Stor vækst i salg til foodservice
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice 2022
Salget af varer til foodservice (storkøkkener o.l.) tog et kraftigt spring frem på 39 pct. fra 16,9 mia. kr. i 2021 til 23,4 mia. kr. i 2022. Salget har dermed rettet sig efter den delvise nedlukning af restauranter og kantiner, som følge af COVID-19. Væksten i salget omfattede også økologiske varer, som steg 41 pct. fra 2,1 mia. kr. i 2021 til 3,0 mia. kr. i 2022.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko77Økologi har størst andel i mejeriprodukter og æg
Økologi udgjorde 13 pct. af det samlede salg til foodservice i 2022, hvilket var samme andel som i 2021. Det er lidt højere end økologiske varers andel af detailomsætningen, på 12 pct. i 2022, se Nyt fra Danmarks Statistik 2023:145.
Der er forskel på de enkelte varegruppers andel med økologi i salget til foodservice. Fx udgør økologi 32 pct. af det samlede salg af mejeriprodukter og æg mod de 13 pct. som økologiske varer udgør i alt. Også økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med 21 pct. Økologisk kød og fisk udgør omvendt kun 3 pct. af varegruppens samlede salg, frostvarer udgør kun 5 pct. Salget af økologisk kød og fisk steg 11 pct. fra 2021 til 2022, hvilket er mindre end stigningen på 41 pct. for alle økologiske varer. Stigningen i økologisk kød og fisk er 20 pct., hvis man medtager kød og fisk på frost.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko77Højere andel af økologi i den offentlige sektor
De økologiske varer spiller en større rolle i den offentlige sektor end i den private. Økologiens andel af alle varer var højest i offentlige institutioner med 30 pct. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 20 pct. en anelse over private arbejdspladser med 18 pct. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.l. med 9 pct. og hos andet med 6 pct. af det samlede salg.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko88Den offentlige sektor har stor betydning for det økologiske marked
Den offentlige sektor aftog en forholdsvis høj andel - 37 pct. - af salget af økologiske varer til foodservice i 2022. Det var mere end dobbelt så højt som sektorens andel af alle føde- og drikkevarer til foodservice, som lå på 17 pct.
Uændret antal spisesteder med et økologiske spisemærke
Ifølge Fødevarestyrelsen var antallet af spisesteder med "Det Økologiske Spisemærke" 3.440 i 2022, hvilket er uændret i forhold til 2021 og en mindre stigning på 2 pct. fra 3.378 i 2020 (ultimo årene).
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter varegrupper. 2021-2022
|
Alle varer |
Økologiske varer |
||||||
|
2021 |
2022* |
2021 |
2022* |
2021 |
2022* |
2021 |
2022* |
|
mio. kr. |
pct. |
mio. kr. |
pct. |
||||
I alt |
16853 |
23445 |
100 |
100 |
2116 |
2989 |
100 |
100 |
Kolonial |
6139 |
8656 |
36 |
37 |
767 |
1149 |
36 |
38 |
Kød og fisk |
2938 |
3608 |
17 |
15 |
111 |
123 |
5 |
4 |
Mejeriprodukter og æg |
1972 |
2740 |
12 |
12 |
649 |
888 |
31 |
30 |
Frugt og grønt |
1674 |
2518 |
10 |
11 |
380 |
522 |
18 |
17 |
Frostvarer |
4131 |
5923 |
25 |
25 |
209 |
307 |
10 |
10 |
Frugt og grønt inkl. frost |
2243 |
3239 |
13 |
14 |
435 |
596 |
21 |
20 |
Kød og fisk inkl. frost |
5330 |
7163 |
32 |
31 |
162 |
195 |
8 |
7 |
Anm.: Fødevaregrossisters salg i løbende priser, ekskl. moms. 'Alle varer' er inkl. økologiske. * Foreløbige tal. |
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter kundegrupper. 2021-2022
|
Alle varer |
Økologiske varer |
||||||
|
2021 |
2022* |
2021 |
2022* |
2021 |
2022* |
2021 |
2022* |
|
mio. kr. |
pct. |
mio. kr. |
pct. |
||||
I alt |
16853 |
23445 |
100 |
100 |
2116 |
2989 |
100 |
100 |
Offentlige institutioner |
2704 |
3164 |
13 |
13 |
865 |
951 |
41 |
32 |
Kantiner på offentlige arbejdspladser |
632 |
783 |
3 |
3 |
113 |
153 |
5 |
5 |
Kantiner på private arbejdspladser |
2045 |
3172 |
14 |
14 |
331 |
583 |
16 |
20 |
Hoteller, restauranter, caféer o.l. |
8696 |
12767 |
54 |
54 |
682 |
1087 |
32 |
36 |
Andet (fx diner transportable, take-away) |
2775 |
3560 |
15 |
15 |
125 |
215 |
6 |
7 |
Offentlige sektor i alt |
3336 |
3947 |
17 |
17 |
978 |
1104 |
46 |
37 |
Privat sektor i alt |
13516 |
19499 |
83 |
83 |
1138 |
1885 |
54 |
63 |
Anm.: Løbende priser, ekskl. moms. 'Alle varer' er inkl. økologiske. * Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
23. august 2023 - Nr. 292
Hent som PDF
Næste udgivelse: 5. juli 2024
Kontakt
- Martin Lundø, tlf. 51 46 15 12
- Kurt-Kristian Bech, tlf. 51 16 91 99
Kilder og metode
Der er en vis usikkerhed knyttet til resultaterne, da ikke alle virksomheder kender omsætningen til foodservice præcist. Salget fordelt på kundegrupper er baseret på skøn fra virksomhederne. Tal for seneste periode er foreløbige frem til næste offentliggørelse. Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke viser andelen af økologiske indkøbte føde- og drikkevarer hos spisesteder: guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.). Antal spisemærker siger ikke noget om størrelsen af spisestederne.