Gå til sidens indhold

Brug af adskillige sociale medier hitter blandt unge

It-anvendelse i befolkningen (tema) 2016 brug af sociale medier

Hele 97 pct. af unge danskere mellem 15 og 18 år anvender sociale netværkstjenester. Tre ud af fem har en profil på mindst fire sociale medier og 35 pct. bruger mindst fem. Kun tre pct. fravælger at være på sociale medier. 15-årige unge er for første gang inkluderet i Danmarks Statistiks omfattende årlige undersøgelse om danskernes internetvaner takket være et samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen.

Brug af sociale medier. 2016

Facebook, Snapchat og Instagram er mest udbredt

De mest populære online mødesteder blandt unge mellem 15-18 år er Facebook, Snapchat og Instagram. Tre ud af fire har en profil på alle tre sociale medier. 86 pct. af unge danskere tjekker Facebook flere gange dagligt eller mindst én gang om dagen. 67 pct. er dagligt på Snapchat, en app, der blev lanceret for blot fem år siden. Det første billede blev delt på Instagram i 2010 - i dag tiltrækker tjenesten ca. 130.000 daglige brugere blandt danske unge. Hver fjerde unge har en profil på Twitter men kun få (3 pct.) sender eller læser tweets dagligt. 13 pct. af de unge finder inspiration på idé-katalog app'en, Pinterest, der startede i 2010.

Brug af sociale medier blandt unge (15-18 år). 2016

Internettet er kilden til unges underholdning

Underholdning og socialt samvær er de to vigtigste formål med internetbrug hos danske unge. 99 pct. ser video fra deletjenester fx Youtube. 94 pct. hører eller streamer musik fra internettet. Godt fire ud af fem spiller ofte online spil sammen med andre. Tre ud af fem uploader og deler eget indhold såsom billeder, video eller kommentarer. Samtlige førnævnte aktiviteter er mere udbredte blandt unge end blandt danskere over 18 år. Til gengæld har unge et mindre forbrug af online nyheder (60 pct.) sammenlignet med resten af befolkningen (67 pct.).

Unge vil have internet på farten

Andelen af dem, der anvender internet uden for deres hjem eller skole, er 95 pct. blandt de 15-18-årige. Blandt resten af befolkningen bruger 83 pct. internet på farten. Ni ud af ti unge anvender deres mobil til at gå på nettet mod kun syv ud af ti blandt de 19-89-årige. Hver anden ung går på nettet uden for deres hjem via en bærbar computer eller tablet. Den tilsvarende andel er 33 pct. blandt de 19-89-årige danskere.

Alle er online

Hele 100 pct. af de unge angiver, at de har brugt internet inden for de seneste tre måneder. 98 pct. er online hver dag eller næsten hver dag. Blandt resten af befolkningen anvender 85 pct. internet hver dag eller næsten hver dag. 99 pct. af danskere mellem 15 og 18 år har adgang til internet i hjemmet. Andelen er 93 pct. blandt de 19-89-årige.

Internetadgang og udvalgte internetaktiviteter. 2016

 

15-89 år

15-18 år

19-89 år

 

pct. af befolkningen

Internetadgang i hjemmet

93

99

93

Internetbrug inden for de seneste tre måneder

94

100

94

Internetbrug hver dag eller næsten hver dag

85

98

85

Mobil adgang til internet udenfor hjemmet mv

84

95

83

Mobil adgang via mobiltelefon eller smartphone

73

93

72

Mobil adgang via bærbare, laptop eller tablet

34

49

33

Internetaktiviteter i de seneste tre måneder

 

 

 

Anvende sociale netværkstjenester

70

97

68

Lytte til musik

57

94

54

Læse nyheder

66

60

67

Læse eller downloade online bøger, e-bøger

20

32

19

Oprette websites, blogs

10

11

9

Se internet streamet TV, live eller catch-up TV fra fx dr.dk

 

 

 

eller TV2 Play

46

59

45

Se video fra deletjenester fx Facebook, Youtube eller Instagram

70

99

68

Se video on demand fra kommercielle udbydere fx HBO, Netflix

44

75

43

Spille eller downloade spil

43

83

41

Uploade og dele eget indhold fx tekst, billeder eller video

39

60

38

Nyt fra Danmarks Statistik

28. november 2016 - Nr. 496

Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. juni 2017

Kontakt

Kilder og metode

Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 5.500 gennemførte interview i marts-maj i året, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-89 år. Stikprøven er dannet ved simpel tilfældig udvælgelse fra cpr-registret.

Internetbrugere er defineret som de personer, der har svaret ja til at bruge internet i de seneste tre måneder, i det seneste år eller for mere end et år siden.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation