Indledning

Top  Next

Beregningen af finanseffekter er en vigtig del af modelanvendelsen. Finanseffekten beskriver virkningen af en ændring i et økonomisk-politisk instrument. Der er især to aspekter, som er vigtige. Det er virkningen på de økonomiske aktiviteter og på de offentlige finanser. I nedenstående præsenteres ændringer i 21 forskellige instrumentvariabler. Den umiddelbare effekt er altid den samme, nemlig en nettoudgift på 0.1 pct. af bnp. I det aktuelle grundforløb svarer det til 2.33 mia. kr. i 2021 (årets priser). Men effekten på de offentlige finanser afhænger af tilbageløb og dynamiske effekter. Der er især tilbageløb i offentlige indtægter, som afgifter og skatter. Tilbageløbseffekten afhænger i høj grad af aktivitetseffekten.

 

I tabel  1.1 vises aktivitetseffekten i det første år, hvor bnp er målet for aktiviteten. Virkningerne spænder bredt. De mindste effekter er 0.01 pct. på bnp, som er væsentligt mindre end den umiddelbare udgift. Her finder vi bl.a. ændringer i selskabsskat og pensionsafkastskat. I den anden del af spektret er der effekter, som matcher den umiddelbare udgift på 0.1 pct. af bnp. Her finder vi ændringer som påvirker aktiviteten i den offentlige sektor. En nedsættelse af vægtafgift eller registreringsafgift har også kraftig aktivitetseffekt.  

 

Tabel 1.1 Pct.vis effekt på bnp - 21 scenarier

    Jul13 Jun14 Okt14 Okt15 Okt16 Jul17 Jul17x Okt18 Jun19 Okt20
Varekøb fVo1 0.103 0.093 0.080 0.083 0.078 0.083 0.080 0.079 0.084 0.086
Off. besk. Qo1 0.134 0.124 0.122 0.123 0.134 0.145 0.141 0.142 0.147 0.152
Off. lønninger lo 0.008 0.006 0.002 0.003 0.005 0.007 0.011 0.010 0.012 0.022
Bygge- og anlægsinvest fIbo 0.101 0.102 0.084 0.088 0.081 0.087 0.086 0.085 0.088 0.088
Øvrige investeringer fImo 0.048 0.049 0.058 0.063 0.062 0.062 0.061 0.061 0.059 0.059
Arbejdsmarkedsbidrag Sya 0.025 0.025 0.020 0.022 0.026 0.025 0.024 0.024 0.025 0.036
Indkomstskat Ssysp 0.030 0.030 0.025 0.028 0.031 0.031 0.029 0.030 0.030 0.043
Vægtafgift Syv 0.073 0.082 0.064 0.069 0.088 0.088 0.086 0.088 0.059 0.067
Selskabsskat Sycr -0.002 0.003 0.002 0.002 0.001 0.002 0.001 0.010 0.010 0.013
Kulbrinteskat Syck 0.000 0.000 0.000 0.000 0.000 0.001 0.000 0.008 0.008 0.012
Pensionsafkastskat Sywp 0.002 0.003 0.002 0.003 0.007 0.008 0.007 0.008 0.008 0.010
Off. ydelse Tyrrs 0.020 0.019 0.016 0.018 0.019 0.019 0.018 0.018 0.018 0.026
Off. ydelse, skattefri Tyrrr 0.030 0.032 0.027 0.030 0.032 0.032 0.031 0.031 0.031 0.044
Moms Spg 0.033 0.034 0.032 0.037 0.034 0.035 0.034 0.034 0.034 0.046
Energiafgift Spp_ce 0.037 0.044 0.042 0.041 0.049 0.050 0.049 0.049 0.051 0.068
Fødevareafgift Spp_cf 0.030 0.031 0.029 0.027 0.031 0.033 0.032 0.032 0.031 0.043
Benzinafgift Spp_cg 0.048 0.052 0.043 0.046 0.061 0.062 0.061 0.063 0.064 0.073
Subsidier Sppu 0.053 0.052 0.047 0.047 0.050 0.048 0.047 0.048 0.047 0.060
Ejendomsskat Spzej 0.019 0.019 0.019 0.024 0.015 0.015 0.014 0.031 0.032 0.040
Subsidier, ikke-varefordelt Spzuqr 0.055 0.054 0.045 0.040 0.039 0.042 0.043 0.053 0.054 0.015
Registreringsafgift Spr 0.061 0.067 0.065 0.068 0.062 0.065 0.065 0.075 0.065 0.077

 

Tabel 1.1 viser vækstegenskaberne for de 10 seneste modelversioner, hvor den procentvise effekt på bnp repræsenterer aktivitetseffekten. Aktivitetseffekterne er kraftige i modelversionen oktober 2020. I sammenligning med forgængeren fra juni 2019 er aktivitetseffekten i gennemsnit ca. 10 pct. kraftigere. Aktivitetseffekterne er generelt høje i modelversionen oktober 2020. Det hænger sammen med en ændring i boligmodellen, som øger konjunkturfølsomheden af boliginvesteringerne.

 

I et 10 årigt perspektiv er de kortsigtede aktivitetseffekter ikke meget forskellige. Men i nogle af de tidligere modelversioner er effekterne mindre eller større. Den hænger tit sammen med, at modellens sammenhænge løbende revideres og tilpasses. Men det kan også skyldes, at datagrundlaget ændres i perioden. Finanseffekterne fra modelversionerne Juli 2013 til Oktober 2020 dækker en periode fra 2013 til 2020, hvor den danske økonomi har været gennem en dyb krise. Udover at de økonomiske konjunkturer ændres, så er der  metodemæssige revisioner af nationalregnskabet undervejs i perioden. Data- og metoderevisioner har sammen med ændrede strukturer og konjunkturer også indflydelse på finanseffekterne, som de er beregnet i tabel 1.1.

