Fortsat høje forventninger i serviceerhvervene
Konjunkturbarometer for serviceerhverv november 2015
Den sammensatte konjunkturindikator er stadig på et højt positivt niveau, selv om den er faldet til 9 i november fra rekordhøje 12 i oktober. Blandt brancherne ligger turismen stadig mest positivt. Transportbranchen ligger også positivt og har den største fremgang i forhold til samme måned sidste år.
Faktisk og forventet omsætning er faldet svagt
Vurderingen af udviklingen i omsætningen de seneste tre måneder (faktisk omsætning) er faldet fra nettotallet 10 i oktober til 8 i november. Forventningerne til udviklingen i omsætningen de kommende tre måneder, inklusive tællingsmåneden november, er stort set uændret med 13 i november mod 14 i oktober. Nettotallet udtrykker forskellen mellem procentandelene af virksomheder, vægtet efter beskæftigelse, der har angivet hhv. positive og negative forventninger.
Sammensat konjunkturindikator for serviceerhverv og dens underindikatorer, sæsonkorrigeret
|
|
Omsætning, |
Forretningssituation, |
Omsætning, |
Sammensat |
2014 |
November |
3 |
4 |
9 |
5 |
2015 |
Juni |
7 |
4 |
13 |
8 |
|
Juli |
5 |
1 |
11 |
6 |
|
August |
4 |
3 |
11 |
6 |
|
September |
7 |
5 |
8 |
7 |
|
Oktober |
10 |
11 |
14 |
12 |
|
November |
8 |
6 |
13 |
9 |
Positive tendenser i de fleste branchegrupper
I ikke-sæsonkorrigerede tal er den sammensatte konjunkturindikator på 6 i november. Blandt branchegrupperne i serviceerhvervet ligger turisme højest med 12, fulgt af rådgivning, forsikring o.a. vidensservice med 10. Lavest ligger kultur, fritid og anden service med minus 6. I forhold til oktober sidste år er transport steget markant fra minus 6 til 7.
Sammensat konjunkturindikator for branchegrupper, ikke sæsonkorrigeret
|
2014 |
2015 |
|||||
Nettotal |
Nov. |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Serviceerhverv i alt |
3 |
9 |
11 |
8 |
6 |
13 |
6 |
Transport |
-6 |
-1 |
15 |
4 |
3 |
17 |
7 |
Turisme |
9 |
23 |
13 |
23 |
19 |
20 |
12 |
Forlag, tele og it |
10 |
11 |
14 |
9 |
8 |
12 |
7 |
Finans, forsikring, ejendom mv. |
6 |
6 |
4 |
6 |
5 |
7 |
0 |
Rådgivning, forskning o.a. vidensservice |
2 |
9 |
4 |
10 |
6 |
16 |
10 |
Rengøring o.a. operationel service |
7 |
24 |
21 |
11 |
11 |
19 |
7 |
Kultur, fritid og anden service |
-1 |
3 |
0 |
4 |
1 |
-1 |
-6 |
Anm.: Tallene er beregnet som gennemsnit af faktisk og forventet omsætning samt faktisk forretningssituation. |
Færre oplever produktionsbegrænsninger
Hos 48 pct. af virksomhederne, vægtet efter beskæftigelse, er der ingen produktionsbegrænsninger i november. I samme måned sidste år gjaldt det 46 pct. Hos 34 pct. af virksomhederne er der mangel på efterspørgsel. I samme måned sidste år var tallet 39 pct. Finansielle begrænsninger opleves hos 8 pct., hvor det sidste år var 10 pct. Mangel på arbejdskraft er angivet af 11 pct. mod 6 pct. i november sidste år. Manglen på arbejdskraft kan i de enkelte virksomheder dreje sig om få specialiserede jobs, der er svære at besætte.
Negative beskæftigelsesforventninger i finans- og kulturbrancherne
Samlet set er der positive forventninger til beskæftigelsen, men i brancherne finans, forsikring o.a. vidensservice samt kultur, fritid og anden service er der negative forventninger. Brancherne har positive eller uændrede forventninger til omsætningen, dog undtaget kultur, fritid og anden service. For salgspriser/servicetakster er billedet mere broget med både negative og positive forventninger.
Nyt fra Danmarks Statistik
27. november 2015 - Nr. 567
Hent som PDF
Næste udgivelse: 6. januar 2016
Kontakt
- Simon Bolding Halifax, tlf. 51 29 21 91
- Paul Lubson, tlf.
Kilder og metode
Nettotal er forskellen imellem procentandelene af virksomheder, der angiver positiv og negativ udvikling.