Faldende godsmængde i havnene
Skibsfart (kvt.) 3. kvt. 2014
I tredje kvartal blev der håndteret 19 mio. ton gods fra fragtskibe og færger i danske havne. Det er et fald på 8 pct. siden tredje kvartal sidste år. Der er et fald i både indenrigsgodset (11 pct.) og i udenrigsgodset (7 pct.). Faldet i indenrigsgods er hovedsagligt i færgegods, som faldt 54 pct. Det skal ses i sammenhæng med lukningen af Kalundborg-Aarhus ruten i oktober 2013 sammen med en nedadgående trend over flere år. Ses der udelukkende på indenlandsk gods i 2014, har der været jævnt vækst over hele året fra 3,3 mio. ton gods i første kvartal til 3,9 mio. ton i tredje kvartal. Skibsfarten håndterer ca. 25 pct. af alt dansk internationalt og nationalt gods på alle transportformer.
Fald i udenrigsgods skyldtes særligt fragtskibe
Mængden af udenrigsgods faldt 7 pct. i tredje kvartal i forhold til samme kvartal sidste år. Udenrigsgods stod for fire femtedele af godsmængden i de danske havne i tredje kvartal. Udenrigsgods med fragtskibe faldt 10 pct., mens færgegodset steg 5 pct. Fragtskibenes andel af godsmængden er næsten uændret med et lille fald fra 77 pct. til 76 pct. siden andet kvartal 2013.
Fald i containertrafik
Omsætningen af containerenheder var 199.000 TEU (twenty-foot equivalent unit) i tredje kvartal. I forhold til samme kvartal sidste år faldt omsætningen med 2 pct.
Mængden af gods i container var i tredje kvartal 1,5 mio. ton, hvilket var en stigning på 9 pct. i forhold til tredje kvartal sidste år. Samtidig faldt færgegods og ro-ro gods (roll-on roll-of, dvs. gods på hjul) med 4 pct.
Stabilt antal passagerer på færgerne
Antallet af passagerer på passager- og færgeruter i danske havne var 1 pct. lavere i tredje kvartal end i samme kvartal året før. Der var 12 mio. passagerer med passagerskibe og færger i danske havne i tredje kvartal.
Trafikken på indenrigsruterne faldt 2 pct., mens passagertallet på udenrigsruterne var uændret. På udenrigsruterne trak ruterne til Sverige ned med et fald på 2 pct., mens ruterne til Norge, Tyskland og øvrige ruter alle havde fremgang.
Godsomsætning på større danske havne
|
2013 |
2014 |
Ændring |
|||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
- 3. kvt. 2014 |
|
1.000 ton |
pct. |
||||
Gods i alt |
20352 |
19264 |
18078 |
19261 |
18821 |
-7,5 |
Fragtskibe |
15608 |
14823 |
13522 |
14610 |
14319 |
-8,3 |
Udenrigs |
12020 |
11298 |
10450 |
11415 |
10767 |
-10,4 |
Indenrigs |
3588 |
3525 |
3071 |
3195 |
3551 |
-1,0 |
Færger |
4744 |
4441 |
4556 |
4650 |
4502 |
-5,1 |
Udenrigs |
3932 |
4092 |
4276 |
4335 |
4127 |
5,0 |
Indenrigs |
811 |
350 |
280 |
316 |
376 |
-53,6 |
Godsart |
|
|
|
|
|
|
Råolie |
2360 |
2259 |
2832 |
2738 |
2689 |
13,9 |
Mineralske olieprodukter |
2762 |
2750 |
1569 |
1688 |
2165 |
-21,6 |
Flydende bulk i øvrigt |
458 |
340 |
350 |
455 |
402 |
-12,2 |
Kul |
2774 |
2072 |
1721 |
1971 |
1609 |
-42,0 |
Sten, sand og grus |
1504 |
1449 |
1254 |
1594 |
1388 |
-7,7 |
Fast bulk i øvrigt |
2753 |
2909 |
2668 |
3036 |
2974 |
8,0 |
Containeriseret gods |
1423 |
1295 |
1360 |
1435 |
1545 |
8,6 |
Færgegods og andet ro-ro gods |
5370 |
5060 |
5137 |
5252 |
5140 |
-4,3 |
Stykgods i øvrigt |
946 |
1131 |
1189 |
1092 |
911 |
-3,7 |
|
1.000 enheder |
|
||||
Containere i alt |
120 |
103 |
110 |
119 |
125 |
4,2 |
Containere, TEU |
203 |
175 |
176 |
190 |
199 |
-2,0 |
Passager- og færgefart på danske havne
|
2013 |
2014 |
Ændring |
|||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
- 3. kvt. 2014 |
|
1.000 passagerer |
pct. |
||||
Passagerer i alt |
11750 |
6055 |
4944 |
8678 |
11676 |
-0,6 |
Udenrigsruter |
8178 |
4139 |
3477 |
6045 |
8182 |
0,0 |
Sverige |
3855 |
1996 |
1693 |
2916 |
3765 |
-2,3 |
Heraf over Øresund |
2693 |
1566 |
1317 |
2132 |
2636 |
-2,1 |
Norge |
1389 |
612 |
556 |
951 |
1453 |
4,6 |
Tyskland |
2846 |
1511 |
1215 |
2127 |
2877 |
1,1 |
Øvrige ruter |
85 |
20 |
13 |
50 |
89 |
4,7 |
Indenrigsruter |
3572 |
1916 |
1467 |
2633 |
3494 |
-2,2 |
Nyt fra Danmarks Statistik
19. december 2014 - Nr. 658
Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. marts 2015
Kontakt
- Heidi Sørensen, tlf. 24 79 86 81
Kilder og metode
Oplysningerne er ikke sæsonkorrigerede.