Nye bilers energiforbrug mindre end for et år siden
Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2019
Det gennemsnitlige energiforbrug for nye personbiler til privatkørsel, der bruger fossilt brændstof, lå 1,3 pct. lavere i første halvår 2019 end i første halvår 2018. Forbruget på 4,37 liter/100 km svarer til en energieffektivitet på 22,9 km/liter, opgjort efter den såkaldte NEDC-metode. De benzindrevne bilers forbrug er 5,1 pct. lavere, mens dieselbilernes er 2,3 pct. højere. Opgjort efter den nye WLTP-metode er forbruget 5,29 liter/100 km svarende til 18,9 km/liter i første halvår 2019, dvs. en del større end NEDC-målingen, men mere realistisk. Se mere om overgangen fra NEDC til WLTP i Nyt fra Danmarks Statistik 2018:309
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2, ee3.Hovedtræk ved udviklingen fra 2018 til 2019
Baggrunden for disse udviklingstræk er forskydninger i købernes præferencer i første halvår 2019 i forhold til første halvår 2018. Det generelle billede af de nyeste fossildrevne biler (eksklusive plugin hybrider) er:
Større CO2-udslip fra de nye fossile biler i 2019 end i 2018
Det gennemsnitlige udslip af CO2 (kuldioxid) fra de nye fossildrevne biler ligger i første halvår 2019 på 116,6 gram/km (NEDC), og det er 5,6 pct. større end niveauet i første halvår 2018. Opgjort efter WLTP ligger niveauet nu på ca. 140 gram/km, svarende til en stigning på 5,3 pct.
De nyeste benzindrevne bilers CO2-udslip er 116,4 gram/km (NEDC) og dermed 3,1 pct. større end i 2018. De nye dieselbiler ligger på 117,2 gram/kilometer eller 10,9 pct. mere end i 2018.
Det gennemsnitlige CO2-udslip er steget selv om energiforbruget er faldet, idet benzinbilerne, som der er blevet relativt flere af, udleder mere CO2 end sammenlignelige dieselbiler pr liter brændstof. De små benzinbiler, der har taget over fra de små dieselbiler, har således et op til 25 pct. større CO2-udslip pr. kilometer.
Det samlede CO2-udslip afhænger af det samlede brændstofforbrug
Beregningerne af det samlede CO2-udspil foretages ud fra bilernes samlede brændstofforbrug. Det indebærer, at en ændring i det gennemsnitlige CO2-udslip for de nye biler pr. km ikke i sig selv har betydning for det samlede udslip fra bilerne på de danske veje. En ændring i det samlede CO2-udslip fremkommer i stedet i det øjeblik, at det samlede brændstofforbrug ændrer sig. Det har derfor heller ikke betydning for det samlede udslip, at WLTP tages i brug til beregning af udslippet i stedet for NEDC.
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2, ee3.Sammenhængende ændringer i bilernes vægt, motoreffekt og -størrelse
Den gennemsnitlige egenvægt for de nyeste biler i 2019 er 1.246 kg, hvilket er uændret i forhold til 2018. Benzinbilerne ligger i begge halvår på ca. 1.165 kg, mens dieselbilerne med 1.472 kg er 5,5 pct. tungere i 2019 end i 2018.
Den gennemsnitlige motoreffekt for de nyeste biler er 93 kW/126 hk eller 3,3 pct. højere i første halvår 2019 end i 2018. Benzinbilernes effekt er steget 2,3 pct. til 88 kW/120 hk, mens dieselbilerne er steget 10,3 pct. til 107 kW/145 hk.
Motorerne i de nyeste biler har et gennemsnitligt slagvolumen på 1.441 cm3 og er knap 1 pct. mindre i 2019 end i 2018. Benzinmotorerne er vokset 1,4 pct. til 1.326 cm3, mens dieselbilerne er vokset 2,0 pct. til 1.762 cm3.
Forbrug og udledning ved nye fossildrevne biler. Første halvår
|
Energiforbrug |
Emission, CO2, |
||
|
2018 |
2019 |
2018 |
2019 |
|
liter/km |
gram/km |
||
I alt, NEDC |
4,42 |
4,37 |
110,4 |
116,6 |
I alt, WLTP |
5,35 |
5,29 |
133,3 |
140,4 |
Benzin, NEDC |
4,76 |
4,52 |
112,8 |
116,4 |
Benzin, WLTP |
5,78 |
5,46 |
136,4 |
140,0 |
Diesel, NEDC |
3,91 |
3,98 |
105,7 |
117,2 |
Diesel, WLTP |
4,69 |
4,83 |
127,3 |
141,5 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2, ee3. |
Karakteristika ved nye fossildrevne biler. Første halvår
|
Egenvægt |
Motoreffekt |
Slagvolumen |
|||
|
2018 |
2019 |
2018 |
2019 |
2018 |
2019 |
|
kg |
kw |
cm³ |
|||
I alt, NEDC og WLTP |
1243 |
1246 |
90 |
93 |
1452 |
1441 |
Benzin |
1164 |
1165 |
86 |
88 |
1308 |
1326 |
Diesel |
1395 |
1472 |
97 |
107 |
1727 |
1762 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, ee2, ee3. |
Nyt fra Danmarks Statistik
11. oktober 2019 - Nr. 378
Hent som PDF
Næste udgivelse: 23. september 2020
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
Kilder og metode
Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..