 

I nedenstående analyseres de kortsigtede vækstegenskaber for modelversionen Adam oktober 2020 (Okt20). Egenskaberne belyses ved at sammenligne med modelversionen Adam juni 2019 (Jun19), og de følgende afsnit beskriver de egenskabsændringer, som ændringerne i model og data giver anledning til.

 

Tabel 1.2 viser effekten på offentlige finanser. Generelt er tilbageløbseffekten positiv. Den umiddelbare udgift er som nævnt 2.33 mia. kr., og tabellen viser generelt mindre nettoeffekter på de offentlige finanser i det første år i scenarierne. Det er et resultat af tilbageløbseffekter fra efterspørgsels- og udbudsadfærd. Høje aktivitetseffekter vil typisk øge tilbageløbseffekterne. Det gælder også Okt20, hvor nettoeffekten på de offentlige finanser er mindre end forgængeren, når finanspolitikken bruges til at udvide aktiviteten på kort sigt. På kort sigt er pristilpasningerne små, og den øgede efterspørgsel udløser på kort sigt en mængdeeffekt. På længere sigt vil priseffekterne blive større og mængdeeffekterne mindre. Fx. er der fuld crowding out på arbejdsmarkedet på langt sigt. Bemærk at der ikke er medregnet dynamiske effekter på arbejdsudbud.

 

Registreringsafgift og vægtafgift skiller sig ud. Her er den samlede offentlige nettoudgift lille efter tilbageløb. Det hænger sammen med, at nedsættelsen af afgiften giver en stor forøgelse af bilsalget. Kombinationen af mindre afgiftssats og større bilkøb er ikke fuldt selvfinansierende, men der er et kraftigt tilbageløb for netop bilafgifter. For de øvrige instrumenter er spredningen knap så stor. Nettoudgiften ligger i intervallet 1-2.3 mia. kr.  

 

Tabel 1.2 Effekt på offentlige finanser i året priser (mio. kr.)  - 21 scenarier

    Jul13 Jun14 Okt14 Okt15 Okt16 Jul17 Jul17x Okt18 Jun19 Okt20
Varekøb fVo1 -1601 -1441 -1281 -1316 -1350 -1431 -1389 -1388 -1508 -1482
Off. besk. Qo1 -1159 -1024 -1109 -1138 -1226 -1512 -1440 -1482 -1564 -1542
Off. lønninger lo -799 -906 -939 -931 -945 -1034 -952 -1005 -1060 -1082
Bygge- og anlægsinvest fIbo -1337 -1357 -1213 -1226 -1253 -1198 -1193 -1198 -1309 -1281
Øvrige investeringer fImo -1178 -1214 -1628 -1635 -1727 -1762 -1757 -1673 -1815 -1496
Arbejdsmarkedsbidrag Sya -1618 -1610 -1690 -1674 -1706 -1715 -1724 -1713 -1802 -1685
Indkomstskat Ssysp -1653 -1655 -1773 -1758 -1795 -1818 -1825 -1831 -1965 -1798
Vægtafgift Syv -1141 -1031 -1264 -1221 -948 -885 -891 -880 -1418 -1351
Selskabsskat Syc -1926 -1905 -2046 -2109 -2211 -2262 -2263 -1886 -1992 -1936
Kulbrinteskat Tirk -2016 -2020 -1802 -1916 -1951 -2010 -2012 -1762 -1821 -1780
Pensionsafkastskat Sywp -1855 -1842 -1934 -1932 -1972 -2021 -2026 -1939 -2098 -2078
Off. ydelse Tyrrs -1082 -954 -1030 -1014 -1048 -1052 -1058 -1049 -1121 -1037
Off. ydelse, skattefri Tyrrr -1653 -1630 -1749 -1731 -1778 -1800 -1807 -1811 -1956 -1786
Moms Spg -1453 -1459 -1522 -1520 -1591 -1582 -1582 -1559 -1720 -1606
Energiafgift Spp_ce -1891 -1912 -2059 -2116 -2144 -2175 -2172 -2143 -2300 -2079
Fødevareafgift Spp_cf -2028 -2047 -2175 -2220 -2287 -2335 -2339 -2321 -2498 -2352
Benzinafgift Spp_cg -1853 -1834 -2040 -1980 -1819 -1812 -1815 -1781 -1925 -1831
Subsidier Sppu -1730 -1684 -1803 -1854 -1890 -1833 -1838 -1809 -1952 -1786
Ejendomsskat Spzej -1530 -1498 -1584 -1571 -1728 -1780 -1786 -1494 -1603 -1465
Subsidier, ikke-varefordelt Spzuqr -1320 -1324 -1278 -1422 -1497 -1459 -1511 -1296 -1369 -1638
Registreringsafgift Spr -893 -847 -786 -770 -648 -615 -612 -528 -855 -712

 

Bilag 1 viser effekter svarende til tabel 1.1 og tabel 1.2 på løn og beskæftigelse. I nedenstående er der fokus på finanseffekterne i modelversionen oktober 2020. Bilag 1 henviser til modelgruppepapirer, der beskriver finanseffekter i andre modelversioner.