Justeringer i bilkøb

Top  Previous  Next

Relationen for køb af biler, fCb, er en dynamisk identitet. Justeringer i bilkøbet foregår derfor typisk gennem husholdningernes bilkapital, fKncb. For at påvirke fKncb, kan J-leddet JRbfcbu bruges. JRbfcbu påvirker forbrugsvægten, bfcbu, for kapitalydelsen for køretøjer i husholdningerne, fCbu. Kapitalydelse for køretøjer bestemmer bilkøbet. En midlertidig justering i J-leddet, JRbfcbu, i ét år, har ikke permanente effekter. F.eks. vil en opjustering af bilkapitalen i et enkelt år hæve beholdningen af biler i forhold til den ønskede beholdning, hvilket fører til et efterfølgende fald i bilkøbet, der i løbet af 4-5 år neutraliserer J-leddet. Mængden af biler falder herefter tilbage til udgangspunktet, dvs. den ønskede beholdning.

 

Nedenstående eksempel viser en opjustering i bilkapitalen, JRbfcbu, på 1 pct. i 2019, som svarer til en stigning på ca. 7,15 pct. i antallet af købte biler:

 

  READ lang19 ;
  SERIES <2019 2019> jrbfcbu + .01 ;
  SIM <2019 2031> ;

 

En anden måde at påvirke købet af biler er via kapitalomkostningerne (usercost) for biler, Ucb. Et permanent stød til kapitalomkostninger kan udføres således:

 

  READ lang19 ;
  TIME 2019 2031 ;
  SERIES JRucb = @JRucb - 0.10 ;
  SIM <2019 2031> ;

 

Justeringen i kapitalomkostningerne giver en stigning i bilkøbet på 10,63 pct. i 2019 og 13,35 pct. i 2020. Der ses en permanent hævelse af bilkøb og bilbeholdning på ca. 5,8 pct..