En tredjedel længere på literen end i 2007
Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2014
De nye personbiler, som husholdningerne har købt i år, kører i gennemsnit 21,9 km på én liter brændstof. Det er 5,7 kilometer - eller 35 pct. - længere end de nye biler, de købte i første halvår 2007. De nye personbiler, som erhvervene har købt, kører endnu længere på literen. Her er forbedringen 6,8 kilometer eller 45 pct. til 22,1 km/liter i gennemsnit. Tallene viser ikke den generelle udvikling i energieffektiviteten for køretøjerne på markedet, men at de købte køretøjer i år er mere effektive end de købte i 2007. Det er de bl.a. i kraft af, at de vejer mindre, og at motorteknik og design i sig selv er blevet mere energieffektive.
Flere mindre biler pga. lave salgspriser og dyrere brændstof
Fremgangen for de mindre, billigere, lettere og mere energieffektive biler i perioden er bl.a. et resultat af højere brændstofpriser, og at merprisen i forhold til en brugt bil er blevet mindre. Alligevel har de små og mindre biler haft faldende markedsandele siden begyndelsen af 2013, hvilket har medført, at forbedringen i energieffektiviteten er fladet ud siden sidste år.
Næsten fire kilometer længere på diesel end på benzin
De solgte nye dieselbiler i år kører 24,0 km pr. liter, og det er 5,5 km eller 30 pct. længere end de solgte i første halvår 2007. Husholdningernes nye dieselbiler ligger nu på 24,9 mod 18,8 km/liter, mens erhvervenes ligger på 23,6 mod 17,9 km/liter.
Fremgangen er en anelse større for benzinbilerne, hvor de nye fra 2014 kører 21,2 kilometer/liter. Det er 6,3 km eller 42 pct. længere end i første halvår 2007. Det er erhvervenes nye biler, der står for den relative største forbedring fra 14,1 til 20,6 km/liter eller 46 pct., mens husholdningernes er steget fra 15,3 til 21,5 km/liter eller 40 pct.
For de nye biler i 2014 kan forskellen på at benytte diesel og benzin illustreres ved, at mens der skal bruges 3,13 liter diesel for at flytte en dieselbil på 1 ton 100 km, så skal der bruges 4,81 liter benzin for at flytte en benzinbil af samme størrelse den samme distance.
Meget lettere benzinbiler og lidt lettere dieselbiler
Den gennemsnitlige nye personbil i år er 133 kg lettere end de nye i første halvår 2007, og det er et fald på 11 pct. Husholdningernes biler er 182 kg lettere, mens erhvervenes er 77 kg lettere. De benzindrevne biler er i gennemsnit blevet 176 kg lettere, mens dieselbilerne er blevet 33 kg lettere.
Energieffektivitet og egenvægt for nye benzin- og dieseldrevne personbiler til privatkørsel
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
|
1. halvår |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2007 |
2013 |
2014 |
|
2007 |
2013 |
|
km/l |
|
pct. |
|||||||||||
Benzindrevne i alt |
15,0 |
16,3 |
17,5 |
18,3 |
18,8 |
20,7 |
21,3 |
|
14,9 |
21,3 |
21,2 |
|
42,4 |
-0,2 |
I husholdningerne |
15,6 |
16,9 |
18,1 |
18,7 |
19,3 |
21,1 |
