Gå til sidens indhold

Stor stigning i salg af vikartimer

Serviceydelser for serviceerhverv 2014

I 2014 blev der solgt ca. 38,6 mio. vikartimer, hvilket er en vækst på 25 pct. sammenlignet med 2013. Stigningen i antallet af vikartimer fandt primært sted inden for produktion og bygge/anlæg, hvor personalegruppen udgjorde 35 pct. af de samlede solgte vikartimer i 2013, steg det tal til 44 pct. i 2014. Produktion var den største gruppe med en andel på 31 pct. og bygge/anlæg udgjorde 13 pct. Sygepleje og sundhed bidrog med 17 pct. og transport, lager og logistik med 13 pct. Vikarbureauer og anden personaleformidling beskæftigede i 2014 samlet ca. 21.000 årsværk fordelt på ca. 1.000 virksomheder med en omsætning på ca. 13,4 mia. kr. Data er baseret på foreløbig opgørelse af beskæftigelsen i 2014.

Solgte vikartimer fordelt på personalegrupper

Nedgang i revisionsbranchens kerneydelse

Bogførings- og revisionsvirksomheder solgte i 2014 for ca. 15,4 mia. kr. Branchen oplevede en lille vækst på 1 pct. i omsætningen sammenlignet med 2012.

Den største serviceydelse for branchen var revision, som udgjorde 34 pct. af branchens samlede omsætning. Dog faldt omsætningsandelen af revisionsydelsen betydeligt med 7 procentpoint sammenlignet med 2012. Serviceydelsen udarbejdelse af regnskaber bidrog med 20 pct. af branchens samlede omsætning, herefter fulgte skatterådgivning med 12 pct. og bogføring med 11 pct.

I modsætning til nedgangen i revisionsydelsen steg omsætningen inden for andre serviceydelser såsom rådgivning i forbindelse med køb og salg af virksomhed, finansierings- og investeringsrådgivning og andre virksomhedsrådgivninger. Disse serviceydelser oplevede samlet en stor fremgang på 6 procentpoint fra 2012 til 2014.

Bogførings- og revisionsvirksomheders omsætning fordelt på serviceydelser

Internettet oplever fremgang som reklamemedie

Reklamevirksomheder omsatte ca. 8 mia. kr. fra salg af reklameplads eller -tid i 2014. Internet udgjorde 29 pct. af omsætningen, en stigning på 5 procentpoint sammenlignet med 2013. Internet lå som nummer to efter tv, som var det største reklamemedie i 2014 - dog oplevede tv en lille nedgang. Aviser, magasiner og tidsskrifter er med en andel på 19 pct. det tredjestørste reklamemedie.

Salg af reklameplads eller -tid, fordelt på medier

Nyt fra Danmarks Statistik

3. november 2015 - Nr. 518

Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. februar 2017

Kontakt

Kilder og metode

Serviceydelser for serviceerhverv er en stikprøvebaseret årlig spørgeskemaundersøgelse, hvor virksomhederne bliver bedt om at angive fordeling af omsætningen og eksporten på de enkelte serviceydelser.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation