Vækst i danske lastbilers transportarbejde
Godstransport med danske lastbiler 2. kvt. 2024
Det samlede transportarbejde (gods gange distance) med danske lastbiler steg 4,6 pct. i andet kvartal 2024 sammenlignet med kvartalet før og endte på 4,2 mia. tonkm, når der korrigeres for sæsonudsving. Der var en stigning i det nationale transportarbejde på 6,1 pct., mens det internationale transportarbejde faldt med 3,5 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/vg3Stor vækst i de eldrevne lastvognes transportarbejde
I andet kvartal 2024 udførte de eldrevne lastvogne 3 promille af det samlede transportarbejde svarende til 11,0 mio. tonkm., hvilket er en stigning på 26 pct. i forhold til første kvartal 2024. Der har samtidig været en lidt mindre stigning på 21 pct. i antallet af eldrevne lastbiler i bestanden af lastbiler og sættevognstrækkere.
Transportarbejdet for eldrevne lastbiler er forbundet med forhøjet usikkerhed på grund af det spinkle statistiske grundlag, hvilket også afspejler sig i de store kvartalsvise udsving i nedenstående graf.
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil54 og særkørsel på vejgodsstatistikkenEldrevne sættevognstog på 18-26 ton udnyttes mere end de dieseldrevne
Der er stor variation i, hvor stor en del af transportarbejdet, der udføres af eldrevne lastbiler og sættevognstrækkere på tværs af typer og størrelser. Fx stod de eldrevne sololastvogne med 18-26 ton totalvægt for 2,4 pct. af transportarbejdet for den gruppe af lastbiler. De eldrevne lastvogne i den gruppe kørte i gennemsnit 122 km pr. tur svarende til 99 pct. af gennemsnittet for tilsvarende dieseldrevne lastvogne. Til gengæld medbragte de kun 64 pct. af den godsmængde, de dieseldrevne lastvogne fragtede pr. tur.
Den største udnyttelsesgrad ses i gruppen af eldrevne sættevognstog mellem 18 og 26 ton totalvægt, som udfører 1,6 gange højere transportarbejde pr. tur end tilsvarende dieseldrevne lastbiler. Det skyldes både længere ture på i gennemsnit 247 km og højere godsmængde på i gennemsnit 8,2 ton.
Godstransport med dansk indregistrerede eldrevne lastbiler
|
Total |
|||||
|
Transportarbejde |
Kørte kilometer |
Ture |
|||
|
1 000 tonkm |
Andel i pct. |
1 000 km |
Andel i pct. |
Antal |
Andel i pct. |
I alt |
10971 |
0,3 |
2407 |
0,6 |
28907 |
0,9 |
Heraf |
|
|
|
|
|
|
Sololastvogne, 18-26T |
408 |
0,8 |
282 |
1,8 |
7942 |
4,6 |
Sololastvogne, 26-32T |
3207 |
2,4 |
1180 |
3,6 |
10066 |
3,7 |
Sættevogntog, 18-26T |
416 |
1,6 |
52 |
1,0 |
210 |
0,9 |
Sættevogntog, 32-56T |
6886 |
0,3 |
846 |
0,5 |
9075 |
0,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gennemsnit per tur |
|||||
|
Transportarbejde, tonkm |
Kørte kilometer, km |
Godsmængde, kg |
|||
|
Eldrevne |
Dieseldrevne |
Eldrevne |
Dieseldrevne |
Eldrevne |
Dieseldrevne |
I alt |
905 |
1592 |
124 |
123 |
7948 |
16799 |
Heraf |
|
|
|
|
|
|
Sololastvogne, 18-26T |
51 |
282 |
36 |
85 |
2682 |
3363 |
Sololastvogne, 26-32T |
340 |
498 |
122 |
123 |
3599 |
5606 |
Sættevogntog, 18-26T |
1981 |
1235 |
247 |
231 |
8167 |
6560 |
Sættevogntog, 32-56T |
1206 |
2022 |
139 |
160 |
10443 |
16257 |
Kilde: Særkørsel på vejgodsstatistikken
Godstransport med danske lastbiler, sæsonkorrigeret
|
2022 |
2023 |
2024 |
Ændring |
||||||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
2. kvt. 2024 ift. 1. kvt. 2024 |
|
|
mio. tonkm |
pct. |
||||||||
Transportarbejde i alt |
3770 |
3909 |
4227 |
4080 |
4078 |
4020 |
4029 |
4213 |
184 |
4,6 |
National kørsel |
3185 |
3311 |
3625 |
3409 |
3422 |
3462 |
3385 |
3592 |
206 |
6,1 |
Vognmandskørsel |
2772 |
2810 |
3084 |
2914 |
2871 |
3053 |
2980 |
3173 |
193 |
6,5 |
Firmakørsel |
413 |
501 |
541 |
495 |
551 |
409 |
406 |
419 |
13 |
3,2 |
International kørsel |
585 |
598 |
602 |
671 |
656 |
558 |
643 |
621 |
-23 |
-3,5 |
Fra Danmark til udlandet |
428 |
416 |
413 |
431 |
425 |
344 |
389 |
404 |
15 |
3,8 |
Fra udlandet til Danmark |
111 |
125 |
139 |
190 |
173 |
164 |
189 |
153 |
-36 |
-19,3 |
Øvrig kørsel1 |
47 |
57 |
49 |
50 |
58 |
50 |
66 |
65 |
-1 |
-1,4 |
|
mio. ton |
|
||||||||
Pålæsset godsmængde i alt |
45,8 |
45,3 |
44,0 |
43,6 |
42,3 |
39,8 |
43,1 |
46,3 |
3,3 |
7,6 |
National kørsel |
44,9 |
44,2 |
43,1 |
42,4 |
41,1 |
39,0 |
42,0 |
45,2 |
3,2 |
7,6 |
Vognmandskørsel |
37,1 |
36,3 |
35,4 |
33,7 |
33,2 |
32,5 |
34,2 |
38,9 |
4,7 |
13,9 |
Firmakørsel |
7,8 |
8,0 |
7,6 |
8,7 |
7,9 |
6,5 |
7,9 |
6,3 |
-1,6 |
-19,8 |
International kørsel |
0,9 |
1,1 |
0,9 |
1,1 |
1,3 |
0,9 |
1,0 |
1,1 |
0,1 |
9,0 |
Fra Danmark til udlandet |
0,5 |
0,6 |
0,6 |
0,7 |
0,7 |
0,4 |
0,5 |
0,6 |
0,1 |
22,2 |
Fra udlandet til Danmark |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
0,3 |
0,4 |
0,3 |
-0,1 |
-15,4 |
Øvrig kørsel1 |
0,1 |
0,2 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
0,0 |
24,0 |
|
mio. km |
|
||||||||
Kørte km i alt |
372 |
374 |
388 |
368 |
364 |
348 |
363 |
371 |
8 |
2,2 |
National kørsel |
329 |
330 |
347 |
321 |
319 |
310 |
318 |
330 |
12 |
3,7 |
Vognmandskørsel |
269 |
267 |
281 |
260 |
252 |
262 |
260 |
271 |
12 |
4,4 |
Firmakørsel |
60 |
63 |
66 |
62 |
67 |
48 |
59 |
59 |
0 |
0,7 |
International kørsel |
43 |
44 |
41 |
46 |
45 |
38 |
45 |
41 |
-4 |
-9,2 |
1 Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark). |
Nyt fra Danmarks Statistik
17. september 2024 - Nr. 268
Hent som PDF
Næste udgivelse: 13. december 2024
Kontakt
- Henriette Erichsen, tlf. 29 77 56 38
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.