Justeringer i bilkøb |
Top Previous Next |
Relationen for køb af biler, fCb, er en dynamisk identitet. Justeringer i bilkøbet foregår derfor typisk gennem husholdningernes bilkapital, fKncb. For at påvirke fKncb, kan J-leddet JRbfcbu bruges. JRbfcbu påvirker forbrugsvægten, bfcbu, for kapitalydelsen for køretøjer i husholdningerne, fCbu. Kapitalydelse for køretøjer bestemmer bilkøbet. En midlertidig justering i J-leddet, JRbfcbu, i ét år, har ikke permanente effekter. F.eks. vil en opjustering af bilkapitalen i et enkelt år hæve beholdningen af biler i forhold til den ønskede beholdning, hvilket fører til et efterfølgende fald i bilkøbet, der i løbet af 4-5 år neutraliserer J-leddet. Mængden af biler falder herefter tilbage til udgangspunktet, dvs. den ønskede beholdning.
Nedenstående eksempel viser en opjustering i bilkapitalen, JRbfcbu, på 1 pct. i år 2021, som svarer til en stigning på ca. 6,1 pct. i antallet af købte biler:
  READ lang21 ;   SERIES <2021 2021> jrbfcbu + .01 ;   SIM <2021 2033> ;
En anden måde at påvirke købet af biler er via kapitalomkostningerne (usercost) for biler, Ucb. Et permanent stød til kapitalomkostninger kan udføres således:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES JRucb = @JRucb - 0.10 ;   SIM <2021 2033> ;
Justeringen i kapitalomkostningerne giver en stigning i bilkøbet på 8,9 pct. i 2021 og 13,2 pct. i 2022 Der ses en permanent hævelse af bilkøb og bilbeholdning på ca. 5,6 pct..
Se også shg13821 for et eksempel, hvor ændringer i bilafgiften annonceres på forhånd. Det er beskrevet i afsnit 4.6.
|