Fald i både inflationen og kerneinflationen
Forbruger- og nettoprisindeks marts 2023
I marts 2023 steg det samlede forbrugerprisindeks med 6,7 pct. i forhold til samme måned året før. I februar var den tilsvarende stigning 7,6 pct. Den lavere inflation i marts i forhold til februar skyldes i høj grad prisændringer på brændstof samt gas og elektricitet. Selvom inflationen er aftagende, er den stadig på et højt niveau, hvilket fortsat særligt skyldes høje prisstigninger inden for gruppen af varer. Varer er i gennemsnit steget 8,3 pct. det seneste år, hvilket især skyldes prisstigninger på fødevarer. Selvom det, som især trækker ned i inflationen i forhold til sidste måned, er grupper af produkter, der ikke indgår i kerneinflationen (forbrugerprisindekset ekskl. energi og ikke-forarbejdede fødevarer), er kerneinflationen alligevel faldet til 6,4 pct. i marts fra 6,7 pct. i februar. Faldet i kerneinflationen skyldes særligt lavere prisstigninger inden for leje af sommerhus o.l. samt køb af nye biler, der trækker mindre op i kerneinflationen i marts i forhold til sidste måned.
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris111Fødevarer hæver prisudviklingen det seneste år
Produktgruppen fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer havde den største påvirkning på det samlede forbrugerprisindeks i marts. Isoleret set bidrog produktgruppen med 1,9 procentpoint af årsstigningen i det samlede forbrugerprisindeks. Bidraget fra produktgruppen skyldes i høj grad højere priser på mælk, ost og æg samt kød i marts 2023 i forhold til marts 2022.
Kilde: Beregninger baseret på www.statistikbanken.dk/pris111Sommerhusleje, gas og elektricitet trak indekset ned den seneste måned
Fra februar til marts faldt forbrugerprisindekset med 0,2 pct. Isoleret set trak prisændringer på leje af sommerhus, gas og elektricitet indekset ned med 0,27 procentpoint. Modsat trak prisændringer på tøj, fødevarer samt restaurant- og cafebesøg indekset op med 0,21 procentpoint.
Vækstbidrag for forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Feb. - mar. 2023 |
|
|
Mar. 2022 - mar. 2023 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Månedlig ændring i |
|
|
|
Årlig ændring i forbrugerprisindekset |
||
forbrugerprisindekset |
|
-0,2 |
|
(inflation) |
|
6,7 |
|
vægt i |
vækst- |
|
|
vægt i |
vækst- |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Tøj |
3,38 |
0,09 |
|
Fødevarer |
10,51 |
1,71 |
Fødevarer |
10,51 |
0,09 |
|
Husleje |
20,30 |
0,59 |
Restaurant- og cafebesøg |
6,15 |
0,03 |
|
Elektricitet |
3,62 |
0,43 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Leje af sommerhus |
0,85 |
-0,12 |
|
Brændstof |
2,60 |
-0,18 |
Gas |
0,77 |
-0,08 |
|
Spil og hobbyartikler |
0,25 |
-0,03 |
Elektricitet |
3,62 |
-0,07 |
|
Køkkenudstyr, ikke elektrisk |
0,36 |
-0,02 |
Kilde: Beregninger baseret på www.statistikbanken.dk/pris111 |
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2022 |
2023 |
Ændring |
|||
|
Vægte |
Mar. |
Feb. |
Mar. |
Feb. - mar. |
Feb. 2022 |
Mar. 2022 |
|
|
indeks, 2015 = 100 |
pct. |
||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
109,9 |
117,5 |
117,3 |
-0,2 |
7,6 |
6,7 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske |
|
|
|
|
|
|
|
drikkevarer |
11,97 |
110,8 |
127,2 |
128,3 |
0,9 |
14,8 |
15,8 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,16 |
121,4 |
131,9 |
131,1 |
-0,6 |
9,1 |
8,0 |
Beklædning og fodtøj |
4,35 |
93,0 |
94,2 |
96,6 |
2,5 |
5,7 |
3,9 |
Boligbenyttelse, el og varme |
30,13 |
113,4 |
120,3 |
119,5 |
-0,7 |
6,4 |
5,4 |
Boligudstyr, |
|
|
|
|
|
|
|
husholdningstjenester |
5,67 |
99,7 |
108,2 |
108,3 |
0,1 |
8,4 |
8,6 |
Sundhed |
2,90 |
106,0 |
108,8 |
108,7 |
-0,1 |
2,6 |
2,5 |
Transport |
11,22 |
114,8 |
118,9 |
118,8 |
-0,1 |
6,5 |
3,5 |
Kommunikation |
1,74 |
81,2 |
86,6 |
86,4 |
-0,2 |
6,7 |
6,4 |
Fritid og kultur |
11,43 |
106,8 |
112,7 |
112,1 |
-0,5 |
5,3 |
5,0 |
Uddannelse |
0,86 |
119,6 |
123,2 |
123,2 |
0,0 |
3,0 |
3,0 |
Restauranter og hoteller |
7,60 |
114,0 |
125,3 |
124,2 |
-0,9 |
11,5 |
8,9 |
Andre varer og tjenester |
8,97 |
110,3 |
116,3 |
116,3 |
0,0 |
5,3 |
5,4 |
Varer |
49,54 |
107,9 |
117,0 |
116,9 |
-0,1 |
9,7 |
8,3 |
Tjenester |
50,46 |
111,3 |
116,8 |
116,6 |
-0,2 |
5,1 |
4,8 |
Forbrugerprisindeks |
|
|
|
|
|
|
|
ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
86,02 |
107,9 |
114,7 |
114,8 |
0,1 |
6,7 |
6,4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
• |
110,1 |
118,5 |
118,3 |
-0,2 |
8,2 |
7,4 |
HICP i alt |
• |
109,8 |
118,0 |
117,8 |
-0,2 |
8,3 |
7,3 |
HICP-CT i alt |
• |
109,3 |
118,5 |
118,4 |
-0,1 |
9,2 |
8,3 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris111, pris114, pris117 og pris118 |
Nyt fra Danmarks Statistik
11. april 2023 - Nr. 126
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. maj 2023
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks