Delvis genåbning i marts sætter gang i detailsalget
Detailomsætningsindeks marts 2021
Lempelse af restriktionerne pga. COVID-19 har været godt for detailsalget som steg med hele 19,8 pct. fra februar til marts 2021, når der korrigeres for prisudvikling, sæsonudsving og effekten af handelsdage. Den gradvise genåbning begyndte 1. marts 2021, hvilket bl.a. betød, at butikker uden for storcentre kunne åbne. Selvom detailsalget i første kvartal 2021 er godt hjulpet af den gradvise genåbningen i marts, ligger denne periode fortsat 3,6 pct. lavere end fjerde kvartal 2020.
Kilde: www.statistikbanken.dk/deta152, sæsonkorrigeret mængdeindeksFordobling i salg af beklædning i marts
Udviklingen i marts var drevet at en stor stigning i beklædning mv. samt andre forbrugsvarer. Stigningen mellem februar og marts skyldes en fordobling i salg af beklædning mv. mens varegruppen andre forbrugsvarer, inklusive internet salg, steg med 32 pct. Varegruppen fødevarer og andre dagligvarer viste et fald på 0,3 pct.
Detailsalget i marts 2021 er væsentlig højere end i marts 2020
Detailsalget var 24,2 pct. højere i marts 2021 end i marts 2020, hvis der udelukkende korrigeres for prisudvikling. Dette skal ses i lyset af, at samfundet var lukket ned i en stor del af marts 2020, hvorimod en stor del af detailhandelen kunne genåbne i marts 2021, som følge af den gradvise genåbningsplan. Særlig salget i varegruppen beklædning er gået frem i marts 2021 med en stigning på 112,1 pct. i forhold til marts 2020. Salget af andre forbrugsvarer var 35,4 pct. højere end under den første nedlukning, mens salget af fødevarer og andre dagligvarer var 6,3 pct. højere.
Køb i fysiske butikker stiger stort efter lempelse på restriktioner
Genåbningen af de fysiske butikker har for nogle hovedbrancher givet særledes store stigninger i salget i butikkerne. Samtlige hovedbrancher inden for detailhandel oplevede en højere omsætning i marts 2021 i forhold til februar. Beklædning og fodtøj steg massivt med 226 pct., efter et særledes lav niveau i januar og februar. Andre brancher, som oplevede store stigninger, var kultur og fritidsprodukter med en stigning på 179 pct., samt tekstiler og husholdningsudstyr mv. med en stigning på 71 pct. Forbrugerelektronik er steget med 52 pt., mens internethandel, postordre mv. oplevede en stigning på 12 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/deta151, værdiindeksDetailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2020 |
2021 |
|
2020-2021 |
|||||
|
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb.* |
Mar.* |
|
Okt. |
Jan. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
117,9 |
114,3 |
104,8 |
99,6 |
102,5 |
122,7 |
|
112,4 |
108,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
105,4 |
102,2 |
103,0 |
105,8 |
106,5 |
106,2 |
|
103,5 |
106,2 |
Beklædning mv. |
100,7 |
100,3 |
71,4 |
40,3 |
50,2 |
100,9 |
|
90,8 |
63,8 |
Andre forbrugsvarer |
134,8 |
130,2 |
114,2 |
106,2 |
109,8 |
144,9 |
|
126,4 |
120,3 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||
Detailhandel i alt |
8,4 |
-3,0 |
-8,3 |
-5,0 |
2,9 |
19,8 |
|
2,4 |
-3,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
3,3 |
-3,0 |
0,7 |
2,7 |
0,7 |
-0,3 |
|
0,9 |
2,5 |
Beklædning mv. |
12,8 |
-0,4 |
-28,8 |
-43,6 |
24,6 |
101,0 |
|
-0,8 |
-29,8 |
Andre forbrugsvarer |
12,2 |
-3,4 |
-12,3 |
-7,0 |
3,4 |
32,0 |
|
4,2 |
-4,8 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2020 |
2021 |
|
2019-2020 |
2020-2021 |
||||
|
Jan. |
Feb. |
Mar. |
Jan. |
Feb.* |
Mar.* |
|
Jan. |
Jan. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
96,6 |
92,0 |
97,2 |
89,4 |
87,5 |
120,8 |
|
95,3 |
99,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
91,6 |
91,3 |
103,1 |
95,6 |
93,4 |
109,5 |
|
95,3 |
99,5 |
Beklædning mv. |
84,2 |
71,7 |
40,4 |
36,5 |
35,5 |
85,7 |
|
65,5 |
52,6 |
Andre forbrugsvarer |
104,7 |
97,3 |
103,7 |
94,5 |
92,9 |
140,4 |
|
101,9 |
109,2 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||
Detailhandel i alt |
2,3 |
4,6 |
-4,9 |
-7,5 |
-4,9 |
24,2 |
|
0,4 |
4,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
2,2 |
5,4 |
2,9 |
4,4 |
2,3 |
6,3 |
|
3,4 |
4,4 |
Beklædning mv. |
-3,1 |
1,4 |
-52,1 |
-56,7 |
-50,5 |
112,1 |
|
-18,9 |
-19,7 |
Andre forbrugsvarer |
3,6 |
4,3 |
-4,4 |
-9,7 |
-4,5 |
35,4 |
|
1,0 |
7,2 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
27. april 2021 - Nr. 153
Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. maj 2021
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 48,1 pct., beklædning mv. 4,7 pct., andre forbrugsvarer 47,2 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.