Mest økologi i den offentlige sektors køkkener
Salg af økologiske varer til foodservice 2019
Økologiske varer udgjorde 11,6 pct. af det samlede salg til foodservice i 2019 mod 10,9 pct. i 2018. Det svarer omtrent til økologiske varers andel af detailomsætningen. I den offentlig sektor var de økologiske varers andel imidlertid 23 pct., hvilket var noget højere end andelen på 9 pct. i den private sektor. Den offentlige sektor aftager en forholdsvis høj andel - 41 pct. - af salget af økologiske varer til foodservice. Det er omtrent dobbelt så meget som sektorens andel af alle føde- og drikkevarer til foodservice på 21 pct. Der er ingen markant ændring fra 2018 til 2019, hvad angår foodservicesalgets fordeling på kundegrupper.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko8.Flere økologiske kolonialvarer
Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice steg 11 pct. fra 2.351 mio. kr. i 2018 til 2.601 mio. kr. i 2019 og fortsætter dermed foregående års mærkbare vækst. Kolonialvarer blev igen den største varegruppe med 36 pct. af det samlede salg, og stod alene for 41 pct. af den samlede stigning. Næststørste varegruppe er mejerivarer med 30 pct. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning mv.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko7.Stor fremgang i spisesteder med et økologiske spisemærke
Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet steg antallet af spisesteder med "Det Økologiske Spisemærke" med 20 pct. fra 2.648 i 2018 til 3.175 i 2019 (ultimo året). Fremgangen var størst for spisesteder med et "guldmærke" (90-100 pct. økologi), som udgjorde 22 pct. i 2019 mod 18 pct. i 2018.
Tallene viser således både flere køkkener med Det Økologisk Spisemærke og samtidigt et mere intensivt økologisk forbrug i køkkener, der skifter fra fx bronze- til sølv- eller guldmærke. Offentlige myndigheder tegnede sig for tre ud af fire af alle spisesteder med mærke ved udgangen af 2019. Region Hovedstaden huser mere end halvdelen af Danmarks spisesteder med Det Økologisk Spisemærke.
Salg af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice - efter varegrupper
|
2018 |
2019* |
2018 |
2019* |
|
mio. kr. |
pct. |
||
I alt |
2351 |
2601 |
100 |
100 |
Mejeri |
726 |
788 |
31 |
30 |
Kolonial |
827 |
928 |
35 |
36 |
Frugt og grønt |
449 |
475 |
19 |
18 |
Frost |
247 |
295 |
11 |
11 |
Kød, fjerkræ og fisk |
103 |
114 |
4 |
4 |
Frugt og grønt inkl. frost |
501 |
535 |
21 |
21 |
Kød, fjerkræ og fisk inkl. frost |
167 |
178 |
7 |
7 |
Anm.: Tallene viser fødevareleverandørers salg, dvs. grossistpriser ekskl. moms. Det samlede salg er mere sikkert end salget fordelt på varegrupper. Kolonial omfatter langtidsholdbare føde- og drikkevarer samt brød og kager. |
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter kundegrupper. 2019*
|
Økologiske varer |
Alle varer |
||
|
mio. kr. |
pct. |
mio. kr. |
pct. |
I alt |
2601 |
100 |
22330 |
100 |
Offentlige institutioner |
929 |
36 |
4050 |
18 |
Kantiner på offentlige arbejdspladser |
140 |
5 |
640 |
3 |
Kantiner på private arbejdspladser |
515 |
20 |
2971 |
13 |
Hoteller, restauranter, caféer o.l. |
723 |
28 |
10544 |
47 |
Andet (fx diner transportable, take-away) |
293 |
11 |
4125 |
18 |
Offentlig sektor i alt |
1070 |
41 |
4690 |
21 |
Privat sektor i alt |
1531 |
59 |
17640 |
79 |
Anm.: Ved kundegrupper forstås den institution, virksomhed m.m. hvor maden serveres. |
Nyt fra Danmarks Statistik
14. september 2020 - Nr. 341
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. september 2021
Kontakt
- Martin Lundø, tlf. 51 46 15 12
- Kurt-Kristian Bech, tlf. 51 16 91 99
Kilder og metode
Der er en vis usikkerhed knyttet til resultaterne, da ikke alle virksomheder kender den økologiske omsætning præcist. Salget fordelt på kundegrupper er baseret på skøn fra virksomhederne. Tal for seneste periode er foreløbige frem til næste offentliggørelse. Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke viser andelen af økologiske indkøbte føde- og drikkevarer: guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.). Antal spisemærker siger ikke noget om størrelsen af spisestederne.