Detailsalget fortsat på højt niveau efter fald i august
Detailomsætningsindeks august 2020
Omsætningen i detailbranchen faldt med 1,1 pct. fra juli til august, når man korrigerer for prisudvikling, sæsonudsving og effekten af handelsdage. Den aftagende tendens i detailsalget fra juli fortsætter altså ind i august. På trods af faldende omsætning i de seneste to måneder ligger detailomsætningen fortsat højt, hvorfor det samlede detailsalg i perioden juni-august overgår perioden marts-maj med 6,8 pct. Forbrugerforventningerne faldt dog igen i september, hvilket også ses ved lavere købelyst, som nu er tilbage på niveau med april, se Nyt fra Danmarks Statistik 2020:353. Der er således risiko for, at detailomsætningen falder yderligere i de kommende måneder. I denne måned er der fokus på udviklingen i internethandel.
Kilde: www.statistikbanken.dk/deta152, sæsonkorrigeret mængdeindeks.Faldende omsætning skyldes fald i salget af andre forbrugsvarer
Det er særligt omsætningen i varegruppen andre forbrugsvarer, som er gået tilbage i august. Betegnelsen andre forbrugsvarer dækker bl.a. elektronik møbler mv. samt handel i netbutikker. Omsætningen af denne type varer faldt med 2,9 pct. fra juli til august. Salget af beklædning mv. steg med 3,5 pct. mens omsætningen i varegruppen fødevarer og andre dagligvarer forblev uændret fra juli til august.
Højere detailomsætning i august 2020 end i august 2019
I august 2020 var detailomsætningen 2,0 pct. højere end i august 2019, hvis man udelukkende korrigerer for prisudvikling. Stigningen drives af øget omsætning i varegrupperne andre forbrugsvarer samt fødevarer og andre dagligvarer, som havde hhv. 4,0 og 1,3 pct. højere omsætning i august 2020 sammenlignet med året før. Salget af beklædning mv. var 5,6 pct. lavere i august 2020 end i august 2019.
Online dagligvarebutikker oplever størst stigning blandt internetbutikker
Som det fremgår af udgivelsen om detailomsætningsindekset for juli 2020, er interessen for internethandel vokset kraftigt i kølvandet på de restriktioner, som har til formål at bremse spredningen af COVID-19. Dette afsnit ser nærmere på udviklingen i de forskellige typer af internetbutikker. For overskuelighedens skyld ses der udelukkende på den samlede udvikling i perioden med tiltag mod COVID-19, som i Danmark er marts-august 2020.
Samtlige brancher inden for internethandel har oplevet markant stigende omsætning i perioden med tiltag mod COVID-19, hvis man sammenligner med samme periode sidste år. Den største procentuelle fremgang er forekommet i salget af dagligvarer over internettet. Omsætningen i denne branche i perioden marts-august er 56 pct. højere i 2020 end i den tilsvarende periode i 2019.
Kilde: www.statistikbanken.dk/deta151, værdiindeks, samt foreløbige tal for august måned.Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2020 |
|
2020 |
||||||
|
Mar. |
Apr. |
Maj. |
Juni |
Juli* |
Aug.* |
|
Mar. |
Juni |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
100,1 |
100,7 |
110,4 |
112,0 |
110,9 |
109,6 |
|
103,7 |
110,8 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
103,1 |
102,1 |
105,1 |
104,2 |
102,8 |
102,9 |
|
103,4 |
103,3 |
Beklædning mv. |
48,3 |
38,9 |
79,1 |
92,4 |
91,4 |
94,6 |
|
55,4 |
92,8 |
Andre forbrugsvarer |
108,5 |
113,1 |
122,8 |
124,5 |
123,6 |
120,1 |
|
114,8 |
122,7 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||
Detailhandel i alt |
-4,7 |
0,6 |
9,5 |
1,4 |
-1,0 |
-1,1 |
|
-1,1 |
6,8 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
2,4 |
-1,0 |
3,0 |
-0,9 |
-1,3 |
0,0 |
|
2,9 |
-0,2 |
Beklædning mv. |
-48,3 |
-19,4 |
103,1 |
16,8 |
-1,0 |
3,5 |
|
-40,5 |
67,3 |
Andre forbrugsvarer |
-3,3 |
4,2 |
8,6 |
1,4 |
-0,7 |
-2,9 |
|
2,3 |
7,0 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2019 |
2020 |
|
2019 |
2020 |
||||
|
Juni |
Juli |
Aug. |
Juni |
Juli* |
Aug.* |
|
Juni |
Juni |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
105,9 |
103,2 |
106,8 |
112,9 |
110,7 |
108,9 |
|
105,3 |
110,8 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
101,6 |
99,4 |
103,1 |
106,2 |
104,6 |
104,4 |
|
101,4 |
105,1 |
Beklædning mv. |
111,3 |
102,6 |
93,0 |
100,6 |
97,2 |
87,8 |
|
102,3 |
95,2 |
Andre forbrugsvarer |
109,3 |
107,4 |
113,7 |
122,6 |
120,0 |
118,2 |
|
110,1 |
120,3 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||
Detailhandel i alt |
-1,2 |
2,7 |
0,9 |
6,5 |
7,2 |
2,0 |
|
0,8 |
5,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-2,7 |
0,1 |
1,2 |
4,5 |
5,3 |
1,3 |
|
-0,5 |
3,7 |
Beklædning mv. |
2,8 |
2,4 |
-1,5 |
-9,6 |
-5,3 |
-5,6 |
|
1,3 |
-6,9 |
lAndre forbrugsvarer |
-0,6 |
5,4 |
1,1 |
12,1 |
11,7 |
4,0 |
|
1,9 |
9,2 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
25. september 2020 - Nr. 361
Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. oktober 2020
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 48,1 pct., beklædning mv. 4,7 pct., andre forbrugsvarer 47,2 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.