Elbiler og plugin hybrider giver fald i energiforbrug
Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2021
Ændret 23. september 2021 kl. 14:10Der er tilføjet et afsnit 'Særlige forhold ved denne offentliggørelse' sidst i artiklen om usikkerhed vedr. tallene for energieffektivitet og CO2-udslip i andet halvår 2020 og frem efter offentliggørelsen.
Det gennemsnitlige energiforbrug i liter/km for nye personbiler uanset drivmiddel lå 6,5 pct. lavere i første halvår 2021 end i første halvår 2020. Udviklingen skyldes udelukkende, at andelen af elbiler og plugin hybrider med et meget lavere energiforbrug end de fossile biler, er steget fra 9,3 pct. af tilgangen i første halvår 2020 til 26,5 pct. i 2021. Forbruget på tværs af drivmidler på 3,5 liter/100 km svarer til en energieffektivitet på 28,4 km/liter, opgjort efter den såkaldte NEDC-metode. De fossile bilers energiforbrug er steget med 9,1 pct. fra 2020 til 2021 - benzin 6,4 pct., diesel 14,9 pct. og plugin hybrider 0,6 pct. Elbilernes forbrug steg med 2,4 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, /ee2 og /ee3Hovedtræk ved udviklingen fra 2020 til 2021
Det generelle billede af udviklingen fra første halvår 2020 til første halvår 2021 er:
Flere elbiler og plugin hybrider neutraliserer CO2-udslippet
Det gennemsnitlige udslip af CO2 (kuldioxid) fra de nye biler på tværs af drivmiddel ligger i første halvår 2021 på 103,1 gram/kilometer (NEDC), og det er uændret i forhold til første halvår 2020. Det er udtryk for, at den stigende andel af lavemissionsbiler, dvs. elbiler og plugin hybrider, neutraliserer CO2-udslippet fra de mere forurenende fossile biler.
De benzindrevne biler i 2021 har et CO2-udslip på 129,0 gram/kilometer (NEDC) mod 111,6 g/kilometer i 2020, dieselbilerne 142,4 gram/kilometer mod 113,9 g/kilometer og plugin hybriderne 33,1 gram/kilometer i både 2020 og 2021. Elbilerne udleder kun CO2,når de produceres, men ikke under kørslen.
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, /ee2 og /ee3Betydningen af plugin hybrider og elbiler for den gennemsnitlige emission
Den stigende andel af elbiler og plugin hybrider har stor betydning for den gennemsnitlige emission af CO2, når alle nye biler ses under et. I august 2021 er den gennemsnitlige emission for alle nye biler således 84,6 gram/kilometer, hvor den alene for de benzin- og dieseldrevne biler er 130,3 gram/kilometer. En fortsat stigende andel af elbiler og plugin hybrider er således afgørende for at leve op til de krav på 95 gram/km i 2021 med yderligere skærpelse til 80,8 gram/km i 2025 og 59,4 gram/km i 2030, som er fastsat i EU-forordning 2019/631.
Det samlede CO2-udslip afhænger af det samlede brændstofforbrug
Beregningerne af det samlede CO2-udslip fra den danske bilpark foretages ud fra bilernes samlede brændstofforbrug. Det indebærer, at en ændring i det gennemsnitlige CO2-udslip pr. km for de nye biler ikke i sig selv har betydning for det samlede udslip fra bilerne på de danske veje. En ændring i det samlede CO2-udslip fremkommer i stedet i det øjeblik, at det samlede brændstofforbrug ændrer sig. Det har derfor heller ikke betydning for det samlede udslip, at WLTP tages i brug til beregning af udslippet i stedet for NEDC.
Særlige forhold ved denne offentliggørelse
Udviklingen i energieffektiviteten og i CO2-udslippet fra andet halvår 2020 og frem er behæftet med nogen usikkerhed som følge af uklarhed om overgangen fra opgørelse efter den såkaldte NEDC-norm til den såkaldte WLTP-norm i Det Digitale Motorregister, DMR. Korrigerede tal vil blive offentliggjort, når der er klarhed over overgangsprocessen.
Forbrug og udledning for nye personbiler. Første halvår
|
Energiforbrug |
Emission, CO2, |
||
|
2020 |
2021 |
2020 |
2021 |
|
liter/km |
gram/km |
||
I alt, NEDC |
3,79 |
3,55 |
103,5 |
103,1 |
I alt, WLTP |
5,23 |
4,89 |
130,0 |
134,0 |
Benzin, NEDC |
4,33 |
4,61 |
111,6 |
129,0 |
Benzin, WLTP |
5,47 |
5,23 |
134,4 |
155,3 |
Diesel, NEDC |
3,89 |
4,54 |
113,9 |
142,4 |
Diesel, WLTP |
4,89 |
4,71 |
137,5 |
171,7 |
El, NEDC |
1,46 |
1,49 |
0 |
0 |
El, WLTP |
|
|
0 |
0 |
Plugin hybrid, NEDC |
2,60 |
2,62 |
33,1 |
33,1 |
Plugin hybrid, WLTP |
2,78 |
2,94 |
37,5 |
38,1 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, /ee2 og /ee3 |
Karakteristika ved nye personbiler. Første halvår
|
Egenvægt |
Motoreffekt |
Slagvolumen |
|||
|
2020 |
2021 |
2020 |
2021 |
2020 |
2021 |
|
kg |
kW |
cm³ |
|||
I alt, NEDC |
1309 |
1409 |
100 |
106 |
1414 |
1416 |
Benzin, NEDC |
1169 |
1176 |
89 |
88 |
1316 |
1327 |
Diesel, NEDC |
1532 |
1689 |
110 |
123 |
1797 |
1917 |
El, NEDC |
1678 |
1759 |
212 |
170 |
0 |
0 |
Plugin hybrid, NEDC |
1702 |
1741 |
107 |
119 |
1936 |
1829 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/ee1, /ee2 og /ee3 |
Nyt fra Danmarks Statistik
23. september 2021 - Nr. 345
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. december 2023
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
Kilder og metode
Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..