Uændret aktivitetsniveau med danske lastbiler
Godstransport med danske lastbiler 1. kvt. 2024
Det samlede transportarbejde (gods gange distance) med danske lastbiler var næsten uændret i første kvartal 2024 sammenlignet med kvartalet før og endte på 4,0 mia. tonkm, når der korrigeres for sæsonudsving. Der var en smule forskydning mellem nationalt og internationalt transport, idet det nationale transportarbejde faldt 2,7 pct. i første kvartal, mens det internationale transportarbejde steg med 14,6 pct. Det nationale transportarbejde udgjorde knap 85 pct. af de danske lastbilers samlede transportarbejde.
Kilde: www.statistikbanken.dk/vg3Transport med eldrevne lastvogne i vækst, men er fortsat meget beskeden
De eldrevne lastvognes udgjorde 2 promille af det samlede transportarbejde i første kvartal 2024 svarende til 8,2 mio. tonkm. Transportarbejdet for eldrevne lastbiler er forbundet med forhøjet usikkerhed på grund af det begrænsede statistiske grundlag, hvilket også afspejler sig i de store kvartalsvise udsving i nedenstående graf.
Eldrevne lastbiler og sættevognstrækkere udgjorde i samme periode 11 promille af bestanden af køretøjer, og de eldrevne lastvognes andel af transportarbejdet er dermed mindre end deres andel af flåden af lastvogne. Den primære forklaring på det er, at de indregistrerede eldrevne lastvogne i gennemsnit er mindre end flådens gennemsnitlige størrelse og dermed transporterer de mindre gods pr. tur. De kører til gengæld ikke påviseligt kortere end de dieseldrevne lastvogne.
Langt hovedparten af transportarbejdet, nemlig 99,4 pct. blev udført af dieseldrevne lastbiler. Den resterende del er primært transporteret med gasdrevne lastvogne.
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil54 og særkørsel på vejgodsstatistikkenForventninger ændrede lastvognflådens sammensætning under COVID-19
Andelen af 0-1-årige lastbiler i den nationale bilflåde ligger normal omkring 30 pct. Det er en relativ stabil procentdel, der siden 2007 kun er påvirket af to forskellige kriser, finanskrisen i 2008-2009 og sundhedskrisen med COVID-19 i 2020. I begge tilfælde holdt vognmændene igen med at investere i nye lastbiler.
I forbindelse med finanskrisen kom effekten forsinket i forhold til nedgangen i transportarbejdet, så først i 2011 nåede andelen af 0-1-årige lastbiler lavpunktet med 14 pct. af de godstransporterende lastbiler. Under sundhedskrisen var effekten svagere, men allerede i 2020 var der en forventningsreaktion. I 2021 nåede andelen det laveste niveau under sundhedskrisen på 23 pct. Til sammenligning var andelen 22 pct. et år efter finanskrisen i 2010, så reaktionen på de to kriser lignede hinanden det første år. Efter første år af sundhedskrisen viste, at det ikke var en økonomisk krise med fald i transporten, steg andelen af 0-1-årige lastbiler igen og nåede op på 29 pct. i 2023 - og var dermed næsten tilbage på niveauet fra 2019.
Kilde: www.statistikbanken.dk/nvg1Godstransport med danske lastbiler, sæsonkorrigeret
|
2022 |
2023 |
2024 |
Ændring |
||||||
|
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
1. kvt. 2024 ift. |
|
|
mio. tonkm |
pct. |
||||||||
Transportarbejde i alt |
3661 |
3747 |
3914 |
4211 |
4119 |
4051 |
4021 |
4009 |
-13 |
-0,3 |
National kørsel |
3125 |
3164 |
3317 |
3616 |
3436 |
3399 |
3466 |
3373 |
-93 |
-2,7 |
Vognmandskørsel |
2696 |
2747 |
2812 |
3073 |
2957 |
2838 |
3054 |
2965 |
-89 |
-2,9 |
Firmakørsel |
429 |
418 |
504 |
543 |
480 |
561 |
412 |
407 |
-4 |
-1,1 |
International kørsel |
536 |
582 |
597 |
595 |
683 |
652 |
555 |
636 |
81 |
14,6 |
Fra Danmark til udlandet |
341 |
426 |
415 |
409 |
438 |
422 |
342 |
385 |
43 |
12,6 |
Fra udlandet til Danmark |
143 |
110 |
125 |
138 |
193 |
172 |
164 |
188 |
24 |
14,4 |
Øvrig kørsel1 |
53 |
46 |
57 |
48 |
53 |
58 |
49 |
64 |
14 |
29,2 |
|
mio. ton |
|
||||||||
Pålæsset godsmængde i alt |
41,0 |
45,7 |
45,3 |
43,7 |
43,9 |
42,3 |
39,8 |
42,6 |
2,8 |
7,2 |
National kørsel |
40,2 |
44,9 |
44,2 |
42,7 |
42,7 |
41,0 |
38,9 |
41,6 |
2,7 |
6,9 |
Vognmandskørsel |
33,0 |
37,0 |
36,1 |
35,2 |
34,3 |
33,1 |
32,3 |
33,8 |
1,5 |
4,7 |
Firmakørsel |
7,1 |
7,9 |
8,1 |
7,6 |
8,5 |
8,0 |
6,6 |
7,8 |
1,2 |
17,8 |
International kørsel |
0,9 |
0,9 |
1,0 |
0,9 |
1,2 |
1,2 |
0,9 |
1,0 |
0,2 |
18,4 |
Fra Danmark til udlandet |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,6 |
0,7 |
0,7 |
0,4 |
0,5 |
0,0 |
10,9 |
Fra udlandet til Danmark |
0,3 |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
0,3 |
0,4 |
0,1 |
22,8 |
Øvrig kørsel1 |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,0 |
35,3 |
|
mio. km |
|
||||||||
Kørte km i alt |
372 |
372 |
374 |
387 |
369 |
364 |
348 |
362 |
14 |
4,0 |
National kørsel |
331 |
328 |
330 |
346 |
323 |
318 |
310 |
318 |
8 |
2,6 |
Vognmandskørsel |
269 |
269 |
267 |
281 |
261 |
251 |
262 |
259 |
-2 |
-0,9 |
Firmakørsel |
61 |
60 |
63 |
66 |
62 |
67 |
48 |
59 |
10 |
21,8 |
International kørsel |
41 |
43 |
44 |
41 |
46 |
46 |
38 |
44 |
6 |
15,5 |
1 Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark). |
Nyt fra Danmarks Statistik
18. juni 2024 - Nr. 175
Hent som PDF
Næste udgivelse: 17. september 2024
Kontakt
- Henriette Erichsen, tlf. 29 77 56 38
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.