Danske kvinder shopper løs på nettet
5. maj 2017 kl. 9:00
I EU generelt er internetkøb mere udbredt hos mændene end hos kvinderne, men i Danmark er det omvendt – her har de kvindelige e-handlende for første gang overhalet mændene i 2016. Danskerne er generelt flittige til at handle på nettet – i 2016 havde 82 pct. foretaget internetkøb. Inden for EU har kun Storbritannien en større andel, som handlede på nettet, med 83 pct. Dermed ligger Danmark langt over det europæiske gennemsnit på 55 pct. De eneste varegrupper, hvor Danmark ligger under EU-gennemsnittet, er dagligvarer og bøger.
Det er nogle af konklusionerne i temapublikationen IT-anvendelse i befolkningen – EU-sammenligninger 2016 fra Danmarks Statistik, som udkommer i dag. I publikationen kan du blandt andet også læse, at:
- Danskerne angiver og deler flere personlige oplysninger på nettet end andre EU-lande – både når det gælder kontaktoplysninger, personlige detaljer (fx personnummer eller fødselsdag) og andre personlige informationer såsom billeder, tags og placering.
- Samtidig er danske internetbrugere bedre til digitalt selvforsvar og beskytter sig på nettet, fx ved at begrænse andres adgang til profiler mv. på sociale medier. 60 pct. af danske internetbrugere begrænser adgang til profil og eget indhold på sociale netværkstjenester. EU-gennemsnittet ligger på 40 pct. af internetbrugere.
- Mobiltelefoner har overtaget rollen som det mest brugte udstyr til internetadgang i Europa. Næsten 80 pct.internetbrugere surfer på nettet via mobilen. I Danmark er det 85 pct. af internetbrugerne, som surfer på nettet via deres mobil. Spanierne er europamestre i at gå på nettet fra mobilen: Hele 93 pct. af internetbrugere gør det.
Publikationen kan findes på www.dst.dk/Publ/ItBefolkningEU. For yderligere information er du velkommen til at kontakte Agnes Tassy på 3917 3144 eller på ata@dst.dk.