It-anvendelse i befolkningen 2022
Digitale internetbaserede løsninger får en stadig større rolle i vores liv og hverdag, og den digitale udvikling påvirker flere og flere af vores aktiviteter. Denne publikation giver et grundigt indblik i befolkningens digitale adfærd, herunder hvem der gør mest brug af digitaliseringens mange muligheder, samt hvilke borgere, der er udfordrede af udviklingen. Følgende områder belyses: miljøbevidsthed ved køb og afskaffelse af it-udstyr, brug af smart home teknologi og andet internetforbundne løsninger i hjemmet, betalingsmåder og holdninger til det kontantløse samfund, internetkøb og salg, digital kontakt til sundhedsvæsnet og til offentlige myndigheder, cybersikkerhed, e-læring, sociale medier, podcast og streaming, kommunikation og informationssøgning, online demokrati, grønne apps, online dating og pengespil på nettet.
I 2022 er befolkningens brug af it karakteriseret bl.a. ved:
- Stort set alle er internetbrugere i dag, og den andel af de 16-89-årige, som aldrig har været på nettet, er faldet fra 14 pct. i 2010 til to pct. i 2022.
- Der er befolkningsgrupper, der har svært ved at følge med udviklingen. Ca. 650.000 borgere eller 13 pct. af de 15-89-årige, ved ikke, hvordan man installerer en app, og én ud af ti vurderer slet ikke eller kun i mindre grad at være rustet til at bruge internettet med deres digitale kompetencer.
- 85 pct. bruger sociale medier, en stigning fra 55 pct. i 2011 (16-74 år).
- Hver femte bekæmper madspild ved brug af apps (16-74 år).
- Fire ud af fem borgere handler online (16-74 år).
- Især yngre synes, at miljøvenligt design og lavt energiforbrug er vigtigt, når de køber nye mobiler, tablets, pc’ere mv.
- Ældre forbrugere sorterer i højere grad deres gamle telefoner, pc’ere, mv til elektronisk affald eller returnerer dem til forhandleren. De yngre forbrugere sælger eller forærer i højere grad deres brugte it-udstyr væk.
- 1,8 millioner borgere anvender ’smart home’-produkter i 2022. Det svarer til 42 pct. af de 16-74 årige.
- 98 pct. bruger kontantløse betalinger i 2022. Kortbetaling er mest udbredt med 97 pct. Den næstmest udbredte betalingsmåde er mobilbetaling med 84 pct., og 62 pct. betaler stadig med fysiske mønter og sedler en gang imellem.
Publikationen bygger primært på oplysninger fra interviewundersøgelsen It-anvendelse i befolkningen 2022, som udarbejdes i samarbejde med Eurostat, Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen.
Kolofon
It-anvendelse i befolkningenKultur og fritid
ISBN pdf: 978-87-501-2425-2
Udgivet: 29. marts 2023 kl. 08:00
Antal sider: 100
Kontaktinfo:
Anne Vibeke Jacobsen
Telefon: 20 14 84 28