Fald i danske lastbilers transportarbejde
Godstransport med danske lastbiler 3. kvt. 2019
Det samlede transportarbejde (gods gange distance) med danske lastbiler faldt 7 pct. i tredje kvartal sammenlignet med kvartalet før og endte på 3,7 mia. tonkm, når der korrigeres for sæsonudsving. Faldet skyldes primært, at den internationale transport faldt med hele 25 pct., mens den nationale transport faldt 2 pct. Faldet betyder, at den opadgående trend, der har været i danske lastvognes transportarbejde siden tredje kvartal sidste år, er knækket og nu går ned. EU blev i sidste uge enige om en ny aftale om cabotagekørsel, så vi ser lidt nærmere på cabotage i både Danmark og EU.
Kilde: www.statistikbanken.dk/vg3.Cabotagekørsel i Danmark
I sidste uge blev EU-landene, EU-kommisionen og EU-parlamentet enige om en aftale om cabotagekørsel. Cabotagekørsel er, når en lastbil registreret i ét medlemsland kører en transporttur inden for et andet land. Det har været og vil fortsat være lovligt i et begrænset omfang. Aftalen sigter primært mod at forbedre mulighederne for at kontrollere, at reglerne overholdes, og at reglerne ikke bruges til såkaldt social dumping, dvs. at chaufførernes arbejdsvilkår forringes gennem ringere løn og ringere arbejdsforhold.
Cabotagekørsel i Danmark udgjorde 413 mio. tonkm. i 2018. Det er således i omfang fordoblet siden 2004. Det nationale transportarbejde i Danmark er i samme periode kun steget med 14 pct.
I 2004 var det primært lastbiler fra Tyskland og Luxembourg, som udførte cabotage i Danmark, mens det i 2018 var lastbiler fra Polen, Tyskland, Rumænien og Litauen.
Kilde: www.statistikbanken.dk/uvg1.
Cabotagekørsel i EU
Cabotagekørsel er tilladt bl.a. for, at vognmændene kan udnytte materiellet optimalt og ikke foretager for mange tomme kørsler, eller at lastvognene står stille, mens de venter på en international tur efter at have kørt gods til et andet land.
Blandt EU-landene havde Luxembourg i 2018 med knap 25 pct. mest cabotage målt som procentdel af de luxembourgske lastvognes internationale transportarbejde. I 2009 var den tilsvarende procentdel 42 pct. Til sammenligning er 6 pct. af danske lastbilers internationale transportarbejde cabotagekørsel.
Bortset fra Luxembourg og Sverige har stort set alle lande haft en vækst i cabotagekørsel mellem 2009 og 2018 målt i forhold til den internationale kørsel. Belgien, Nederlandene og Bulgarien er dog næsten uændrede. De største fremgange er sket i lande som Litauen, Rumænien, Polen og Letland, som også er de lande, der er kommet ind på det danske transportmarked.
Kilde: ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database.Godstransport med danske lastbiler, sæsonkorrigeret
|
2017 |
2018 |
2019 |
Ændring |
||||||
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
3. kvt. 2019 |
|
|
mio. tonkm |
pct. |
||||||||
Transportarbejde i alt |
3905 |
3771 |
3642 |
3650 |
3911 |
3925 |
4009 |
3744 |
-265 |
-6,6 |
National kørsel |
3095 |
3049 |
2879 |
2920 |
3199 |
3045 |
3171 |
3112 |
-59 |
-1,9 |
Vognmandskørsel |
2669 |
2588 |
2449 |
2386 |
2738 |
2603 |
2752 |
2711 |
-42 |
-1,5 |
Firmakørsel |
425 |
461 |
430 |
534 |
462 |
441 |
419 |
402 |
-17 |
-4,1 |
International kørsel |
810 |
722 |
763 |
730 |
711 |
880 |
838 |
631 |
-206 |
-24,6 |
Fra Danmark til udlandet |
468 |
473 |
459 |
458 |
451 |
553 |
590 |
404 |
-186 |
-31,6 |
Fra udlandet til Danmark |
213 |
167 |
164 |
164 |
177 |
166 |
148 |
143 |
-5 |
-3,4 |
Øvrig kørsel1 |
129 |
82 |
141 |
108 |
84 |
161 |
100 |
85 |
-15 |
-14,8 |
|
mio. ton |
|
||||||||
Pålæsset godsmængde i alt |
43,6 |
42,8 |
39,6 |
41,6 |
43,2 |
42,4 |
44,9 |
43,5 |
-1,4 |
-3,2 |
National kørsel |
42,2 |
41,7 |
38,2 |
40,0 |
41,9 |
41,0 |
43,2 |
42,2 |
-1,0 |
-2,4 |
Vognmandskørsel |
35,9 |
34,1 |
31,8 |
33,3 |
35,0 |
33,9 |
36,4 |
35,7 |
-0,7 |
-2,0 |
Firmakørsel |
6,3 |
7,6 |
6,4 |
6,8 |
6,9 |
7,1 |
6,8 |
6,5 |
-0,3 |
-4,2 |
International kørsel |
1,5 |
1,2 |
1,4 |
1,6 |
1,3 |
1,4 |
1,6 |
1,2 |
-0,4 |
-24,1 |
Fra Danmark til udlandet |
0,8 |
0,7 |
0,8 |
1,0 |
0,7 |
0,8 |
1,0 |
0,7 |
-0,3 |
-27,8 |
Fra udlandet til Danmark |
0,4 |
0,4 |
0,3 |
0,4 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
-0,1 |
-17,5 |
Øvrig kørsel1 |
0,3 |
0,2 |
0,3 |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
-0,1 |
-20,6 |
|
mio. km |
|
||||||||
Kørte km i alt |
375 |
364 |
366 |
370 |
365 |
375 |
376 |
379 |
2 |
0,6 |
National kørsel |
312 |
312 |
313 |
315 |
316 |
321 |
320 |
331 |
11 |
3,4 |
Vognmandskørsel |
253 |
253 |
251 |
242 |
260 |
258 |
264 |
275 |
11 |
4,3 |
Firmakørsel |
60 |
59 |
62 |
72 |
56 |
63 |
55 |
55 |
0 |
-0,5 |
International kørsel |
63 |
51 |
54 |
56 |
49 |
54 |
57 |
48 |
-9 |
-15,6 |
1 Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark). |
Nyt fra Danmarks Statistik
17. december 2019 - Nr. 474
Hent som PDF
Næste udgivelse: 18. marts 2020
Kontakt
- Henriette Erichsen, tlf. 29 77 56 38
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.