Danske lastbiler kørte mere i 2023 end året før
Godstransport med danske lastbiler 4. kvt. 2023
Det samlede transportarbejde (gods gange distance) med danske lastbiler faldt knap 1 pct. i fjerde kvartal 2023 sammenlignet med kvartalet før og endte på 4,0 mia. tonkm, når der korrigeres for sæsonudsving. Faldet skyldes nedgangen i det internationale transportarbejde på 14 pct., mens det nationale transportarbejde steg 2 pct. På trods af faldet i fjerde kvartal, endte 2023 med en stigning i det samlede transportarbejde for danske lastbiler på 8 pct. i forhold til året før. Både det internationale og nationale transportarbejde steg i forhold til 2022 med henholdsvis 3 pct. og 9 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/vg3Vækst i antallet af eldrevne lastkøretøjer
Ultimo 2023 var der indregistreret 448 eldrevne og 327 gasdrevne lastbiler og sættevognstrækkere i Danmark ud af en samlet bestand på 41.725 lastbiler og sættevognstrækkere. Antallet af gasdrevne lastkøretøjer har været stabilt omkring 320-330 de seneste tre år. I samme periode er antallet af eldrevne lastkøretøjer steget fra 56 ultimo 2021 til 448 ultimo 2023. Størstedelen af lastkøretøjerne er fortsat dieseldrevne (98 pct.), mens et meget lille antal er registreret som brint- eller benzindrevne.
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil54Transport med el- og gasdrevne lastvogne er trods vækst fortsat beskedent
Langt hovedparten af transportarbejdet, nemlig 99,5 pct. udføres af dieseldrevne lastbiler. De statistiske oplysninger for el- og gasdrevne lastvognes godstransport er forbundet med en ret høj usikkerhed, da oplysningerne baserer sig på forholdsvis få indberetninger til vejgodsstatistikken.
Det samlede transportarbejde for alle lastvogne i 2023 var 16,4 mia. tonkm, mens det for eldrevne lastvogne var 11 mio. tonkm, hvilket var en stigning på 159 pct. i forhold til året før og for gasdrevne lastvogne 71 mio. tonkm., som var en stigning på 20 pct. i forhold til 2022.
El- og gasdrevne lastbiler bruges i større grad i affaldskørsel
Virksomhederne registreret under Transport og godshåndtering stod i 2023 for 75 pct. af transportarbejdet med dieseldrevne lastvogne og 73 pct. af transportarbejdet med gasdrevne lastbiler. Kun 25 pct. af de eldrevne lastbilers transportarbejde var i den kategori. Til gengæld var andelen af både el- og gasdrevne lastvognes respektive transportarbejde inden for Vandforsyning; kloakvæsen; affaldshåndtering mv væsentlig højere end de dieseldrevne lastvognes andel, nemlig henholdsvis 29 og 26 pct. i forhold til 2 pct. af dieseldrevne lastvognes andel af deres transportarbejde.
Kilde: Særkørsel på vejgodsstatistikkenGodstransport med danske lastbiler, sæsonkorrigeret
|
2022 |
2023 |
Ændring |
|||||||
|
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
4. kvt. 2023 |
|
|
mio. tonkm |
pct. |
||||||||
Transportarbejde i alt |
3848 |
3660 |
3747 |
3917 |
4206 |
4122 |
4051 |
4023 |
-27 |
-0,7 |
National kørsel |
3142 |
3133 |
3168 |
3321 |
3597 |
3449 |
3403 |
3468 |
65 |
1,9 |
Vognmandskørsel |
2618 |
2702 |
2750 |
2809 |
3065 |
2965 |
2841 |
3047 |
206 |
7,3 |
Firmakørsel |
524 |
431 |
418 |
512 |
532 |
484 |
562 |
420 |
-141 |
-25,2 |
International kørsel |
706 |
527 |
579 |
596 |
609 |
673 |
648 |
556 |
-92 |
-14,2 |
Fra Danmark til udlandet |
433 |
335 |
426 |
419 |
412 |
432 |
422 |
347 |
-75 |
-17,8 |
Fra udlandet til Danmark |
175 |
140 |
108 |
122 |
145 |
190 |
170 |
161 |
-9 |
-5,1 |
Øvrig kørsel1 |
98 |
51 |
45 |
55 |
52 |
51 |
56 |
48 |
-8 |
-15,0 |
|
mio. ton |
|
||||||||
Pålæsset godsmængde i alt |
43,2 |
41,1 |
45,7 |
45,3 |
43,6 |
43,9 |
42,3 |
39,8 |
-2,5 |
-5,9 |
National kørsel |
42,1 |
40,2 |
44,9 |
44,2 |
42,7 |
42,8 |
41,0 |
38,9 |
-2,1 |
-5,1 |
Vognmandskørsel |
34,1 |
33,1 |
37,0 |
36,2 |
35,1 |
34,3 |
33,1 |
32,4 |
-0,7 |
-2,1 |
Firmakørsel |
8,0 |
7,1 |
7,8 |
8,1 |
7,6 |
8,4 |
8,0 |
6,6 |
-1,4 |
-17,6 |
International kørsel |
1,1 |
0,9 |
0,9 |
1,0 |
0,9 |
1,2 |
1,2 |
0,9 |
-0,4 |
-31,4 |
Fra Danmark til udlandet |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,5 |
0,7 |
0,7 |
0,4 |
-0,3 |
-39,0 |
Fra udlandet til Danmark |
0,4 |
0,3 |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
0,3 |
-0,1 |
-21,4 |
Øvrig kørsel1 |
0,2 |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,0 |
-19,1 |
|
mio. km |
|
||||||||
Kørte km i alt |
376 |
373 |
371 |
375 |
386 |
369 |
363 |
349 |
-14 |
-3,8 |
National kørsel |
325 |
331 |
328 |
331 |
344 |
324 |
318 |
311 |
-7 |
-2,3 |
Vognmandskørsel |
263 |
270 |
269 |
268 |
279 |
262 |
251 |
263 |
11 |
4,5 |
Firmakørsel |
62 |
61 |
60 |
63 |
66 |
62 |
67 |
48 |
-19 |
-27,8 |
International kørsel |
51 |
41 |
43 |
44 |
41 |
46 |
45 |
38 |
-7 |
-14,6 |
1Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark). |
Nyt fra Danmarks Statistik
19. marts 2024 - Nr. 74
Hent som PDF
Næste udgivelse: 18. juni 2024
Kontakt
- Henriette Erichsen, tlf. 29 77 56 38
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.