Stor stigning i salg af vikartimer
Serviceydelser for serviceerhverv 2014
I 2014 blev der solgt ca. 38,6 mio. vikartimer, hvilket er en vækst på 25 pct. sammenlignet med 2013. Stigningen i antallet af vikartimer fandt primært sted inden for produktion og bygge/anlæg, hvor personalegruppen udgjorde 35 pct. af de samlede solgte vikartimer i 2013, steg det tal til 44 pct. i 2014. Produktion var den største gruppe med en andel på 31 pct. og bygge/anlæg udgjorde 13 pct. Sygepleje og sundhed bidrog med 17 pct. og transport, lager og logistik med 13 pct. Vikarbureauer og anden personaleformidling beskæftigede i 2014 samlet ca. 21.000 årsværk fordelt på ca. 1.000 virksomheder med en omsætning på ca. 13,4 mia. kr. Data er baseret på foreløbig opgørelse af beskæftigelsen i 2014.
Nedgang i revisionsbranchens kerneydelse
Bogførings- og revisionsvirksomheder solgte i 2014 for ca. 15,4 mia. kr. Branchen oplevede en lille vækst på 1 pct. i omsætningen sammenlignet med 2012.
Den største serviceydelse for branchen var revision, som udgjorde 34 pct. af branchens samlede omsætning. Dog faldt omsætningsandelen af revisionsydelsen betydeligt med 7 procentpoint sammenlignet med 2012. Serviceydelsen udarbejdelse af regnskaber bidrog med 20 pct. af branchens samlede omsætning, herefter fulgte skatterådgivning med 12 pct. og bogføring med 11 pct.
I modsætning til nedgangen i revisionsydelsen steg omsætningen inden for andre serviceydelser såsom rådgivning i forbindelse med køb og salg af virksomhed, finansierings- og investeringsrådgivning og andre virksomhedsrådgivninger. Disse serviceydelser oplevede samlet en stor fremgang på 6 procentpoint fra 2012 til 2014.
Internettet oplever fremgang som reklamemedie
Reklamevirksomheder omsatte ca. 8 mia. kr. fra salg af reklameplads eller -tid i 2014. Internet udgjorde 29 pct. af omsætningen, en stigning på 5 procentpoint sammenlignet med 2013. Internet lå som nummer to efter tv, som var det største reklamemedie i 2014 - dog oplevede tv en lille nedgang. Aviser, magasiner og tidsskrifter er med en andel på 19 pct. det tredjestørste reklamemedie.
Nyt fra Danmarks Statistik
3. november 2015 - Nr. 518
Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. februar 2017
Kontakt
- Emil Tappe Bang-Mortensen, tlf. 24 67 85 25
Kilder og metode
Serviceydelser for serviceerhverv er en stikprøvebaseret årlig spørgeskemaundersøgelse, hvor virksomhederne bliver bedt om at angive fordeling af omsætningen og eksporten på de enkelte serviceydelser.
Statistikdokumentation
- Anden virksomhedsrådgivning
- Bogføring, revision og skatterådgivning
- Reklamevirksomhed
- Vikarbureauer og anden personaleformidling
- It-servicevirksomhed
- Juridisk bistand