Mange økologiske mejerivarer til foodservice
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice 2021
Salget af økologiske varer til foodservice (storkøkkener o.l.) adskiller sig tydeligt fra det samlede salg til foodservice, når man ser på varekurvens sammensætning. Fx udgør mejeriprodukter og æg 31 pct. af det økologiske salg mod 12 pct. af det samlede salg til foodservice. Kød og fisk udgør derimod kun 5 pct. af det økologiske salg mod 17 pct. af det samlede salg. Der sælges også færre økologiske frostvarer men mere frugt og grønt. Opdelingen af det samlede salg på varegrupper er foretaget for første gang i årets undersøgelse.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko77Endnu et år præget af nedlukning
Salget af føde- og drikkevarer til foodservice steg en anelse, fra 16,8 mia. kr. i 2020 til 16,9 mia. kr. i 2021. Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice steg 5 pct. fra 2,0 mia. kr. mio. kr. i 2020 til 2,1 mia. kr. i 2021. De økologiske varers andel af det samlede salg til foodservice steg fra 12 pct. i 2020 til 13 pct. i 2021. Økologiske varers andel af foodservice i alt kom dermed på niveau med økologiske varers andel af detailomsætningen, der også var på 13 pct. i 2021.
Både salget af økologiske varer samt af alle varer lå på et lavere niveau i 2020 og 2021 end i 2019. Den delvise nedlukning af restauranter og kantiner, som følge af COVID-19, antages at være hovedårsagen.
Højere andel af økologi i salget til den offentlige sektor
De økologiske varer spiller en større rolle i den offentlige sektor end i den private. Andelen af salget af økologiske varer var højest i offentlige institutioner med 32 pct. af det samlede salg. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 18 pct. en anelse over private arbejdspladser med 16 pct. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.l. med 8 pct. og hos andre kunder med 5 pct. af det samlede salg til foodservice.
Den offentlige sektor har stor betydning for det økologiske marked
Den offentlige sektor aftog en forholdsvis høj andel - 46 pct. - af salget af økologiske varer til foodservice i 2021. Det var omtrent dobbelt så højt som sektorens andel af alle føde- og drikkevarer til foodservice, hvor andelen var 20 pct.
Lille fremgang i antal spisesteder med et økologiske spisemærke
Ifølge Fødevarestyrelsen steg antallet af spisesteder med Det Økologiske Spisemærke med 2 pct. fra 3.378 i 2020 til 3.440 i 2021 (ultimo året). Det er en opbremsning fra tidligere års stærkere vækst, fx var stigningen 20 pct. i 2018-2019 og 6 pct. fra 2019 til 2020.
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter varegrupper. 2021*
|
Alle varer |
Økologiske varer |
||
|
mio. kr. |
pct. |
mio. kr. |
pct. |
I alt |
16853 |
100 |
2116 |
100 |
Kolonial |
6139 |
36 |
767 |
36 |
Kød og fisk |
2938 |
17 |
111 |
5 |
Mejeriprodukter og æg |
1972 |
12 |
649 |
31 |
Frugt og grønt |
1674 |
10 |
380 |
18 |
Frostvarer |
4131 |
25 |
209 |
10 |
Frugt og grønt inkl. frost |
2243 |
13 |
435 |
21 |
Kød og fisk inkl. frost |
5330 |
32 |
162 |
8 |
Anm.: Tallene viser fødevaregrossisters salg i løbende priser, ekskl. moms. * Foreløbige tal. 'Alle varer' er inkl. økologiske. Varegrupperne er revideret i statistikken fra og med 2021. De fem hovedvaregrupper er dog stort set sammenlignelige med tidligere år. Vegetabilske smøreprodukter samt frugt- og grøntkonserves er flyttet fra kolonial til frugt og grønt. |
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter kundegrupper. 2021*
|
Alle varer |
Økologiske varer |
||
|
mio. kr. |
pct. |
mio. kr. |
pct. |
I alt |
16853 |
100 |
2116 |
100 |
Offentlige institutioner |
2704 |
16 |
865 |
41 |
Kantiner på offentlige arbejdspladser |
632 |
4 |
113 |
5 |
Kantiner på private arbejdspladser |
2045 |
12 |
331 |
16 |
Hoteller, restauranter, caféer o.l. |
8696 |
52 |
682 |
32 |
Andet (fx diner transportable, take-away) |
2775 |
16 |
125 |
6 |
Offentlig sektor i alt |
3336 |
20 |
978 |
46 |
Privat sektor i alt |
13516 |
80 |
1138 |
54 |
Anm.: Ved kundegrupper forstås den institution, virksomhed m.m. hvor maden serveres. Offentlige institutioner: Hospitaler, plejehjem, børnehaver, uddannelse o.l. Andet: event-catering, diner transportable, take-away mv. |
Nyt fra Danmarks Statistik
12. september 2022 - Nr. 308
Hent som PDF
Næste udgivelse: 23. august 2023
Kontakt
- Martin Lundø, tlf. 51 46 15 12
- Kurt-Kristian Bech, tlf. 51 16 91 99
Kilder og metode
Der er en vis usikkerhed knyttet til resultaterne, da ikke alle virksomheder kender omsætningen til foodservice præcist. Salget fordelt på kundegrupper er baseret på skøn fra virksomhederne. Tal for seneste periode er foreløbige frem til næste offentliggørelse. Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke viser andelen af økologiske indkøbte føde- og drikkevarer hos spisesteder: guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.). Antal spisemærker siger ikke noget om størrelsen af spisestederne.