Frygt for it-sikkerhed afholder hver femte fra onlinehandel
Omkring en femtedel af EU’s internetbrugere er så bekymrede for tab af data eller penge, på grund af mulige sikkerhedshuller, at de afholder sig fra at købe varer over nettet.
23. maj 2016 kl. 9:00
19 pct. af internetbrugerne mellem 16 og 74 år i EU angiver, at frygten for brud på deres it-sikkerhed afholder dem fra at handle over internettet – i Danmark ligger det tal på 22 pct., altså en smule over EU gennemsnittet. Det viser tal fra Danmarks Statistiks nye bog "It-anvendelse i befolkningen - EU sammenligninger 2015", der i år har it-sikkerhed som tema-kapitel. Værst er bekymringen dog i Sverige, hvor hver tredje internetbruger angiver frygt for brud på it-sikkerheden som en barriere for at handle online.
Færre oplever virusangreb
I 2010 oplevede 31 pct. af internetbrugerne i EU et virusangreb, mens det tal fem år efter var faldet til 21 pct. De tilsvarende danske tal viser, at 29 pct. af internetbrugere i 2010 oplevede at blive ramt af virus, mod 23 pct. i 2015. Vi ligger dermed en smule over EU-gennemsnittet, men har stadig et fald i antallet af internetbrugere, der generes af virusangreb.
I bogen kan du bl.a. også læse, at:
- 88 pct. af danskerne har haft digital kontakt til offentlige myndigheder inden for det seneste år – for EU ligger gennemsnittet kun på 46 pct. Borgere i Norden har generelt en høj grad af digital kontakt til offentlige myndigheder, hvilket i Danmarks tilfælde skyldes, at den digitale selvbetjening er blevet obligatorisk.
- I 2011 havde 38 pct. af internetbrugerne i EU mindst én social netværksprofil – et tal der steg til 50 pct. i 2015. I Danmark har 65 pct. af internetbrugere en social netværksprofil, og vi er derfor blandt de lande i EU, der har størst tilknytning til sociale netværkstjenester.
- 29 pct. af de danske internetbruger mellem 65 og 74 år har en profil på et socialt medie. Det er dobbelt så mange som gennemsnittet i EU.
- Danske internetbrugere er de flittigste til at dele eget indhold som fx kommentarer, videoer og fotos med andre på sociale medier. Hver anden dansker uploader billeder eller andet indhold, mens gennemsnittet for EU-landene kun er 29 pct.