Lille nedgang for fiskeriet i 2020
Fiskeriets struktur og landinger 2020
Den samlede landingsværdi for dansk fiskeri blev på 3,1 mia. kr. i 2020, et fald på 4 pct. i forhold til 2019. Mængden af landet fisk steg til gengæld med 13 pct. til 734.000 ton. I samme periode faldt antallet af fartøjer i fiskeflåden med 61 til 1.998 registrerede fiskefartøjer. De seneste fire år har fiskeriet indbragt ca. 3,3 mia. kr. årligt, hvilket er 87 mio. kr. mere end niveauet for den foregående fire-års-periode.
Kilde: www.statistikbanken.dk/fisk2COVID-19 - ingen påvirkning for fiskeriet i i 2020
COVID-19-pandemien synes ikke at have påvirket mængden af landede fisk i 2020 fra danske fartøjer. Det er primært industrifisk, som giver stigningen i den samlede mængde landede fisk. Landingsmængden for industrifisk er steget med 108.000 ton svarende til 30 pct. mere end i 2019. Værdien af den landede industrifik steg i samme periode med 31 pct. svarende til 219 mio. kr. Prisen pr. kg faldt derfor med 1 pct. Landingsmængden for sild og makrel steg fra 2019 til 2020 med 9 pct. svarende til 14.000 ton. Værdien steg i samme periode med 8 pct. svarende til 62 mio. kr. Prisen pr. kg faldt derfor med 2 pct. For torskefisk og fladfisk faldt landingsmængden fra 2019 til 2020 med 7 pct. svarende til knap 3.000 ton. Værdien af den landede mængde torskefisk og fladfisk faldt i samme periode med 23 pct. svarende til 198 mio. kr. Derfor faldt kiloprisen med hele 17 pct. For krebs og bløddyr faldt landingsmængden fra 2019 til 2020 med 44 pct. svarende til 36.000 ton. Værdien af den landede mængde krebs og bløddyr faldt i samme periode kun med 25 pct., hvilket betød, at prisen pr. kg steg med 34 pct.
Brexit kan påvirke dansk fiskeri kraftigt
Betydningen af Brexit for dansk fiskeri kendes endnu ikke fuldt ud. Ifølge en rapport fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet udgør danske fiskeres fangst i britisk farvand ca. 30 pct. af den samlede danske landingsværdi, hvilket svarer til ca. 1 mia. kr. (se pressemeddelelse fra Udenrigsministeriet).
Næsten halvdelen af fangsten landes i Nordjylland
I Nordjylland blev der registreret 44 pct. af den samlede landede mængde og 43 pct. af den samlede landingsværdi fra danske fiskefartøjer. Kun industrifisk blev landet i større mængde i Midtjylland end i Nordjylland. I de øvrige regioner består fiskerflåden af fortrinsvis mindre fartøjer med mindre kapacitet, hvorfor landingsmængden og værdien er lavere for disse regioner. Danske fartøjer landede også fisk i udlandet, og der blev landet 63.000 ton i EU og 40.000 ton uden for EU, svarende til en værdi på hhv. 314 mio. kr. og 382 mio. kr.
Danske fiskerfartøjers landinger efter region. 2020
|
Nord- |
Midt- |
Øvrige |
|
Nord- |
Midt- |
Øvrige |
|
landet vægt, ton |
|
værdi, mio. kr. |
||||
Landinger i alt |
319079 |
291757 |
20391 |
|
1429 |
834 |
183 |
Torskefisk |
9651 |
5888 |
1420 |
|
164 |
82 |
30 |
Fladfisk |
7636 |
6217 |
4081 |
|
155 |
137 |
50 |
Sild |
77380 |
13261 |
906 |
|
339 |
25 |
3 |
Makrel |
9525 |
1825 |
36 |
|
80 |
4 |
0 |
Industrifisk |
185898 |
252452 |
5360 |
|
368 |
498 |
11 |
Krebs- og bløddyr |
23638 |
10592 |
8261 |
|
254 |
62 |
73 |
Fisk i øvrigt |
5350 |
1521 |
328 |
|
69 |
27 |
15 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/fisk2 |
De 27 største skibe udgør mere end halvdelen af den samlede bruttotonnage
Danske fiskerfartøjer i Region Nordjylland havde i 2020 en bruttotonnage (BT) på 36.438 BT, svarende til 54 pct. af den samlede danske BT. Ti år tidligere var andelen 42 pct. svarende til 27.883 BT. For de største fartøjer (over 40 meter) er den samlede kapacitet øget og udgør 34.570 BT i 2020 mod 27.090 BT i 2010. De største fartøjers andel af den samlede danske BT er på ti år øget fra 41 pct. til 52 pct.
Registrerede fiskerfartøjer
|
2010 |
|
2020 |
||||
|
Nord- |
Midt- |
Øvrige |
|
Nord- |
Midt- |
Øvrige |
|
antal |
||||||
Fartøjer |
737 |
689 |
1394 |
|
563 |
553 |
882 |
Under 10 meter |
497 |
515 |
1172 |
|
394 |
427 |
744 |
10,0-11,9 meter |
36 |
28 |
69 |
|
31 |
13 |
53 |
12,0-17,9 meter |
126 |
81 |
116 |
|
83 |
62 |
63 |
18,0-23,9 meter |
43 |
39 |
21 |
|
26 |
25 |
12 |
24,0-39,9 meter |
24 |
15 |
9 |
|
17 |
15 |
6 |
Over 40 meter |
11 |
11 |
7 |
|
12 |
11 |
4 |
|
BT |
||||||
Tonnage |
27883 |
20084 |
18034 |
|
36438 |
18424 |
11988 |
Under 10 meter |
1336 |
1013 |
2767 |
|
1158 |
828 |
1674 |
10,0-11,9 meter |
458 |
355 |
794 |
|
370 |
158 |
643 |
12,0-17,9 meter |
3860 |
2575 |
3603 |
|
3413 |
2503 |
2336 |
18,0-23,9 meter |
3985 |
3798 |
1633 |
|
3583 |
2816 |
856 |
24,0-39,9 meter |
6617 |
4039 |
2080 |
|
5325 |
5286 |
1334 |
Over 40 meter |
11627 |
8305 |
7158 |
|
22589 |
6835 |
5146 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/fisk1 |
Nyt fra Danmarks Statistik
14. april 2021 - Nr. 138
Hent som PDF
Næste udgivelse: 5. april 2022
Kontakt
- Jeppe Strandgaard Herring, tlf. 24 44 43 06
Kilder og metode
Grundlaget for fartøjsstatistikken er Fiskeristyrelsens (FST) register over fiskerfartøjer pr. 31. december. Landingsstatistikken udarbejdes på basis af FST's register for handel med fisk, krebs- og bløddyr i første omsætningsled, suppleret med data fra fartøjernes logbøger.