Mindre fald i danske lastvognes transportarbejde
Godstransport med danske lastbiler 2. kvt. 2015
Danske lastbilers transportarbejde (gods gange distance) var 3,8 mia. tonkm i andet kvartal. Det betød, at det samlede transportarbejde de seneste fire kvartaler faldt 2 pct. sammenlignet med de fire foregående kvartaler. Der var et fald i både det nationale transportarbejde på 1 pct. og det internationale transportarbejde på 6 pct. Omkring to tredjedele af den samlede nationale og internationale godsmængde transporteres med lastvogn og hovedparten af det øvrige gods transporteres med skib.
Firmakørsel trækker den nationale transport ned
Faldet i den nationale kørsel det seneste år er udelukkende sket i firmakørslen, dvs. hvor firmaer kører deres egne varer. Transportarbejdet er her faldet 10 pct. og den pålæssede godsmængde er faldet 13 pct. Transportarbejdet i den nationale vognmandskørsel er samtidig steget knap 1 pct. og den pålæssede mængde hele 7 pct.
Vækst i transportarbejdet fra Danmark til udlandet
De seneste fire kvartaler var der en vækst i transportarbejdet fra Danmark til udlandet på 5 pct. sammenlignet med de foregående fire kvartaler. I samme periode faldt transportarbejdet fra udlandet til Danmark med 10 pct. og den øvrige internationale kørsel faldt med 17 pct. Den øvrige internationale kørsel dækker over cabotagekørsel og tredjelandskørsel.
Den generelt faldende tendens i den internationale kørsel med dansk indregistrerede lastbiler skyldes både et pres fra udenlandsk ejede lastbiler og fra danske vognmandsvirksomheder, der etablerer datterselskaber i udlandet. Datterselskaberne synes at have overtaget en del af den internationale transport, som dansk indregistrerede lastbiler har mistet.
Internationale ture bliver længere ...
I de seneste fire kvartaler har danske lastvogne foretaget 435.000 internationale ture med læs - det er et fald på 11 pct. i forhold til den foregående periode. Den gennemsnitlige godsmængde pr. tur er faldet 2 pct. til 14,6 ton pr. tur, mens hver tur i gennemsnit er blevet 2 pct. længere til 468 km.
... og nationale ture bliver kortere
Den gennemsnitlige turlængde i den nationale kørsel var 101 km i de seneste fire kvartaler, hvilket er 3 pct. kortere end de foregående fire kvartaler. Samtidig er den gennemsnitlige godsmængde steget 7 pct. til 14,9 ton pr. tur. Der har været 11,8 mio. nationale ture de seneste fire kvartaler.
Fire femtedele af danske lastvognes transportarbejde var national kørsel, mens 97 pct. af godsmængden blev transporteret nationalt.
Godstransport med danske lastbiler
|
2013 |
2014 |
2015 |
Ændring seneste fire |
||||||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
ift. foregående fire kvartaler |
|
|
mio. tonkm |
pct. |
||||||||
Transportarbejde i alt |
4015 |
4237 |
3646 |
4283 |
3890 |
4375 |
3801 |
3809 |
-306 |
-1,9 |
National kørsel |
3084 |
3383 |
2907 |
3462 |
3220 |
3361 |
2997 |
3139 |
-118 |
-0,9 |
Vognmandskørsel |
2554 |
2860 |
2492 |
3043 |
2741 |
2867 |
2653 |
2758 |
69 |
0,6 |
Firmakørsel |
529 |
523 |
415 |
418 |
479 |
494 |
344 |
381 |
-187 |
-9,9 |
International kørsel |
931 |
854 |
739 |
822 |
671 |
1014 |
803 |
670 |
-187 |
-5,6 |
Fra Danmark til udlandet |
418 |
334 |
288 |
351 |
318 |
471 |
388 |
281 |
66 |
4,8 |
Fra udlandet til Danmark |
313 |
289 |
246 |
207 |
213 |
310 |
207 |
221 |
-103 |
-9,8 |
Øvrig kørsel1 |
200 |
231 |
204 |
264 |
139 |
233 |
208 |
168 |
-150 |
-16,7 |
|
mio. ton |
|
||||||||
Pålæsset godsmængde i alt |
43,4 |
48,0 |
37,1 |
48,0 |
44,4 |
48,7 |
42,2 |
45,8 |
4,5 |
2,6 |
National kørsel |
41,4 |
46,0 |
35,5 |
46,3 |
42,9 |
46,6 |
40,7 |
44,5 |
5,5 |
3,2 |
Vognmandskørsel |
33,0 |
37,0 |
28,8 |
39,1 |
35,5 |
38,8 |
34,4 |
38,6 |
9,4 |
6,8 |
Firmakørsel |
8,4 |
9,0 |
6,7 |
7,2 |
7,4 |
7,8 |
6,3 |
5,9 |
-3,9 |
-12,5 |
International kørsel |
2,0 |
1,9 |
1,6 |
1,8 |
1,4 |
2,1 |
1,5 |
1,3 |
-1,0 |
-13,1 |
Fra Danmark til udlandet |
0,9 |
0,8 |
0,6 |
0,7 |
0,6 |
0,8 |
0,6 |
0,5 |
-0,6 |
-18,3 |
Fra udlandet til Danmark |
0,6 |
0,5 |
0,4 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,4 |
0,4 |
-0,0 |
-0,5 |
Øvrig kørsel1 |
0,5 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,3 |
0,7 |
0,5 |
0,4 |
-0,4 |
-17,1 |
|
mio. km |
|
||||||||
Kørte km i alt |
414 |
417 |
370 |
471 |
376 |
420 |
393 |
382 |
-100 |
-6,0 |
National kørsel |
346 |
356 |
317 |
400 |
328 |
354 |
332 |
333 |
-72 |
-5,1 |
Vognmandskørsel |
264 |
284 |
249 |
326 |
265 |
280 |
272 |
273 |
-34 |
-3,0 |
Firmakørsel |
82 |
72 |
68 |
74 |
63 |
75 |
60 |
61 |
-38 |
-12,8 |
International kørsel |
67 |
61 |
53 |
71 |
48 |
66 |
61 |
49 |
-28 |
-11,0 |
1 Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark). |
Nyt fra Danmarks Statistik
16. september 2015 - Nr. 443
Hent som PDF
Næste udgivelse: 17. december 2015
Kontakt
- Henriette Erichsen, tlf. 29 77 56 38
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.