Stor stigning i økologisalg til storkøkkener
Salg af økologiske varer til foodservice 2018
Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice steg med 15 pct. fra 2.039 mio. kr. i 2017 til 2.351 mio. kr. i 2018 og fortsætter dermed de foregående års markante vækst. Kolonialvarer var den største varegruppe med 35 pct. af det samlede salg, fulgt af mejerivarer med 31 pct. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning mv.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko7.Offentlige storkøkkener har relativt meget økologi
Økologiske varer udgjorde 10,9 pct. af det samlede salg til foodservice i 2018 mod 10,1 pct. i 2017. Til sammenligning bestod 12 pct. af omsætningen i detailhandlen af økologiske varer.
Den offentlige sektor aftager 42 pct. af salget af økologiske varer til foodservice. Det er dobbelt så meget som sektorens andel af alle føde- og drikkevarer til foodservice på 20 pct. Baggrunden er en højere andel af økologi i de offentlige storkøkkener, nemlig 21 pct., mod 8 pct. i den private sektor. Der er ingen markant ændring fra 2017 til 2018, hvad angår foodservicesalgets fordeling på kunde- eller varegrupper.
Fremgang i økologiske sølv- og guldspisemærker
Antallet af spisesteder med "Det Økologisk Spisemærke" steg med 15 pct. fra 2.305 i januar 2018 til 2.648 i januar 2019 ifølge Miljø- og Fødevareministeriet. Region Hovedstaden huser forsat halvdelen af Danmarks spisesteder med økologisk spisemærke. Der var stort set ingen ændring i antallet af bronzemærker, mens antallet af sølv- og guldmærker steg med 29 pct.
Stigningen i salget af økologiske varer til foodservice kan således forklares med både tilgang af spisesteder med økologi samt med et mere intensivt økologisk forbrug hos køkkener, der har skiftet fra fx bronze- til sølv- eller guldmærke. Endelig bidrager den samlede stigning i foodservice til niveauet.
Salg af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice - efter varegrupper
|
2017 |
2018* |
2017 |
2018* |
|
mio. kr. |
pct. |
||
I alt |
2039 |
2351 |
100 |
100 |
Mejeri |
633 |
726 |
31 |
31 |
Kolonial |
705 |
827 |
35 |
35 |
Frugt og grønt |
386 |
449 |
19 |
19 |
Frost |
229 |
247 |
11 |
11 |
Kød, fjerkræ og fisk |
87 |
103 |
4 |
4 |
Frugt og grønt inkl. frost |
429 |
501 |
21 |
21 |
Kød, fjerkræ og fisk inkl. frost |
139 |
167 |
7 |
7 |
Anm.: Tallene viser fødevareleverandørers salg, dvs. grossistpriser ekskl. moms. |
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter kundegrupper. 2018*
|
Økologiske varer |
Alle varer |
||
|
mio. kr. |
pct. |
mio. kr. |
pct. |
I alt |
2351 |
100 |
21554 |
100 |
Offentlige institutioner |
838 |
36 |
4032 |
19 |
Kantiner på offentlige arbejdspladser |
157 |
7 |
705 |
3 |
Kantiner på private arbejdspladser |
455 |
19 |
2970 |
14 |
Hoteller, restauranter, caféer o.l. |
629 |
27 |
9919 |
46 |
Andet (fx diner transportable, take-away) |
273 |
12 |
3928 |
18 |
Offentlig sektor i alt |
994 |
42 |
4737 |
22 |
Privat sektor i alt |
1357 |
58 |
16817 |
78 |
Anm.: Ved kundegrupper forstås den institution, virksomhed m.m. hvor maden serveres. |
Særlige forhold ved denne offentliggørelse
Revidering af tal for 2017
Resultater for 2017 er reviderede på baggrund af ændringer i virksomhedernes dataleverancer til Danmarks Statistik. Det samlede salg af økologiske varer til foodservice er nedjusteret med 0,2 pct., og salget af alle varer til foodservice er nedjusteret med 7 pct. De rettede tal for 2017 fremgår af nærværende opgørelse samt af tabellerne i statistikbanken.
Nyt fra Danmarks Statistik
18. september 2019 - Nr. 343
Hent som PDF
Næste udgivelse: 14. september 2020
Kontakt
- Martin Lundø, tlf. 51 46 15 12
- Kurt-Kristian Bech, tlf. 51 16 91 99
Kilder og metode
Der er en vis usikkerhed knyttet til resultaterne, da ikke alle virksomheder kender den økologiske omsætning præcist. Salget fordelt på kundegrupper er baseret på skøn fra virksomhederne. Tal for seneste periode er foreløbige frem til næste offentliggørelse. Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke viser andelen af økologiske indkøbte føde- og drikkevarer: guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.). Antal spisemærker siger ikke noget om størrelsen af spisestederne.