor den alene for de benzin- og dieseldrevne biler er 131,8 g/km. En fortsat stigende andel af elbiler og plugin hybrider er således afgørende for at leve op til de krav på 80,8 g/km i 2025 og 59,4 g/km i 2030, som er fastsat i EU-forordning 2019/631.
Det samlede CO2-udslip afhænger af det samlede brændstofforbrug
Beregningerne af det samlede CO2-udslip fra den danske bilpark foretages ud fra bilernes samlede brændstofforbrug. Det indebærer, at en ændring i det gennemsnitlige CO2-udslip pr. km for de nye biler ikke i sig selv har betydning for det samlede udslip fra bilerne på de danske veje. En ændring i det samlede CO2-udslip fremkommer i stedet i det øjeblik, at det samlede brændstofforbrug ændrer sig. Det har derfor heller ikke betydning for det samlede udslip, at WLTP er taget i brug i stedet for NEDC.
Overgangen til WLTP fra NEDC
WLTP, som står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, trådte i kraft i efteråret 2018 som EU's nye målenorm for energiforbrug og emission. Den trådte i stedet for den såkaldte NEDC, New European Driving Cycle, med det formål at give et mere retvisende billede af køretøjernes energiforbrug og emissioner. WLTP er blevet implementeret i Det Digitale Motorregister, DMR, i efteråret 2023. Opgørelserne ovenfor er foretaget i WLTP-værdier, mens længere tidsserier med NEDC-værdier kan findes i www.statistikbanken.dk/20091.
Hovedtal for energiforbrug og emissioner opgjort efter såvel NEDC som WLTP er vist i tabellen nedenfor.
Forbrug og udledning for nye personbiler. Første halvår
|
Energiforbrug |
Emission, CO2, |
||||||
|
2018 |
2021 |
2023 |
2024 |
2018 |
2021 |
2023 |
2024 |
|
liter/100 km |
gram/km |
||||||
I alt, NEDC |
4,36 |
3,02 |
2,27 |
1,99 |
108,6 |
86,2 |
66,7 |
56,3 |
I alt, WLTP |
5,26 |
3,56 |
2,65 |
2,31 |
131,1 |
103,3 |
79,7 |
67,6 |
Benzin, NEDC |
4,76 |
3,82 |
3,80 |
3,79 |
112,8 |
107,6 |
107,0 |
106,1 |
Benzin, WLTP |
5,77 |
4,61 |
4,56 |
4,56 |
136,3 |
129,2 |
127,9 |
127,5 |
Diesel, NEDC |
3,93 |
3,79 |
3,96 |
4,06 |
105,2 |
118,1 |
123,1 |
124,9 |
Diesel, WLTP |
4,74 |
4,57 |
4,76 |
4,90 |
126,7 |
142,3 |
147,9 |
150,4 |
El, NEDC |
1,50 |
1,36 |
1,29 |
1,28 |
… |
… |
… |
… |
El, WLTP |
1,72 |
1,49 |
1,49 |
1,47 |
… |
… |
… |
… |
Plugin hybrid, NEDC |
2,68 |
2,28 |
2,16 |
2,15 |
34,9 |
28,8 |
24,9 |
22,4 |
Plugin hybrid, WLTP |
3,09 |
2,62 |
2,49 |
2,47 |
40,1 |
33,1 |
28,6 |
25,8 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2 og ee3 |
Karakteristika ved nye personbiler. Første halvår
|
Egenvægt |
Motoreffekt |
Slagvolumen |
|||||||||
|
2018 |
2021 |
2023 |
2024 |
2018 |
2021 |
2023 |
2024 |
2018 |
2021 |
2023 |
2024 |
|
kg |
kW |
cm³ |
|||||||||
I alt |
1260 |
1409 |
1543 |
1610 |
90 |
106 |
143 |
116 |
1455 |
1416 |
1064 |
822 |
Benzin |
1164 |
1176 |
1193 |
1203 |
86 |
88 |
91 |
88 |
1308 |
1327 |
1357 |
1352 |
Diesel |
1421 |
1689 |
1803 |
1884 |
97 |
123 |
130 |
127 |
1737 |
1917 |
2009 |
1977 |
El |
1503 |
1759 |
1924 |
1931 |
116 |
169 |
236 |
190 |
… |
… |
… |
… |
Pluginhybrid |
1609 |
1741 |
1824 |
1886 |
109 |
119 |
129 |
128 |
1644 |
1829 |
1942 |
2036 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2 og ee3 |
Nyt fra Danmarks Statistik
26. september 2024 - Nr. 278
Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. september 2025
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
Kilder og metode
Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..