Stort fald i nye bilers energiforbrug
Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2020
Det gennemsnitlige energiforbrug for nye personbiler lå 13,9 pct. lavere i første halvår 2020 end i første halvår 2019. Forbruget på 3,5 liter/100 km svarer til en energieffektivitet på 28,6 km/liter, opgjort efter den såkaldte NEDC-metode. Den væsentligste årsag til forbedringen er en stigende andel af elbiler og plugin hybrider med et meget lavere energiforbrug end benzin- og dieselbilerne, idet energiforbruget ikke er mindsket nævneværdigt for de enkelte drivmidler. Fra 2019 til 2020 er de benzindrevne bilers forbrug således 'kun' faldet 4,4 pct., dieselbilernes 3,8 pct. og plugin hybridernes 2 pct. Elbilernes forbrug er steget 0,7 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2, ee3.Hovedtræk ved udviklingen fra 2019 til 2020
Det generelle billede af udviklingen fra 2019 til 2020 er:
Mindre CO2-udslip primært pga. flere lavemissionsbiler
Det gennemsnitlige udslip af CO2 (kuldioxid) fra de nye biler ligger i første halvår 2020 på 103,6 gram/kilometer (NEDC), og det er 8,5 pct. lavere end niveauet i første halvår 2019. Det er som for udviklingen i energiforbruget mere udtryk for den stigende andel af lavemissionsbiler, dvs. elbiler og plugin hybrider, end for en nedgang i emissionerne for de enkelte drivmidler.
De benzindrevne biler i 2020 har et CO2-udslip på 111,6 gram/kilometer (NEDC), dieselbilerne 113,9 gram/kilometer og plugin hybriderne 33,1 gram/kilometer. Elbilerne udleder kun CO2,når de produceres, men ikke under kørslen.
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2, ee3.Betydningen af plugin hybrider og elbiler for den gennemsnitlige emission
Den stigende andel af elbiler og plugin hybrider - 2,4 pct. ultimo 2018, 19,7 pct. august 2020 - har haft stor betydning for den gennemsnitlige emission af CO2, når alle nye biler ses under et. I august 2020 er den gennemsnitlige emission for alle nye biler således 92 gram/kilometer, hvor den alene for de benzin- og dieseldrevne biler er 109,8 gram/kilometer. Hvis elbilerne holdes udenfor, ligger de nye fossile biler på 97,5 gram/kilometer. En fortsat stigende andel af elbiler og plugin hybrider er således afgørende for at leve op til de krav på 95 gram/km i 2021 med yderligere skærpelse til 80,8 gram/km i 2025 og 59,4 gram/km i 2030, som er fastsat i EU-forordning 2019/631.
Kilde: Egne beregninger.
Det samlede CO2-udslip afhænger af det samlede brændstofforbrug
Beregningerne af det samlede CO2-udslip fra den danske bilpark foretages ud fra bilernes samlede brændstofforbrug. Det indebærer, at en ændring i det gennemsnitlige CO2-udslip pr. km for de nye biler ikke i sig selv har betydning for det samlede udslip fra bilerne på de danske veje. En ændring i det samlede CO2-udslip fremkommer i stedet i det øjeblik, at det samlede brændstofforbrug ændrer sig. Det har derfor heller ikke betydning for det samlede udslip, at WLTP tages i brug til beregning af udslippet i stedet for NEDC.
Forbrug og udledning for nye benzin- og dieseldrevne biler. Første halvår
|
Energiforbrug |
Emission, CO2, |
||
|
2019 |
2020 |
2019 |
2020 |
|
liter/km |
gram/km |
||
I alt, NEDC |
4,07 |
3,50 |
113,1 |
103,6 |
I alt, WLTP |
5,23 |
4,89 |
139,1 |
130,0 |
Benzin, NEDC |
4,53 |
4,33 |
116,4 |
111,6 |
Benzin, WLTP |
5,47 |
5,23 |
140,0 |
134,4 |
Diesel, NEDC |
4,05 |
3,90 |
117,8 |
113,9 |
Diesel, WLTP |
4,89 |
4,71 |
142,1 |
137,5 |
El, NEDC |
1,45 |
1,46 |
0 |
0 |
El, WLTP |
|
|
0 |
0 |
Plugin hybrid, NEDC |
1,27 |
1,24 |
33,9 |
33,1 |
Plugin hybrid, WLTP |
2,78 |
2,94 |
38,8 |
37,5 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2, ee3. |
Karakteristika ved nye benzin- og dieseldrevne biler. Første halvår
|
Egenvægt |
Motoreffekt |
Slagvolumen |
|||
|
2019 |
2020 |
2019 |
2020 |
2019 |
2020 |
|
kg |
kw |
cm³ |
|||
I alt, NEDC |
1273 |
1309 |
96 |
100 |
1423 |
1414 |
Benzin, NEDC |
1165 |
1169 |
88 |
89 |
1326 |
1316 |
Diesel, NEDC |
1511 |
1532 |
107 |
110 |
1775 |
1797 |
El, NEDC |
1665 |
1678 |
224 |
212 |
0 |
0 |
Plugin hybrid, NEDC |
1629 |
1701 |
99 |
107 |
1782 |
1936 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2, ee3. |
Nyt fra Danmarks Statistik
23. september 2020 - Nr. 357
Hent som PDF
Næste udgivelse: 23. september 2021
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
Kilder og metode
Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..