Detailsalget stiger i februar men ligger fortsat lavt
Detailomsætningsindeks februar 2021
Detailsalget steg med 2,9 pct. fra januar til februar 2021, når der korrigeres for prisudvikling, sæsonudsving og effekten af handelsdage. Detailsalget ligger dog fortsat på et meget lavt niveau, idet det samlede detailsalg i december 2020 til februar 2021 ligger 9,9 pct. under perioden september-november 2020. Dette skal ses i lyset af de seneste måneders restriktioner mod COVID-19. Der er dog udsigt til, at det stigende detailsalg kan fortsætte i de kommende måneder, idet den seneste udgivelse af forbrugerforventninger viser, at købelysten går frem hos forbrugerne, se Nyt fra Danmarks Statistik 2021:101.
Kilde: www.statistikbanken.dk/deta152, sæsonkorrigeret mængdeindeksØget detailsalg i alle varegrupper i februar
Alle tre varegrupper inden for detailsalg oplevede vækst i februar 2021. Stigningen mellem januar og februar er hjulpet af en fremgang på 17,9 pct. i varegruppen Beklædning mv. Varegruppen andre forbrugsvarer steg med 3,5 pct., mens omsætningen i varegruppen fødevarer og andre dagligvarer voksede med 1,1 pct.
Detailsalget i februar 2021 er lavere end i 2020
Detailsalget var 4,9 pct. lavere i februar 2021 end i februar 2020, hvis der udelukkende korrigeres for prisudvikling. Det skyldes især beklædningssalget, hvor omsætningen er halveret fra februar 2020 til februar 2021. Sammenlignes februar 2021 med februar 2020 var salget af andre forbrugsvarer 4,6 pct. lavere, mens salget af fødevarer og andre dagligvarer var 2,3 pct. højere.
Lukkede butikker medførte efterspørgsel efter husholdningsudstyr på nettet
Interessen for internethandel er vokset kraftigt i kølvandet på de restriktioner, der er indført i forbindelse med COVID-19. Det følgende afsnit sammenligner omsætningen i netbutikker i februar 2021 mod februar 2020, som er den seneste måned uden restriktioner. Hele detailhandlen var således tilgængelig for danskerne i februar 2020, mens størstedelen af de fysiske detailbutikker var lukket i februar 2021.
Samtlige brancher inden for internethandel har markant højere omsætning i februar 2021, end de havde inden COVID-19 begyndte at påvirke danskernes hverdag. Den største procentvise fremgang i salg over internettet, er sket i salget af husholdningsudstyr, hvor omsætningen er fordoblet fra februar 2020 til februar 2021. Hjemmearbejde og begrænset mulighed for at rejse og spise ude kombineret med lukkede fysiske butikker på grund af COVID-19, har medført en stigende interesse for at købe husholdningsudstyr online. Tilsvarende var handlen over nettet med bøger, musik og film samt dagligvarer steget med hhv. 86 pct. og 84 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/deta151, værdiindeks.Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2020 |
2021 |
|
2020-2021 |
|||||
|
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan.* |
Feb.* |
|
Sept. |
Dec. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
108,7 |
117,8 |
114,3 |
104,8 |
99,7 |
102,7 |
|
113,6 |
102,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
102,1 |
105,3 |
102,1 |
103,0 |
105,6 |
106,8 |
|
103,1 |
105,1 |
Beklædning mv. |
89,2 |
101,1 |
100,4 |
70,9 |
41,6 |
49,0 |
|
96,9 |
53,8 |
Andre forbrugsvarer |
120,1 |
134,8 |
130,2 |
114,3 |
106,4 |
110,2 |
|
128,3 |
110,3 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||
Detailhandel i alt |
-0,9 |
8,4 |
-3,0 |
-8,3 |
-4,9 |
2,9 |
|
2,7 |
-9,9 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,7 |
3,1 |
-3,0 |
0,9 |
2,5 |
1,1 |
|
-0,1 |
1,9 |
Beklædning mv. |
-5,0 |
13,4 |
-0,7 |
-29,4 |
-41,4 |
17,9 |
|
5,1 |
-44,5 |
Andre forbrugsvarer |
-0,3 |
12,2 |
-3,4 |
-12,2 |
-6,9 |
3,5 |
|
4,7 |
-14,1 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2019 |
2020 |
2021 |
|
2019-2020 |
2020-2021 |
|||
|
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Dec. |
Jan.* |
Feb.* |
|
Dec. |
Dec. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
125,0 |
96,6 |
92,0 |
126,5 |
89,4 |
87,6 |
|
104,6 |
101,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
113,4 |
91,6 |
91,3 |
115,7 |
95,6 |
93,4 |
|
98,7 |
101,6 |
Beklædning mv. |
123,4 |
84,2 |
71,7 |
95,6 |
36,5 |
36,1 |
|
93,1 |
56,1 |
Andre forbrugsvarer |
137,6 |
104,7 |
97,3 |
144,7 |
94,5 |
92,8 |
|
113,2 |
110,6 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||
Detailhandel i alt |
-0,5 |
2,3 |
4,6 |
1,2 |
-7,5 |
-4,9 |
|
1,8 |
-3,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,1 |
2,2 |
5,4 |
2,1 |
4,4 |
2,3 |
|
2,2 |
2,9 |
Beklædning mv. |
-6,6 |
-3,1 |
1,4 |
-22,5 |
-56,6 |
-49,7 |
|
-3,6 |
-39,8 |
Andre forbrugsvarer |
0,4 |
3,6 |
4,3 |
5,1 |
-9,7 |
-4,6 |
|
2,5 |
-2,3 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
26. marts 2021 - Nr. 108
Hent som PDF
Næste udgivelse: 27. april 2021
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 48,1 pct., beklædning mv. 4,7 pct., andre forbrugsvarer 47,2 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.