Udgifter til alderdom stiger markant
Sociale udgifter 2014
Udgifter til alderdom udgør den største del af de sociale udgifter og steg i 2014 med 4,9 pct. til 233,2 mia. kr. Dette svarer til 35,9 pct. af de samlede sociale udgifter mod 35,1 pct. i 2013. Denne udvikling skyldes primært stigninger i udgifter til folkepension samt overenskomstfastsatte arbejdsmarkedspensioner. De samlede sociale udgifter var i 2014 på 649,9 mia. kr., hvilket er en stigning på 2,7 pct. i forhold til 2013.
Stort fald i udgifterne til arbejdsløshed
Stigningen i de samlede sociale udgifter i 2014 svarer nogenlunde til den gennemsnitlige stigning i perioden 2007-2013. De største stigninger sås i kriseårene 2009 og 2010, hvor udgifterne til arbejdsløshed udgjorde 6,0 pct. af de samlede sociale udgifter i 2010 mod kun 5,0 pct. i 2014. I forhold til året før faldt udgiften til arbejdsløshed i 2014 med 8,4 pct. til 32,5 mia. kr. Faldet skyldes især et fald i udbetalinger af arbejdsløshedsdagpenge. Udgifterne til arbejdsløshed omfatter især udgifter til arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp til aktiverede kontanthjælpsmodtagere og driftsomkostninger i forbindelse med den kommunale beskæftigelsesindsats.
Relativt små stigninger i udgifter til sundhed samt invaliditet
Udgifterne til sundhed omfatter udgifter til kontante ydelser i form af sygedagpenge samt naturalydelser i form af udgifter til især sygehuse, medicin og lægehjælp. Udgifterne steg med 1,8 pct. fra 2013 til 2014 og udgjorde 125,0 mia. kr. i 2014.
De samlede udgifter til invaliditet steg med 1,1 pct. til 80,5 mia. kr. i 2014. Disse udgifter omfatter førtidspensioner, revalideringsydelser, ledighedsydelser og arbejdsskadeforsikring. Hertil kommer de offentlige udgifter i forbindelse med forskellige botilbud, hjælpemidler og øvrige hjælpeforanstaltninger.
Uændrede sociale udgifter til familier
Udgifter til familier var i 2014 på 70,2 mia. kr., hvilket er på niveau med 2013. Udgifterne omfatter først og fremmest udgifter til barselsdagpenge, børnefamilieydelser, plejefamilier og opholdssteder for børn og unge samt udgifter til daginstitutioner.
Stigning i administrative udgifter
Udgifter til administration af de sociale ydelser var i 2014 på 24,5 mia. kr., hvilket er en vækst på 3,1 pct. i forhold til året før. Administrationsudgifterne forekommer primært i kommuner og regioner samt herudover i ATP, pensions- og livsforsikringsselskaber og i staten.
Kontantydelser stiger mere end naturalydelser
Af de samlede sociale udgifter udgjorde kontantydelser 379,0 mia. kr. i 2014, mens naturalydelser udgjorde 246,5 mia. kr. Derudover var der samlede administrationsudgifter på 24,5 mia. kr. Kontantydelserne steg samlet med 3,2 pct. fra 2013 til 2014, mens de samlede naturalydelser steg med 1,8 pct.
Sociale udgifter og administration fordelt efter formål og art
|
2013 |
2014 |
Andel |
Æn- |
||||
|
Kontant |
Natural |
I alt |
Kontant |
Natural |
I alt |
|
|
|
mia. kr. |
pct. |
||||||
Sociale udgifter i alt |
367,3 |
242,1 |
633,1 |
379,0 |
246,5 |
649,9 |
100,0 |
2,7 |
Sundhed |
17,0 |
105,8 |
122,8 |
16,9 |
108,1 |
125,0 |
19,2 |
1,8 |
Invaliditet |
53,2 |
26,4 |
79,6 |
53,4 |
27,1 |
80,5 |
12,4 |
1,1 |
Alderdom |
181,4 |
40,9 |
222,3 |
191,2 |
42,0 |
233,2 |
35,9 |
4,9 |
Efterladte |
40,2 |
0,1 |
40,3 |
43,6 |
0,1 |
43,7 |
6,7 |
8,4 |
Familier |
27,0 |
43,3 |
70,3 |
27,3 |
42,9 |
70,2 |
10,8 |
-0,1 |
Arbejdsløshed |
27,7 |
7,8 |
35,5 |
25,5 |
7,0 |
32,5 |
5,0 |
-8,4 |
Bolig |
• |
13,3 |
13,3 |
• |
13,8 |
13,8 |
2,1 |
4,1 |
Andre sociale ydelser |
20,8 |
4,5 |
25,3 |
21,2 |
5,4 |
26,6 |
4,1 |
5,2 |
Administration |
• |
• |
23,7 |
• |
• |
24,5 |
3,8 |
3,1 |
Anm. 'I alt' er summen af kontantydelser, naturalydelser samt de samlede udgifter til administration, der ikke er opdelt på hovedformål. |
Særlige forhold ved denne offentliggørelse
Statistikken er blevet mere detaljeret med denne offentliggørelse
Statistikken om sociale udgifter er baseret på EU's ESSPROS-system (European System of Integrated Social Protection Statistics). I forbindelse med denne offentliggørelse er statistikkens hidtidige opdeling på otte hovedformål blevet detaljeret yderligere med i alt 49 foranstaltninger (såkaldte schemes), fordelt på hovedformål. Samtlige tidsserier er med udgangspunkt i den nye, detaljerede opdeling ført tilbage til 2007. Arbejdet med detaljeringen af statistikken har ført til enkelte omklassificeringer af konkrete foranstaltninger, og der er derfor på niveau af hovedformål enkelte afvigelser for de foregående år, når der sammenlignes med offentliggørelsen sidste år. Særligt gælder det, at livsforsikringspensioner er flyttet fra alderdom til efterladte. Derudover er der på overordnet niveau yderligere men små revisioner afledt af den detaljerede gennemgang af konkrete foranstaltninger, der er relevante i forhold til ESSPROS.
Nyt fra Danmarks Statistik
7. december 2015 - Nr. 586
Hent som PDF
Næste udgivelse: 4. oktober 2016
Kontakt
- Marianne Ahle Møller, tlf. 24 66 00 28
Kilder og metode
Statistikken Sociale udgifter belyser udgifter forbundet med social beskyttelse. Social beskyttelse omfatter et samfunds sociale ordninger og ydelser, hvis formål er at lette personers eller husholdningers økonomiske byrde i forbindelse med fx sygdom eller arbejdsløshed. Tiltag, der ikke er rettet imod et individ, såsom kampagner, indgår ikke i denne opgørelse. De sociale ydelser kan opdeles i otte hovedformål, der er internationalt bestemt. Hovedformålene fortæller hvad den sociale ydelse har til formål at beskytte imod og sikrer international sammenlignelighed på statistikken for social beskyttelse. Hovedformålene dækker Sygdom og sundhed, Invaliditet, Alderdom, Efterladte, Familier, Arbejdsløshed, Bolig og Øvrige sociale ydelser. Statistikken bruges således også til at sammenligne social beskyttelse internationalt. I udgifterne medtages både kontantydelser og ydelser i naturalier som fx udgifter til sygehusvæsenet og beskæftigelsesforanstaltninger. Statistikken omfatter både offentlige og private udgifter af kollektiv art, som er uden obligatoriske modydelser. Se mere i statistikdokumentationen om Sociale udgifter og på emnesiden om Sociale udgifter.