21,6 |
|
15,3 |
21,6 |
21,5 |
|
40,2 |
-0,5 |
I erhvervene |
14,0 |
15,2 |
16,4 |
17,7 |
17,8 |
19,1 |
20,3 |
|
14,1 |
20,2 |
20,6 |
|
45,8 |
1,8 |
Dieseldrevne i alt |
19,0 |
19,7 |
20,2 |
21,3 |
21,9 |
23,0 |
23,7 |
|
18,5 |
23,6 |
24,0 |
|
29,8 |
1,3 |
I husholdningerne |
19,5 |
20,3 |
20,9 |
22,4 |
23,1 |
24,4 |
24,6 |
|
18,8 |
24,5 |
24,9 |
|
32,4 |
1,9 |
I erhvervene |
18,2 |
19,1 |
19,6 |
20,8 |
21,3 |
22,3 |
23,2 |
|
17,9 |
23,2 |
23,6 |
|
31,9 |
1,6 |
|
egenvægt i kg |
|
|
|
||||||||||
Benzindrevne i alt |
1155 |
1090 |
1061 |
1035 |
1032 |
960 |
975 |
|
1157 |
975 |
981 |
|
-15,2 |
0,6 |
I husholdningerne |
1102 |
1037 |
1003 |
998 |
984 |
924 |
949 |
|
1116 |
949 |
952 |
|
-14,7 |
0,3 |
I erhvervene |
1256 |
1209 |
1162 |
1093 |
1122 |
1080 |
1061 |
|
1233 |
1064 |
1054 |
|
-14,5 |
-0,9 |
Dieseldrevne i alt |
1330 |
1302 |
1326 |
1335 |
1362 |
1333 |
1354 |
|
1368 |
1349 |
1335 |
|
-2,4 |
-1,0 |
I husholdningerne |
1286 |
1254 |
1261 |
1257 |
1271 |
1233 |
1284 |
|
1338 |
1288 |
1261 |
|
-5,8 |
-2,1 |
I erhvervene |
1389 |
1357 |
1380 |
1374 |
1403 |
1385 |
1386 |
|
1414 |
1381 |
1364 |
|
-3,6 |
-1,3 |
|
liter brændstof pr. 100 km |
|
|
|
||||||||||
Benzindrevne i alt |
6,66 |
6,12 |
5,72 |
5,47 |
5,31 |
4,84 |
4,69 |
|
6,71 |
4,70 |
4,71 |
|
-29,8 |
0,2 |
I husholdningerne |
6,42 |
5,93 |
5,52 |
5,36 |
5,17 |
4,73 |
4,63 |
|
6,53 |
4,63 |
4,66 |
|
-28,7 |
0,5 |
I erhvervene |
7,16 |
6,60 |
6,10 |
5,66 |
5,60 |
5,23 |
4,92 |
|
7,09 |
4,95 |
4,86 |
|
-31,4 |
-1,8 |
Dieseldrevne i alt |
5,27 |
5,07 |
4,95 |
4,69 |
4,57 |
4,34 |
4,23 |
|
5,42 |
4,23 |
4,17 |
|
-22,9 |
-1,3 |
I husholdningerne |
5,12 |
4,94 |
4,78 |
4,47 |
4,34 |
4,10 |
4,06 |
|
5,31 |
4,09 |
4,01 |
|
-24,5 |
-1,9 |
I erhvervene |
5,48 |
5,22 |
5,10 |
4,81 |
4,68 |
4,48 |
4,31 |
|
5,60 |
4,31 |
4,24 |
|
-24,2 |
-1,6 |
|
liter brændstof pr. 1.000 kg pr. 100 km |
|
|
|
||||||||||
Benzindrevne i alt |
5,77 |
5,61 |
5,39 |
5,28 |
5,15 |
5,04 |
4,81 |
|
5,80 |
4,82 |
4,81 |
|
-17,2 |
-0,4 |
I husholdningerne |
5,83 |
5,72 |
5,50 |
5,36 |
5,25 |
5,12 |
4,87 |
|
5,85 |
4,88 |
4,89 |
|
-16,4 |
0,2 |
I erhvervene |
5,70 |
5,46 |
5,25 |
5,18 |
4,99 |
4,84 |
4,64 |
|
5,75 |
4,65 |
4,61 |
|
-19,8 |
-0,9 |
Dieseldrevne i alt |
3,96 |
3,89 |
3,73 |
3,52 |
3,36 |
3,26 |
3,12 |
|
3,96 |
3,14 |
3,13 |
|
-21,0 |
-0,3 |
I husholdningerne |
3,98 |
3,94 |
3,79 |
3,56 |
3,41 |
3,33 |
3,17 |
|
3,97 |
3,17 |
3,18 |
|
-19,8 |
0,2 |
I erhvervene |
3,95 |
3,85 |
3,69 |
3,51 |
3,34 |
3,23 |
3,11 |
|
3,96 |
3,12 |
3,11 |
|
-21,4 |
-0,4 |
Anm.: Tallene omfatter personbiler til privat personbefordring, dvs. eksklusive taxakørsel og andre anvendelser. Tallene er helårstal, hvis ikke andet er angivet. |
Nyt fra Danmarks Statistik
26. september 2014 - Nr. 492
Hent som PDF
Næste udgivelse: 25. september 2015
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
Kilder og metode
Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..