Der transporteres mere dansk gods på jernbane
Jernbanetransport (kvt.) 3. kvt. 2015
Jernbanetransport inden for Danmark er steget 11 pct. i tredje kvartal sammenlignet med kvartalet før. Sammen med international transport, der enten er afsendt fra Danmark eller aflæsset i Danmark, har der været vækst i dansk jernbanetransport siden starten af 2013. Den nationale og internationale transport udgør 28 pct. af den samlede godsmængde på danske skinner, mens transitkørsel står for 72 pct. I det samlede transportbillede er jernbanetransport beskeden, idet kun omkring 1 pct. af den samlede godsmængde i Danmark transporteres med jernbane.
Fald i transitgods dominerer udviklingen
I tredje kvartal faldt den samlede mængde gods transporteret på jernbaner i Danmark 7 pct. i forhold til kvartalet før. I alt blev der transporteret 2 mio. ton gods på de danske jernbaneskinner. Hovedparten var gods i transit, som faldt 9 pct. fra andet til tredje kvartal. Varer, som ofte transporteres på jernbane er ud over gods i containere hovedsagelig metalvarer, byggematerialer og træ.
Det samlede transportarbejde (distance gange godsmængde) var i tredje kvartal 645 mio. tonkm, hvilket er et fald på 6 pct. i forhold til andet kvartal. Det største fald var i international transport, som dog skete på baggrund af et meget højt niveau i andet kvartal.
Flere togpassagerer
I tredje kvartal var antallet af passagerer med tog i Danmark 4 pct. højere end i tredje kvartal sidste år. Der var samlet 67 mio. passagerer i togene, hvoraf rejsende med S-tog og Metroen tilsammen udgjorde 41 mio. eller 65 pct. af alle passagerer. Der var vækst i passagertallene for alle typer af tog bortset fra togene mellem Øst- og Vestdanmark, som faldt 5 pct.
Privatbanerne havde en fremgang i passagertallet på 1 pct. i tredje kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Persontransportarbejdet (antal passagerer gange distance) på hele jernbanenettet steg 1 pct. i tredje kvartal i forhold til sidste år og endte på 1,8 mia. personkm.
Godstransport
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
- 3. kvt. 2015 |
|
1.000 ton |
pct. |
||||
Transporteret gods |
1834 |
1975 |
2280 |
2246 |
2094 |
-6,8 |
National |
243 |
248 |
284 |
266 |
295 |
10,9 |
International |
302 |
287 |
317 |
389 |
349 |
-10,3 |
Transit |
1289 |
1440 |
1679 |
1591 |
1449 |
-8,9 |
|
mio. tonkm |
|
||||
Transportarbejde1 |
554 |
600 |
698 |
687 |
645 |
-6,1 |
National |
44 |
46 |
52 |
47 |
55 |
17,0 |
International |
57 |
51 |
54 |
71 |
62 |
-12,7 |
Transit |
453 |
504 |
591 |
569 |
529 |
-7,0 |
1 Transportarbejde opgøres i tonkm eller personkm. En tonkm/personkm er det arbejde, der foregår, når et ton eller en person flyttes en km. |
Persontransport
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
- 3. kvt. 2015 |
|
1.000 passagerer |
pct. |
||||
Passagerer |
64051 |
69547 |
65467 |
67747 |
66783 |
4,3 |
Banedanmarks net |
47833 |
51628 |
48501 |
50325 |
50050 |
4,6 |
S-tog |
26209 |
29221 |
27628 |
28707 |
27680 |
5,6 |
Tog, øst for Storebælt |
10073 |
10416 |
9936 |
10446 |
10775 |
7,0 |
Tog, vest for Storebælt |
5833 |
6602 |
6045 |
5778 |
5847 |
0,2 |
Tog, mellem Øst- og Vestdanmark |
2200 |
2322 |
2131 |
2093 |
2102 |
-4,5 |
Internationale tog |
3518 |
3067 |
2761 |
3301 |
3646 |
3,6 |
Heraf over Øresundsbroen |
3172 |
2838 |
2593 |
3085 |
3323 |
4,8 |
Metro |
12904 |
14677 |
14108 |
14172 |
13377 |
3,7 |
Privatbanerne |
3314 |
3242 |
2858 |
3250 |
3356 |
1,3 |
|
mio. personkm |
|
||||
Transportarbejde1 |
1753 |
1869 |
1732 |
1784 |
1778 |
1,4 |
Banedanmarks net |
1626 |
1737 |
1606 |
1652 |
1646 |
1,2 |
Metro |
68 |
77 |
74 |
75 |
71 |
4,4 |
Privatbanerne |
59 |
55 |
52 |
57 |
61 |
3,4 |
1 Se første tabel. |
Nyt fra Danmarks Statistik
15. december 2015 - Nr. 609
Hent som PDF
Næste udgivelse: 15. marts 2016
Kontakt
- Inger Hansen, tlf. 40 23 78 84
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejde opgøres i tonkm eller personkm. En tonkm/personkm er det arbejde, der foregår, når et ton eller en person flyttes en km.
Oplysningerne er ikke sæsonkorrigerede.