Betydelig mere økologi i storkøkkenerne
Salg af økologiske varer til foodservice 2014
Det samlede salg af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice udgjorde 1.304 mio. kr. i 2014. Det er en stigning på 33 pct. i forhold til året før 2013. Mejerivarer inkl. æg udgjorde 38 pct. af det samlede salg af økologiske varer og var dermed den største af varegrupperne. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning mv.
Flere køkkener lægger om til økologi
Økologiske varer udgjorde 6,5 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice på 19,5 mia. kr. i 2014. Det er en stigning i forhold til 2013, hvor andelen udgjorde 5,0 pct. Hvis man sammenligner med den samlede detailhandel, udgør økologiske varers markedsandel 7,6 pct. af omsætningen af alle varer, dvs. stadig højere end i salg til foodservice.
Stigningen i salg af økologiske varer til foodservice skyldes til dels tilgang af spisesteder med økologi. Antallet af spisesteder med det "Det Økologisk Spisemærke" er fx steget med mere end 50 pct. fra januar 2014 til januar 2015. En anden faktor er spisesteder, der allerede bruger økologi, men som har intensiveret brugen. Endelig er der en stigning i det samlede salg til foodservice på 7,6 pct., som bidrager til omsætning af såvel økologiske som konventionelle varer.
Foodservice-leverandører med økologiske varer som en del af sortimentet tegner sig for mere end 90 pct. af det samlede salg til foodservice, da de største grossister næsten uden undtagelse fører økologiske varer.
Offentlige køkkener købte økologiske varer for 526 mio. kr.
Offentlige institutioner stod for 30 pct. af salget af økologiske varer til foodservice og kantiner på offentlige arbejdspladser stod for yderligere 10 pct. Sammenlagt udgjorde den offentlige sektors køkkener ca. 40 pct. af det økologiske marked til foodservice, svarende til ca. 526 mio. kr. Det er en stigning fra ca. 401 mio. kr. i 2013.
Den private sektor aftog de resterende 60 pct., svarende til ca. 778 mio. kr. Heraf udgjorde kantiner på private arbejdspladser 25 pct. og hoteller, restauranter, caféer o.l. 24 pct. Endelig aftog andre former for foodservice, fx diner transportable og take-away, 11 pct. af det samlede salg.
I 2013 udgjorde den offentlige sektors andel 41 pct. og den private sektor 59 pct., dvs. omtrent samme andele som i 2014. Væksten i økologisk foodservice i den private sektor er derfor på niveau med den offentlige sektor.
Salg af økologiske varer til foodservice - efter varegrupper
Varegruppe |
2013 |
2014 |
2013 |
2014 |
|
mio. kr. |
pct. |
||
I alt |
981,0 |
1304,3 |
100,0 |
100,0 |
Mejeri |
398,0 |
497,0 |
40,6 |
38,1 |
Kolonial |
303,0 |
436,3 |
30,9 |
33,5 |
Frugt og grønt |
178,1 |
241,9 |
18,2 |
18,5 |
Frost |
83,3 |
89,3 |
8,5 |
6,8 |
Kød, fjerkræ og fisk |
18,5 |
39,8 |
1,9 |
3,0 |
Frugt og grønt inkl. frost |
208,8 |
257,3 |
21,3 |
19,7 |
Kød, fjerkræ og fisk inkl. frost |
31,2 |
67,4 |
3,2 |
5,2 |
Anm.: Tallene viser fødevareleverandørers salg til disse køkkener, dvs. grossistpriser ekskl. moms. |
Salg af økologiske varer til foodservice - efter kundegrupper
Kundegruppe |
2013 |
2014 |
2013 |
2014 |
|
mio. kr. |
pct. |
||
I alt |
981,0 |
1304,3 |
100,0 |
100,0 |
Offentlige institutioner |
324,8 |
392,5 |
33,1 |
30,1 |
Kantiner på offentlige arbejdspladser |
76,4 |
133,7 |
7,8 |
10,2 |
Kantiner på private arbejdspladser |
320,5 |
324,0 |
32,7 |
24,8 |
Hoteller, restauranter, caféer o.l. |
196,6 |
314,9 |
20,0 |
24,1 |
Andet (fx diner transportable, take-away) |
62,6 |
139,3 |
6,4 |
10,7 |
Offentlig sektor i alt |
401,3 |
526,2 |
40,9 |
40,3 |
Privat sektor i alt |
579,7 |
778,1 |
59,1 |
59,7 |
Anm.: Ved kundegrupper forstås den institution, virksomhed m.m. hvor maden serveres. |
Nyt fra Danmarks Statistik
17. september 2015 - Nr. 444
Hent som PDF
Næste udgivelse: 31. august 2016
Kontakt
- Martin Lundø, tlf. 51 46 15 12
- Kurt-Kristian Bech, tlf. 51 16 91 99
Kilder og metode
Der er en vis usikkerhed knyttet til resultaterne, da ikke alle virksomheder kender den økologiske omsætning præcist. Salget fordelt på kundegrupper er baseret på skøn fra virksomhederne. Tal for seneste periode er foreløbige frem til næste offentliggørelse. Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke viser andelen af økologiske indkøbte føde- og drikkevarer: guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.). Antal spisemærker siger ikke noget om størrelsen af spisestederne.