Lidt højere stigninger i forbrugerpriserne
Forbruger- og nettoprisindeks oktober 2022
I oktober 2022 steg det samlede forbrugerprisindeks med 10,1 pct. i forhold til samme måned året før. I september var den tilsvarende stigning 10,0 pct. Det er den højeste årsstigning i forbrugerprisindekset siden november 1982, hvor årsstigningen ligeledes var 10,1 pct. Det er i høj grad prisændringer inden for varer, der hæver årsstigningen i forbrugerprisindekset. Varer er i gennemsnit steget 16,0 pct. det seneste år, og det er den højeste årsstigning siden juni 1980, hvor årsstigningen for varer var 16,2 pct. Inden for varer er det i meget høj grad årlige prisstigninger på el, fødevarer, gas og brændstof, der gør sig gældende i oktober 2022. Forbrugerprisindekset eksklusive energi og ikke-forarbejdede fødevarer (kerneinflationen) havde en årsstigning på 6,2 pct. i oktober, hvilket er en stigning fra 5,9 pct. måneden før. Det er bl.a. prisændringer på nye biler og møbler, der holder kerneinflationen oppe.
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris113 og pris111 samt egne beregningerElektricitet og gas hæver prisudviklingen det seneste år
Produktgruppen boligbenyttelse, el og varme havde den største påvirkning på det samlede forbrugerprisindeks i oktober. Isoleret set bidrog produktgruppen til 4,2 procentpoint i årsstigningen i det samlede forbrugerprisindeks. Bidraget fra produktgruppen skyldes i høj grad højere priser på elektricitet samt gas.
Kilde: Beregninger baseret på www.statistikbanken.dk/pris111El, benzin og fast brændsel trak indekset op den seneste måned
Fra september til oktober steg forbrugerprisindekset med 1,0 pct. Isoleret set trak prisændringer på elektricitet, benzin og fast brændsel indekset op med 0,44 procentpoint. Modsat trak prisændringer på gas, sukkervarer samt okse- og kalvekød indekset ned med 0,07 procentpoint.
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Sept. - okt. 2022 |
|
|
Okt. 2021 - okt. 2022 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Månedlig ændring i |
|
|
|
Årlig ændring i |
|
|
forbrugerprisindekset |
|
1,0 |
|
forbrugerprisindekset |
|
10,1 |
|
vægt i |
vækst- |
|
|
vægt i |
vækst- |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Elektricitet |
2,55 |
0,24 |
|
Elektricitet |
2,55 |
2,12 |
Benzin |
1,68 |
0,10 |
|
Fødevarer |
11,02 |
1,82 |
Fast brændsel |
0,26 |
0,10 |
|
Gas |
0,65 |
0,76 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Gas |
0,65 |
-0,04 |
|
Spil, legetøj o.l. |
0,66 |
-0,05 |
Sukkervarer, marmelade ol. |
1,70 |
-0,02 |
|
IT-udstyr |
1,16 |
-0,04 |
Okse- og kalvekød |
0,66 |
-0,01 |
|
Bøger |
0,29 |
-0,01 |
Kilde: Beregninger baseret på www.statistikbanken.dk/pris111 |
Særlige forhold ved denne offentliggørelse
Ændring i beregningen af elprisen
Tidligere har elprisen, der indgår i forbrugerprisindekset, indeholdt spotpriskontrakter, hvor prisen har vedrørt måneden før den måned, som indekset vedrører. Fra og med oktober 2022 indeholder elprisen alene spotpriskontrakter fra samme tidsperiode, som indekset dækker, hvilket hele tiden har været gældende for fastpriskontrakter. Metodeændringen for elprisen medfører, at udviklingen for elprisen i oktober indeholder udvikling i spotpriskontrakter for to måneder.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2021 |
2022 |
Ændring |
|||
|
Vægte |
Okt. |
Sept. |
Okt. |
Sept.- okt. |
Sept. 2021 |
Okt. 2021 |
|
|
indeks, 2015 = 100 |
pct. |
||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
106,8 |
116,4 |
117,6 |
1,0 |
10,0 |
10,1 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske |
|
|
|
|
|
|
|
drikkevarer |
12,58 |
106,2 |
122,3 |
122,9 |
0,5 |
15,3 |
15,7 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
4,27 |
119,4 |
128,9 |
129,5 |
0,5 |
8,0 |
8,5 |
Beklædning og fodtøj |
4,58 |
93,8 |
97,4 |
98,2 |
0,8 |
4,7 |
4,7 |
Boligbenyttelse, el og varme |
29,93 |
109,1 |
123,1 |
124,6 |
1,2 |
14,5 |
14,2 |
Boligudstyr, |
|
|
|
|
|
|
|
husholdningstjenester |
6,40 |
96,5 |
105,5 |
106,8 |
1,2 |
10,2 |
10,7 |
Sundhed |
3,17 |
103,9 |
106,0 |
107,0 |
0,9 |
2,5 |
3,0 |
Transport |
11,82 |
109,6 |
119,2 |
121,2 |
1,7 |
11,1 |
10,6 |
Kommunikation |
1,95 |
82,4 |
83,9 |
85,2 |
1,5 |
2,4 |
3,4 |
Fritid og kultur |
10,62 |
106,2 |
109,2 |
110,1 |
0,8 |
3,4 |
3,7 |
Uddannelse |
0,92 |
119,4 |
121,3 |
122,4 |
0,9 |
2,6 |
2,5 |
Restauranter og hoteller |
5,01 |
112,0 |
121,1 |
121,9 |
0,7 |
9,0 |
8,8 |
Andre varer og tjenester |
8,76 |
108,1 |
111,4 |
113,3 |
1,7 |
3,1 |
4,8 |
Varer |
52,45 |
103,4 |
118,0 |
119,9 |
1,6 |
15,9 |
16,0 |
Tjenester |
47,55 |
109,8 |
113,5 |
114,0 |
0,4 |
3,7 |
3,8 |
Forbrugerprisindeks |
|
|
|
|
|
|
|
ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
87,15 |
105,9 |
111,8 |
112,5 |
0,6 |
5,9 |
6,2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
• |
106,7 |
116,4 |
117,7 |
1,1 |
10,0 |
10,3 |
HICP i alt |
• |
106,5 |
117,1 |
118,6 |
1,3 |
11,1 |
11,4 |
HICP-CT i alt |
• |
106,2 |
116,7 |
118,2 |
1,3 |
11,0 |
11,3 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris111, pris114, pris117 og pris118 |
Nyt fra Danmarks Statistik
10. november 2022 - Nr. 376
Hent som PDF
Næste udgivelse: 12. december 2022
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks