Luftfart fortsat markant under niveau før COVID-19
Luftfart (år) 2022
Trods en stigning på 137 pct. i forhold til 2021 var antallet af afrejsende passagerer i danske lufthavne i 2022 stadig 23 pct. lavere end i 2019. I 2022 var der i alt 14,0 mio. afrejsende passagerer - hvilket svarer til et fald på 4,2 mio. i forhold til 2019. Dermed er der stadig et stykke op til niveauet før COVID-19. Pandemien sendte de internationale passagertal, som udgør langt hovedparten, i frit fald fra 16,4 mio. i 2019 til 3,8 mio. i 2020. Det er efterfølgende steget med 1,0 mio. passagerer i 2021 og yderligere 7,6 mio. i 2022 til i alt 12,5 mio. passagerer. Dette betyder, at der i 2022 var 24 pct. færre internationale passagerer end i 2019.
Kilde: www.statistikbanken.dk/flyv92Københavns lufthavn mangler 4 mio. passagerer for at nå niveauet fra 2019
Selvom passagertallet steg med 6,4 mio. sammenlignet med 2021 var der i Københavns lufthavn et fald på 4 mio. passagerer i forhold til 2019. Lufthavnen mangler således 27 pct. passagerer for at nå niveauet før COVID-19. Billund er som den eneste lufthavn på niveau med 2019, mens Aalborg havde 7 pct. og Aarhus 16 pct. færre passagerer. Øvrige lufthavne havde 25 pct. færre passagerer end i 2019. Sammenligner man med 2021 var der pæne stigninger for alle lufthavne. Størst stigning var der for Aarhus lufthavn med en stigning på 210 pct., mens Billund lufthavn havde 171 pct. og Københavns lufthavn 139 pct. flere afrejsende passagerer. Aalborg lufthavn og Øvrige lufthavne havde hhv. 74 og 30 pct. flere passagerer i 2022 end i 2021.
Luftfarten ramt af, at danskerne fortsat i stort omfang ferierer i hjemlandet
Luftfarten blev særligt hårdt ramt af COVID-19 og var i 2022 stadig markant under niveauet for tidligere år. I 2022 holdt danskerne i større grad end tidligere ferie i Danmark, hvilket fremgår af overnatningsstatistikkerne. I 2022 var der i alt 39,6 mio. overnatninger på hoteller, feriecentre, vandrerhjem, campingpladser og i lystbådehavne. Danske gæster stod for 25,6 mio. af de samlede overnatninger i 2022, svarende til 65 pct. Det er 2,2 mio. flere danske overnatninger end i 2021 og 3,7 mio. flere end i 2019. Hotellerne havde i alt 18,5 mio. overnatninger, heraf var 11,6 mio. danske, hvilket er det højeste antal danske hotelovernatninger nogensinde. Se yderligere tal for overnatninger på hoteller, feriecentre, vandrerhjem, campingpladser og i lystbådehavne i Nyt fra Danmarks Statistik 2023:40.
Afrejsende passagerer fra offentlige danske lufthavne, faktiske tal
|
2022 |
Hele året |
Ændring |
||||
|
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
2021 |
2022 |
|
|
1.000 passagerer |
pct. |
|||||
I alt |
2010 |
3968 |
4469 |
3535 |
5901 |
13981 |
137 |
National |
272 |
438 |
419 |
369 |
1026 |
1498 |
46 |
International |
1738 |
3529 |
4050 |
3167 |
4874 |
12483 |
156 |
Rutetrafik i alt |
1837 |
3669 |
4016 |
3315 |
5368 |
12837 |
139 |
National |
264 |
423 |
402 |
355 |
984 |
1443 |
47 |
International |
1573 |
3246 |
3614 |
2960 |
4384 |
11393 |
160 |
Charter- og taxitrafik |
168 |
293 |
447 |
216 |
519 |
1124 |
117 |
National |
7 |
13 |
15 |
12 |
34 |
48 |
38 |
International |
161 |
280 |
432 |
204 |
484 |
1076 |
122 |
Anden trafik |
5 |
6 |
6 |
4 |
14 |
21 |
47 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Afrejselufthavn |
|
|
|
|
|
|
|
København |
1609 |
3102 |
3471 |
2862 |
4611 |
11044 |
140 |
National rutetrafik |
144 |
234 |
227 |
195 |
537 |
800 |
49 |
International rutetrafik |
1366 |
2707 |
2999 |
2550 |
3775 |
9622 |
155 |
Charter- og taxitrafik mv. |
99 |
160 |
246 |
117 |
299 |
622 |
108 |
Billund |
219 |
555 |
672 |
411 |
686 |
1856 |
171 |
National rutetrafik |
4 |
11 |
14 |
6 |
25 |
35 |
37 |
International rutetrafik |
168 |
448 |
515 |
339 |
511 |
1469 |
188 |
Charter- og taxitrafik mv. |
48 |
96 |
143 |
66 |
150 |
353 |
136 |
Aalborg |
116 |
195 |
200 |
162 |
385 |
673 |
75 |
National rutetrafik |
79 |
119 |
111 |
107 |
287 |
416 |
45 |
International rutetrafik |
24 |
56 |
54 |
36 |
62 |
169 |
175 |
Charter- og taxitrafik mv. |
13 |
20 |
35 |
20 |
37 |
88 |
138 |
Aarhus |
30 |
58 |
71 |
52 |
68 |
211 |
210 |
National rutetrafik |
11 |
19 |
16 |
16 |
25 |
62 |
146 |
International rutetrafik |
15 |
31 |
44 |
33 |
34 |
123 |
265 |
Charter- og taxitrafik mv. |
4 |
7 |
11 |
3 |
9 |
26 |
187 |
Øvrige lufthavne |
35 |
59 |
55 |
48 |
151 |
197 |
30 |
National rutetrafik |
25 |
40 |
34 |
31 |
110 |
130 |
19 |
International rutetrafik |
1 |
3 |
3 |
2 |
3 |
10 |
239 |
Charter- og taxitrafik mv. |
9 |
16 |
18 |
14 |
39 |
57 |
47 |
Nyt fra Danmarks Statistik
3. marts 2023 - Nr. 73
Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. marts 2024
Kontakt
- Majbrit Holst, tlf. 24 94 08 24
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Chartertrafik dækker erhvervsmæssig ikke-regelmæssig offentlig lufttrafik og er altså ikke sammenfaldende med charter- eller pakkerejser, selv om de kan foregå med chartrede fly. Statistikken er baseret på data, som lufthavnene har indberettet til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på månedsbasis.