Gå til sidens indhold

Uændret aktivitetsniveau med danske lastbiler

Godstransport
Sæsonkorrigeret
4,0 mia. tonkm
1. kvt. 2024
-0,3 %
fra 4. kvt.2023 til 1. kvt. 2024

Godstransport med danske lastbiler 1. kvt. 2024

Det samlede transportarbejde (gods gange distance) med danske lastbiler var næsten uændret i første kvartal 2024 sammenlignet med kvartalet før og endte på 4,0 mia. tonkm, når der korrigeres for sæsonudsving. Der var en smule forskydning mellem nationalt og internationalt transport, idet det nationale transportarbejde faldt 2,7 pct. i første kvartal, mens det internationale transportarbejde steg med 14,6 pct. Det nationale transportarbejde udgjorde knap 85 pct. af de danske lastbilers samlede transportarbejde.

Transportarbejde ved kørsel med dansk lastbil, sæsonkorrigeretKilde: www.statistikbanken.dk/vg3

Transport med eldrevne lastvogne i vækst, men er fortsat meget beskeden

De eldrevne lastvognes udgjorde 2 promille af det samlede transportarbejde i første kvartal 2024 svarende til 8,2 mio. tonkm. Transportarbejdet for eldrevne lastbiler er forbundet med forhøjet usikkerhed på grund af det begrænsede statistiske grundlag, hvilket også afspejler sig i de store kvartalsvise udsving i nedenstående graf.

Eldrevne lastbiler og sættevognstrækkere udgjorde i samme periode 11 promille af bestanden af køretøjer, og de eldrevne lastvognes andel af transportarbejdet er dermed mindre end deres andel af flåden af lastvogne. Den primære forklaring på det er, at de indregistrerede eldrevne lastvogne i gennemsnit er mindre end flådens gennemsnitlige størrelse og dermed transporterer de mindre gods pr. tur. De kører til gengæld ikke påviseligt kortere end de dieseldrevne lastvogne.

Langt hovedparten af transportarbejdet, nemlig 99,4 pct. blev udført af dieseldrevne lastbiler. Den resterende del er primært transporteret med gasdrevne lastvogne.

Eldrevne lastvognes andel i lastvognsbestand og transportarbejdeKilde: www.statistikbanken.dk/bil54 og særkørsel på vejgodsstatistikken

Forventninger ændrede lastvognflådens sammensætning under COVID-19

Andelen af 0-1-årige lastbiler i den nationale bilflåde ligger normal omkring 30 pct. Det er en relativ stabil procentdel, der siden 2007 kun er påvirket af to forskellige kriser, finanskrisen i 2008-2009 og sundhedskrisen med COVID-19 i 2020. I begge tilfælde holdt vognmændene igen med at investere i nye lastbiler.

I forbindelse med finanskrisen kom effekten forsinket i forhold til nedgangen i transportarbejdet, så først i 2011 nåede andelen af 0-1-årige lastbiler lavpunktet med 14 pct. af de godstransporterende lastbiler. Under sundhedskrisen var effekten svagere, men allerede i 2020 var der en forventningsreaktion. I 2021 nåede andelen det laveste niveau under sundhedskrisen på 23 pct. Til sammenligning var andelen 22 pct. et år efter finanskrisen i 2010, så reaktionen på de to kriser lignede hinanden det første år. Efter første år af sundhedskrisen viste, at det ikke var en økonomisk krise med fald i transporten, steg andelen af 0-1-årige lastbiler igen og nåede op på 29 pct. i 2023 - og var dermed næsten tilbage på niveauet fra 2019.

Andel af 0-1 årige lastbiler i national vejgodstransport og nationalt transportarbejdeKilde: www.statistikbanken.dk/nvg1

Godstransport med danske lastbiler, sæsonkorrigeret

 

2022

2023

2024

Ændring

 

2. kvt.
 

3. kvt.
 

4. kvt.
 

1. kvt.
 

2. kvt.
 

3. kvt.
 

4. kvt.
 

1. kvt.
 

1. kvt. 2024 ift.
4. kvt. 2023

 

mio. tonkm

pct.

Transportarbejde i alt

3661

3747

3914

4211

4119

4051

4021

4009

-13

-0,3

National kørsel

3125

3164

3317

3616

3436

3399

3466

3373

-93

-2,7

Vognmandskørsel

2696

2747

2812

3073

2957

2838

3054

2965

-89

-2,9

Firmakørsel

429

418

504

543

480

561

412

407

-4

-1,1

International kørsel

536

582

597

595

683

652

555

636

81

14,6

Fra Danmark til udlandet

341

426

415

409

438

422

342

385

43

12,6

Fra udlandet til Danmark

143

110

125

138

193

172

164

188

24

14,4

Øvrig kørsel1

53

46

57

48

53

58

49

64

14

29,2

 

mio. ton

 

Pålæsset godsmængde i alt

41,0

45,7

45,3

43,7

43,9

42,3

39,8

42,6

2,8

7,2

National kørsel

40,2

44,9

44,2

42,7

42,7

41,0

38,9

41,6

2,7

6,9

Vognmandskørsel

33,0

37,0

36,1

35,2

34,3

33,1

32,3

33,8

1,5

4,7

Firmakørsel

7,1

7,9

8,1

7,6

8,5

8,0

6,6

7,8

1,2

17,8

International kørsel

0,9

0,9

1,0

0,9

1,2

1,2

0,9

1,0

0,2

18,4

Fra Danmark til udlandet

0,5

0,5

0,6

0,6

0,7

0,7

0,4

0,5

0,0

10,9

Fra udlandet til Danmark

0,3

0,2

0,3

0,3

0,4

0,4

0,3

0,4

0,1

22,8

Øvrig kørsel1

0,1

0,1

0,2

0,1

0,1

0,1

0,1

0,2

0,0

35,3

 

mio. km

 

Kørte km i alt

372

372

374

387

369

364

348

362

14

4,0

National kørsel

331

328

330

346

323

318

310

318

8

2,6

Vognmandskørsel

269

269

267

281

261

251

262

259

-2

-0,9

Firmakørsel

61

60

63

66

62

67

48

59

10

21,8

International kørsel

41

43

44

41

46

46

38

44

6

15,5

1 Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark).
Kilde: www.statistikbanken.dk/vg3

Godstransport
Sæsonkorrigeret
4,0 mia. tonkm
1. kvt. 2024
-0,3 %
fra 4. kvt.2023 til 1. kvt. 2024

Nyt fra Danmarks Statistik

18. juni 2024 - Nr. 175

Hent som PDF
Næste udgivelse: 17. september 2024

Kontakt

Kilder og metode

Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation