Gå til sidens indhold

Indkomsterne steg mere end skatterne

Indkomstskat for personer 2014

Indkomstskatteprovenuet steg i 2014 med 2,1 pct., mens de skattepligtige indkomster steg med 2,4 pct. i forhold til året før. Stigningerne skyldes bl.a. den økonomiske udvikling i 2014 med en vækst opgjort i løbende priser på 2,1 pct. og stigende beskæftigelse. Det forøgede indkomstskatteprovenu skal derudover ses i lyset af skattereformen fra 2009, der i 2014 medførte en fortsat nedsættelse af udskrivningsprocenten for sundhedsbidraget, som blev mere end modsvaret af en forøgelse af udskrivningsprocenten for bundskatten. De skattepligtige indkomster var 1.053,9 mia. kr., og indkomstskatterne udgjorde 353,2 mia. kr.

Årlig ændring i skattepligtig indkomst og indkomstskat

Statsskatten steg 14 pct.

Den samlede stigning i indkomstskatterne på i alt 9,5 mia. kr. fordeler sig med en stigning på 10,5 mia. kr. eller 14,0 pct. i den samlede statsskat, som følge primært af den forhøjede udskrivningsprocent for bundskatten samt et fald i sundhedsbidraget på 7,4 mia. kr. eller 14,6 pct. Kommuneskatten steg med 4,7 mia. kr. eller 2,2 pct. Andre indkomstskatter faldt tilsammen 0,7 mia. kr. eller 6,6 pct. Herudover er aktieskatten i 2014 steget med 2,1 mia. kr. eller 17,4 pct., og ejendomsværdiskatten steg med 0,2 mia. kr. eller 1,5 pct.

Ændringer som følge af skattereformen

Skattereformen, som blev vedtaget i 2009 til indfasning over ti år fra 2010-2019, betød i 2014 bl.a., at udskrivningsprocenten for bundskatten blev sat op fra 5,83 pct. til 6,83 pct., og udskrivningsprocenten for sundhedsbidraget nedsat fra 6 pct. til 5 pct. Endvidere er beregningsprocenten for beskæftigelsesfradraget steget fra 6,95 pct. til 7,65 pct., og maksimumsbeløbet blev hævet til 25.000 kr.

Som følge af genopretningspakken fra juni 2010 er suspensionen af reguleringen af beløbsgrænser i henhold til personskattelovens § 20 videreført i perioden 2010-2013. Dette har betydning for bl.a. reguleringen af personfradraget og grænsen for, hvornår man skal betale topskat. I 2014 er reguleringen af beløbsgrænserne genoptaget. Det betyder bl.a., at personfradraget blev hævet til 42.800 kr. og grænsen for betaling af topskat blev hævet til 449.100 kr.

Indkomster og fradrag

 

2013

2014*

Ændring

 

mia. kr.

pct.

1. Personlig indkomst

1175,4

1205,7

2,6

2. Kapitalindkomst

-45,9

-45,0

2,0

3. Ligningsmæssige fradrag

98,2

107,9

9,9

4. Overført underskud

-2,2

1,1

150,0

5. Skattepligtig indkomst (1+2÷3+4)

1029,1

1053,9

2,4

6. Aktieindkomst1

31,0

35,3

13,9

* Foreløbige tal.
1 Aktieindkomst ud over bundgrænsebeløbet på 48.300 kr. i 2013 og 49.200 kr. i 2014.

Beskatningen ved slutligningen

 

2013

2014*

Ændring

 

mia. kr.

pct.

1. Forskudsskatter

388,8

401,1

3,2

A-skat

343,1

353,7

3,1

B-skat

20,4

22,0

7,8

Aktieskat

2,0

2,4

20,0

Frivillige indbetalinger

16,8

16,5

-1,8

§ 55 udbetalinger

-0,3

-0,3

0,0

Godtgørelse vedr. grøn check

5,5

5,5

0,0

Godtgørelse vedr. seniornedslag

1,3

1,4

7,7

2. Overført restskat1

4,5

3,8

-15,6

3. Hævede opsparede overskud

1,8

2,2

22,2

4. Slutskatter

371,3

380,8

2,6

Indkomstskatter

346,0

353,2

2,1

Statsskat 

74,9

85,4

14,0

Sundhedsbidrag

50,7

43,3

-14,6

Skat for begrænset skattepligt

2,0

2,0

0,0

Kirkeskat

5,9

6,0

1,7

Kommuneskat

209,8

214,5

2,2

Virksomhedsskat

4,0

3,3

-17,5

Godtgørelse vedr. seniornedslag

-1,3

-1,4

-7,7

Aktieskat

12,1

14,2

17,4

Ejendomsværdiskat

13,2

13,4

1,5

5. Arbejdsmarkedsbidrag mv.

74,9

77,0

2,8

6. Overskydende skat ÷ restskat

14,9

18,7

25,5

 

1.000 personer

 

Antal personer under ligning

5137

5105

-0,6

* Foreløbige tal.
1 Restskattebeløb mv. under 18.300 kr. i 2011 og 2012 opkræves sammen med forskudsskatterne to år efter det pågældende indkomstår.

Nyt fra Danmarks Statistik

2. december 2015 - Nr. 578

Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. december 2016

Kontakt

Kilder og metode

Resultaterne er baseret på optællinger fra Skattestyrelsens slutligningssystem, og herfra kommer de begreber og værdier, som indgår i statistikken. For indkomståret 2020 bygger oplysningerne på en ændringskørsel foretaget i april 2022, mens opgørelserne for indkomståret 2021 bygger på en kørsel fra sep¬tember 2022. Begge år er opregnet til fuld population.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation