Stigende energipriser rammer bilisterne hårdt
Nyregistrerede motorkøretøjer februar 2022
Forbrugerpriserne for både benzin, diesel og el er steget kraftigt siden 2020, og det betyder, at bilisternes drivmiddelomkostninger frem til februar er steget med ca. 34 pct. for de fossile brændstoffer og ca. 49 pct. for el siden da. De nyeste noteringer (uge 8 og frem for brændstof) viser yderligere kraftige prisstigninger i sidste del af februar og begyndelsen af marts. Udgifterne til el, gas og brændstof udgjorde i 2020 ca. 5 pct. af bilfamiliernes forbrug, og prisstigningerne rammer derfor især bilfamilier med relativt stort kørselsbehov og/eller relativt lave indkomster hårdt.
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris111Betydelig usikkerhed om det fremtidige bilkøb
Det er vanskeligt at bedømme, hvordan de stigende energipriser fremover vil påvirke familiernes bilkøb, og om de ændrede prisrelationer mellem fossile brændstoffer og relativt dyrere el vil påvirke valget mellem elbiler og fossile biler. En anden usikkerhedsfaktor for det fremtidige bilsalg vedrører leverancerne af nye biler, hvor invasionen af Ukraine allerede nu har medført stillestående produktionslinjer hos bilproducenter med ukrainske underleverandører. En afledt konsekvens heraf er en stigende interesse for brugtvognsmarkedet.
Stor stigning i det sæsonkorrigerede bilkøb, men fra et lavt niveau
Der blev registreret 11.600 nye personbiler i februar 2022 opgjort i sæsonkorrigerede tal, og det er 10,6 pct. flere end i januar. Tilgangen til husholdningerne lå 12,4 pct. højere, mens tilgangen til erhvervene lå 9,0 pct. højere. Stigningen skal dog ses i lyset af, at salget i januar var ekstraordinært lavt efter de nye afgifter trådte i kraft.
Det samlede sæsonkorrigerede salg i december 2021 - februar 2022 var 5,6 pct. lavere end i september-november 2021. For husholdningernes vedkommende var faldet på 4,2 pct., mens tilgangen i erhvervene faldt med 7,4 pct.
Tilgangen i de seneste 12 måneder er uændret
Den samlede tilgang af nye biler i perioden marts 2021 - februar 2022 var på 186.000 eller uændret i forhold til den foregående 12 måneders periode. Tilgangen til husholdningerne faldt med 7,1 pct. til 106.800 biler, mens den steg med 12,2 pct. i erhvervene til 79.200. De benzin- og dieseldrevne biler gik 22,2 pct. tilbage i forhold til de foregående 12 måneder, mens elbilerne steg med 93,8 pct. og pluginhybriderne med 106,0 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil55Elbilerne udgjorde fortsat 17 pct. af de nye biler
1.700 elbiler udgjorde i februar 2022 16,8 pct. af de nye personbiler opgjort i faktiske tal mod 17,6 pct. i januar. Husholdningerne stod for 1.200 elbiler, og det svarer til 22,8 pct. af deres nye biler mod 20,0 pct. i januar. Elbilandelen i erhvervene var 9,9 pct. i februar mod 14,5 pct. i januar.
Pluginhybriderne udgjorde med 1.700 biler i februar 16,7 pct. af de nye biler mod 12,8 pct. i januar. 900 heraf gik til husholdningerne, hvilket svarer til 15,8 pct. af deres nye biler mod 11,4 pct. i januar. De resterende 800 biler gik til erhvervene svarende til 17,6 pct. af deres tilgang i februar 2022 mod 14,6 pct. i januar.
Andelen af nye elbiler og pluginhybrider er steget kraftigt siden februar 2021
Samlet set udgjorde elbilerne og pluginhybriderne i februar 2022 33,4 pct. af de nye biler mod 17,1 pct. i februar 2021. For husholdningernes vedkommende var det 38,6 pct. mod 22,1 pct.
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil51Nye kommunefordelte tabeller i Statistikbanken
Fra og med denne opgørelse offentliggøres der hver måned tabeller i Statistikbanken med fordelinger af nyregistreringer og bestand af person- og varebiler på brugernes kommune, brugernes sektor (husholdning eller erhverv) samt køretøjernes drivmiddel. Tabellerne indeholder tal fra januar 2018 og frem. Tabellen med nyregistreringer hedder www.statistikbanken.dk/bil53, mens bestanden findes i www.statistikbanken.dk/bil54.
Tilgang af nye personbiler, sæsonkorrigeret
|
2021 |
2022 |
|
2021/2022 |
|||||
|
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
|
Dec.-feb./ |
Feb./ |
|
antal |
|
pct. |
||||||
Tilgang i alt |
15041 |
14316 |
13672 |
18478 |
10510 |
11623 |
|
-5,6 |
10,6 |
I husholdningerne |
8259 |
8034 |
7306 |
12237 |
4885 |
5490 |
|
-4,2 |
12,4 |
I erhvervene |
6782 |
6282 |
6365 |
6240 |
5625 |
6133 |
|
-7,4 |
9,0 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil5 og bil55 |
Køb, leasing og tilgang af nye køretøjer, faktiske tal
|
Februar |
Æn- |
|
Mar. 2020 |
Mar. 2021 |
Æn- |
|
|
2021 |
2022 |
|
|
|
|
|
|
antal |
pct. |
|
antal |
pct. |
||
Nye personbiler i alt |
9976 |
10271 |
3,0 |
|
185531 |
186037 |
0,3 |
Benzin |
6078 |
5649 |
-7,1 |
|
111026 |
94565 |
-14,8 |
Diesel |
2193 |
1189 |
-45,8 |
|
40667 |
23493 |
-42,2 |
El |
343 |
1721 |
401,7 |
|
14113 |
27350 |
93,8 |
Pluginhybrid mv. |
1362 |
1712 |
25,7 |
|
19725 |
40629 |
106,0 |
Husholdningerne |
|
|
|
|
|
|
|
Køb |
3854 |
4151 |
7,7 |
|
86703 |
83189 |
-4,1 |
Privatleasing |
1749 |
1302 |
-25,6 |
|
28225 |
23611 |
-16,3 |
Samlet tilgang |
5603 |
5453 |
-2,7 |
|
114928 |
106800 |
-7,1 |
Erhvervene |
|
|
|
|
|
|
|
Køb |
6122 |
6120 |
0,0 |
|
98828 |
102848 |
4,1 |
Ikke-leasingbiler (a) |
679 |
911 |
34,2 |
|
16555 |
17449 |
5,4 |
Til leasing |
5443 |
5209 |
-4,3 |
|
82273 |
85399 |
3,8 |
Erhvervsleasing (b) |
3694 |
3907 |
5,8 |
|
54048 |
61788 |
14,3 |
Samlet tilgang (a+b) |
4373 |
4818 |
10,2 |
|
70603 |
79237 |
12,2 |
Erhvervskøretøjer i alt |
3067 |
2785 |
-9,2 |
|
34390 |
36289 |
5,5 |
Varebiler |
2638 |
2460 |
-6,7 |
|
30495 |
31441 |
3,1 |
Lastbiler |
149 |
147 |
-1,3 |
|
1939 |
2090 |
7,8 |
Sættevognstrækkere |
173 |
148 |
-14,5 |
|
1515 |
2066 |
36,4 |
Busser |
107 |
30 |
-72,0 |
|
441 |
692 |
56,9 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil55 |
Nyt fra Danmarks Statistik
11. marts 2022 - Nr. 83
Hent som PDF
Næste udgivelse: 12. april 2022
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75