Vejgodserhvervet presses på de internationale ture
Godstransport med danske lastbiler 4. kvt. 2015
Danske lastbilers transportarbejde (gods ganget med distance) var 4,2 mia. tonkm i fjerde kvartal sidste år. Med det blev resultatet for vejgodstransporten i 2015 en samlet tilbagegang i transportarbejdet på 4 pct. i forhold til 2014. Særligt faldet i de internationale ture på hele 8 pct. var markant. Den negative udvikling skyldes et fald i antallet af ture på 17 pct., mens de enkelte ture i gennemsnit blev 12 pct. længere og kørte med 5 pct. mere gods. Erhvervet udnytter således materiellet mere effektivt, men taber fortsat markedsandele på de internationale ture.
Generel vækst i international vejgodstransport uanset nationalitet
Der er en generel vækst i international vejgodstransport til og fra Danmark. Det underbygges af den tyske Mautstatistik, som baserer sig på vejafgifterne i Tyskland, der viser et stigende antal lastvogne ved den dansk-tyske grænse på 5 pct. fra 2014 til 2015. Brancheorganisationen ITD, som hvert kvartal foretager en stikprøvebaseret tælling af lastvogne ved grænserne, viser en tilsvarende udvikling i antallet af lastvogne ved de danske grænser. Samtidig viser ITDs opgørelser, at andelen af danske lastvogne, der passerer grænsen er faldet fra ca. 21 pct. til ca. 17 pct. fra 2014 til 2015.
Den faldende tendens i den internationale kørsel med dansk indregistrerede lastbiler skyldes både et pres fra udenlandsk ejede lastbiler og fra danske vognmandsvirksomheder, der etablerer datterselskaber i udlandet. Datterselskaberne har overtaget en del af den internationale transport, som dansk indregistrerede lastbiler har mistet. ITDs opgørelse viser, at omkring halvdelen af de internationale transporter ved den dansk-tyske grænse er på danskejede lastvogne, men med en faldende andel af dansk indregistrerede lastvogne.
National vejgodstransport falder også
Transportarbejdet i den nationale vejgodstransport, som udgør fire femtedele af det samlede transportarbejde udført af danske lastvogne, faldt 3 pct. fra 2014 til 2015. Faldet skyldes hovedsagligt lidt kortere ture, mens godsmængderne steg.
Turene i den nationale vejgodstransport var i 2015 i gennemsnit 102,6 km lange og medbragte 14,9 ton gods. I 2014 var de 104,4 km lange med 14,5 ton gods.
Omkring to tredjedele af den samlede nationale og internationale godsmængde transporteres med lastvogn, mens hovedparten af det øvrige gods transporteres med skib.
Godstransport med danske lastbiler
|
2014 |
2015 |
Ændring seneste fire |
|||||||
|
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
ift. foregående fire kvartaler |
|
|
mio. tonkm |
pct. |
||||||||
Transportarbejde i alt |
3646 |
4283 |
3890 |
4375 |
3801 |
3809 |
3747 |
4181 |
-656 |
-4,1 |
National kørsel |
2907 |
3462 |
3220 |
3361 |
2997 |
3139 |
3072 |
3334 |
-408 |
-3,1 |
Vognmandskørsel |
2492 |
3043 |
2741 |
2867 |
2653 |
2758 |
2604 |
2840 |
-287 |
-2,6 |
Firmakørsel |
415 |
418 |
479 |
494 |
344 |
381 |
468 |
494 |
-120 |
-6,7 |
International kørsel |
739 |
822 |
671 |
1014 |
803 |
670 |
676 |
847 |
-249 |
-7,7 |
Fra Danmark til udlandet |
288 |
351 |
318 |
471 |
388 |
281 |
286 |
367 |
-106 |
-7,4 |
Fra udlandet til Danmark |
246 |
207 |
213 |
310 |
207 |
221 |
190 |
240 |
-118 |
-12,1 |
Øvrig kørsel1 |
204 |
264 |
139 |
233 |
208 |
168 |
199 |
240 |
-24 |
-2,9 |
|
mio. ton |
|
||||||||
Pålæsset godsmængde i alt |
37,1 |
48,0 |
44,4 |
48,7 |
42,2 |
45,8 |
44,3 |
49,1 |
3,2 |
1,8 |
National kørsel |
35,5 |
46,3 |
42,9 |
46,6 |
40,7 |
44,5 |
42,8 |
47,2 |
3,9 |
2,3 |
Vognmandskørsel |
28,8 |
39,1 |
35,5 |
38,8 |
34,4 |
38,6 |
35,4 |
38,1 |
4,2 |
3,0 |
Firmakørsel |
6,7 |
7,2 |
7,4 |
7,8 |
6,3 |
5,9 |
7,5 |
9,1 |
-0,3 |
-1,1 |
International kørsel |
1,6 |
1,8 |
1,4 |
2,1 |
1,5 |
1,3 |
1,4 |
1,9 |
-0,7 |
-10,7 |
Fra Danmark til udlandet |
0,6 |
0,7 |
0,6 |
0,8 |
0,6 |
0,5 |
0,5 |
0,7 |
-0,4 |
-13,8 |
Fra udlandet til Danmark |
0,4 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,5 |
-0,3 |
-16,8 |
Øvrig kørsel1 |
0,6 |
0,6 |
0,3 |
0,7 |
0,5 |
0,4 |
0,6 |
0,7 |
-0,0 |
-1,1 |
|
mio. km |
|
||||||||
Kørte km i alt |
370 |
471 |
376 |
420 |
393 |
382 |
376 |
426 |
-60 |
-3,7 |
National kørsel |
317 |
400 |
328 |
354 |
332 |
333 |
323 |
364 |
-46 |
-3,3 |
Vognmandskørsel |
249 |
326 |
265 |
280 |
272 |
273 |
259 |
289 |
-25 |
-2,3 |
Firmakørsel |
68 |
74 |
63 |
75 |
60 |
61 |
64 |
75 |
-21 |
-7,6 |
International kørsel |
53 |
71 |
48 |
66 |
61 |
49 |
53 |
61 |
-13 |
-5,7 |
1 Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark). |
Nyt fra Danmarks Statistik
17. marts 2016 - Nr. 129
Hent som PDF
Næste udgivelse: 17. juni 2016
Kontakt
- Henriette Erichsen, tlf. 29 77 56 38
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.