Lille stigning i de sociale udgifter
Sociale udgifter 2017
De samlede sociale udgifter udgjorde 692 mia. kr. i 2017 - en stigning på 2,2 pct. i forhold til året før. Der var især stigende udgifter inden for de tre største områder: alderdom, sundhed og invaliditet. Alderdom var den største udgiftspost og udgjorde 260 mia. kr. i 2017, hvilket svarer til 38 pct. af de samlede sociale udgifter. Ud af de samlede udgifter til alderdom vedrørte 62 pct. folke- og tjenestemandspensioner og 19 pct. vedrørte pensionsudgifter til private arbejdsmarkedsordninger. De resterende 19 pct. var øvrige offentlige udgifter forbundet med alderdom.
De sociale udgifter er 16 pct. mindre, når skattebetalingen medregnes
Når der tages højde for, at modtagerne betaler skat af en del af de modtagne beløb i sociale ydelser, udgjorde de sociale udgifter 577,8 mia. kr. i 2017. Denne netto-udgift er 16 pct. lavere end den tilsvarende udgift før skat, dvs. bruttotallet, på 692 mia. kr. De skattepligtige sociale ydelser udgøres især af sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp og pensionsudbetalinger. Særligt udgifterne til alderdom falder, når skattebetalingen medregnes.
Særlige forhold ved denne offentliggørelse
I forbindelse med denne offentliggørelse er tidsserien for 2007-2016 blevet revideret og statistikken forbedret. Den væsentligste ændring er medtagelsen i statistikken af afskrivninger på naturalier. Derudover er der foretaget omplaceringer inden for statistikkens hovedområder (formål), primært mellem alderdom og efterladte. Det er sket som del af et fælles EU-initiativ, hvor der arbejdes hen mod stadig større grad af ensartning med nationalregnskabsstatistikken.
Sociale udgifter og administration fordelt efter formål
|
2016 |
2017 |
Andel |
Æn- |
||||
|
Kontant |
Naturalier |
I alt |
Kontant |
Naturalier |
I alt |
|
|
|
mia. kr. |
pct. |
||||||
Sociale udgifter i alt |
371,2 |
279,6 |
677,2 |
380,6 |
284,6 |
691,9 |
100,0 |
2,2 |
Sundhed |
15,6 |
122,8 |
138,4 |
15,9 |
126,1 |
142,0 |
20,5 |
2,6 |
Invaliditet |
60,9 |
35,7 |
96,6 |
63,3 |
36,6 |
99,9 |
14,4 |
3,4 |
Alderdom |
213,8 |
38,5 |
252,3 |
220,9 |
39,4 |
260,3 |
37,6 |
3,2 |
Efterladte |
4,6 |
0,2 |
4,8 |
4,9 |
0,1 |
5,1 |
0,7 |
5,8 |
Familier |
28,5 |
46,0 |
74,5 |
28,8 |
47,0 |
75,8 |
11,0 |
1,6 |
Arbejdsløshed |
22,7 |
10,2 |
33,0 |
22,2 |
10,4 |
32,6 |
4,7 |
-1,0 |
Bolig |
• |
14,3 |
14,3 |
• |
14,6 |
14,6 |
2,1 |
2,1 |
Andre sociale ydelser |
25,0 |
12,0 |
36,9 |
24,5 |
10,5 |
35,0 |
5,1 |
-5,3 |
Administration |
• |
• |
26,4 |
• |
• |
26,7 |
3,9 |
1,2 |
Anm. I alt-kolonnen er summen af kontantydelser, naturalydelser samt udgifter til administration, der ikke fordeles på formål. |
Nyt fra Danmarks Statistik
19. december 2018 - Nr. 494
Hent som PDF
Næste udgivelse: 12. november 2019
Kontakt
- Marianne Ahle Møller, tlf. 24 66 00 28
Kilder og metode
Statistikken Sociale udgifter belyser udgifter forbundet med social beskyttelse. Social beskyttelse omfatter et samfunds sociale ordninger og ydelser, hvis formål er at lette personers eller husholdningers økonomiske byrde i forbindelse med fx sygdom eller arbejdsløshed. Tiltag, der ikke er rettet imod et individ, såsom kampagner, indgår ikke i denne opgørelse. De sociale ydelser kan opdeles i otte hovedformål, der er internationalt bestemt. Hovedformålene fortæller hvad den sociale ydelse har til formål at beskytte imod og sikrer international sammenlignelighed på statistikken for social beskyttelse. Hovedformålene dækker Sygdom og sundhed, Invaliditet, Alderdom, Efterladte, Familier, Arbejdsløshed, Bolig og Øvrige sociale ydelser. Statistikken bruges således også til at sammenligne social beskyttelse internationalt. I udgifterne medtages både kontantydelser og ydelser i naturalier som fx udgifter til sygehusvæsenet og beskæftigelsesforanstaltninger. Statistikken omfatter både offentlige og private udgifter af kollektiv art, som er uden obligatoriske modydelser. Se mere i statistikdokumentationen om Sociale udgifter og på emnesiden om Sociale udgifter.