Lidt mere gods i havnene i første kvartal
Skibsfart (kvt.) 1. kvt. 2015
I første kvartal blev der håndteret 19 mio. ton gods fra fragtskibe og færger i danske havne. Det er en stigning på 4 pct. siden samme kvartal sidste år. Indenrigsgods steg med 11 pct., mens udenrigsgods steg 3 pct.
Vækst i godsmængder på både fragtskib og færger
Fragtskibene i indenrigsfart havde en vækst på 11 pct., men der var vækst på både fragtskibe og færger i indenrigs- og udenrigsfart. En fjerdedel af godset sejles med færger.
80 pct. af godset i havnene var i første kvartal gods i udenrigsfart. Det er et lille fald siden sidste år, hvor 81 pct. var i udenrigsfart.
Stigninger i mineralske olieprodukter på 23 pct., fast bulk i øvrigt på 15 pct. og stykgods i øvrigt på 10 pct. bidrog mest til stigningerne i første kvartal. Der var samtidig et fald i kul på 17 pct. og et fald i råolie på 8 pct.
Fortsat vækst i containertrafik
Omsætningen af containerenheder var 194.000 TEU (twenty-foot equivalent unit) i første kvartal 2014. I forhold til samme kvartal sidste år steg omsætningen med 10 pct. Mængden af gods i container var i første kvartal på 1,4 mio. ton, hvilket var en stigning på 5 pct. i forhold til første kvartal sidste år. Færge- og ro-ro-gods steg i samme periode med 1 pct.; ro-ro vil sige roll-on roll-off, dvs. gods på hjul.
Flere passagerer på færgerne til udlandet
Der var samlet 5 mio. passagerer med passagerskibe og færger i danske havne i første kvartal 2015, hvilket er en stigning på 2 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.
Trafikken på indenrigsruterne var næsten uændret, mens passagertallet på udenrigsruterne steg 3 pct. Væksten på udenrigsruterne var særlig på ruterne til Norge, som steg 10 pct. og Tyskland, som steg 4 pct. Det store fald på 69 pct. i de øvrige ruter skyldes især lukningen af ruten mellem Esbjerg og Harwich.
Godsomsætning på større danske havne
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
- 1. kvt. 2015 |
|
1.000 ton |
pct. |
||||
Gods i alt |
18124 |
19367 |
18824 |
18601 |
18896 |
4,3 |
Fragtskibe |
13568 |
14720 |
14322 |
14137 |
14259 |
5,1 |
Udenrigs |
10467 |
11366 |
10593 |
10834 |
10810 |
3,3 |
Indenrigs |
3102 |
3355 |
3729 |
3302 |
3448 |
11,2 |
Færger |
4556 |
4647 |
4502 |
4464 |
4637 |
1,8 |
Udenrigs |
4276 |
4331 |
4126 |
4159 |
4342 |
1,5 |
Indenrigs |
280 |
316 |
376 |
305 |
295 |
5,4 |
Godsart |
|
|
|
|
|
|
Råolie |
2047 |
1816 |
2095 |
2013 |
1884 |
-8,0 |
Mineralske olieprodukter |
2356 |
2609 |
2761 |
2517 |
2907 |
23,4 |
Flydende bulk i øvrigt |
354 |
451 |
403 |
524 |
464 |
31,1 |
Kul |
1736 |
2006 |
1609 |
1576 |
1438 |
-17,2 |
Sten, sand og grus |
1278 |
1695 |
1565 |
1411 |
1193 |
-6,7 |
Fast bulk i øvrigt |
2655 |
2957 |
2797 |
3103 |
3051 |
14,9 |
Containeriseret gods |
1360 |
1435 |
1545 |
1358 |
1432 |
5,3 |
Færgegods og andet ro-ro-gods |
5137 |
5249 |
5141 |
5027 |
5202 |
1,3 |
Stykgods i øvrigt |
1200 |
1151 |
907 |
1071 |
1325 |
10,4 |
|
1.000 enheder |
|
||||
Containere i alt |
110 |
118 |
125 |
114 |
118 |
7,3 |
Containere, TEU |
176 |
189 |
199 |
184 |
194 |
10,2 |
Passager- og færgefart på danske havne
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
- 4. kvt. 2014 |
|
1.000 passagerer |
pct. |
||||
Passagerer i alt |
4944 |
8678 |
11676 |
6133 |
5053 |
2,2 |
Udenrigsruter |
3477 |
6045 |
8182 |
4222 |
3584 |
3,1 |
Sverige |
1693 |
2916 |
3765 |
1998 |
1701 |
0,5 |
Heraf over Øresund |
1317 |
2132 |
2636 |
1550 |
1326 |
0,7 |
Norge |
556 |
951 |
1453 |
643 |
614 |
10,4 |
Tyskland |
1215 |
2127 |
2877 |
1577 |
1266 |
4,2 |
Øvrige ruter |
13 |
50 |
89 |
6 |
4 |
-69,2 |
Indenrigsruter |
1467 |
2633 |
3494 |
1911 |
1469 |
0,1 |
Nyt fra Danmarks Statistik
19. juni 2015 - Nr. 305
Hent som PDF
Næste udgivelse: 18. september 2015
Kontakt
- Heidi Sørensen, tlf. 24 79 86 81
Kilder og metode
Oplysningerne er ikke sæsonkorrigerede.