Største stigning i forbrugerpriserne i over 35 år
Forbruger- og nettoprisindeks marts 2022
I marts 2022 steg det samlede forbrugerprisindeks med 5,4 pct. i forhold til samme måned året før. Det er den højeste årsstigning i forbrugerprisindekset siden maj 1985, hvor årsstigningen ligeledes var 5,4 pct. Det er i høj grad prisændringer inden for varer, der hæver årsstigningen i forbrugerprisindekset. Varer er i gennemsnit steget 8,1 pct. det seneste år, og det er den højeste årsstigning siden januar 1983, hvor årsstigningen var 8,4 pct. Inden for varer er det i meget høj grad prisstigninger på el, brændstof, fødevarer og gas, der gør sig gældende i marts 2022. Forbrugerprisindekset eksklusive energi og ikke-forarbejdede fødevarer (kerneinflationen) havde en årsstigning på 3,2 pct. i marts, hvilket er en stigning fra 2,7 pct. måneden før. Det er i høj grad prisstigninger på tøj og biler, der trækker kerneinflationen op i forhold til februar. Det er den højeste kerneinflation siden september 2008.
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris113 og pris111 samt egne beregningerEnergi hæver prisudviklingen det seneste år
Produktgruppen boligbenyttelse, el og varme havde den største påvirkning på det samlede forbrugerprisindeks i marts. Isoleret set bidrog produktgruppen til 2,1 procentpoint i årsstigningen i det samlede forbrugerprisindeks. Bidraget fra produktgruppen skyldes i høj grad højere priser på elektricitet og andre energiformer.
Kilde: Beregninger baseret på www.statistikbanken.dk/pris111Benzin og diesel trak indekset op den seneste måned
Fra februar til marts steg forbrugerprisindekset 0,6 pct. Isoleret set trak prisændringer på benzin og diesel samt tøj og personbiler indekset op med 0,49 procentpoint. Modsat trak prisændringer på produkter til personlig pleje, elektricitet og gas indekset ned med 0,06 procentpoint.
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Feb.-mar. 2022 |
|
|
Mar. 2021 - mar. 2022 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Månedlig ændring i |
|
|
|
Årlig ændring i |
|
|
forbrugerprisindekset |
|
0,6 |
|
forbrugerprisindekset |
|
5,4 |
|
vægt i |
vækst- |
|
|
vægt i |
vækst- |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Benzin og diesel |
2,39 |
0,30 |
|
Elektricitet |
2,55 |
1,00 |
Tøj |
3,55 |
0,14 |
|
Benzin og diesel |
2,39 |
0,78 |
Personbiler |
4,23 |
0,05 |
|
Fødevarer |
11,02 |
0,73 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Produkter til personlig pleje |
1,26 |
-0,02 |
|
IT-udstyr |
1,16 |
-0,05 |
Elektricitet |
2,55 |
-0,02 |
|
Bøger |
0,29 |
-0,04 |
Gas |
0,65 |
-0,02 |
|
Bil- og rejseforsikringer |
0,55 |
-0,02 |
Kilde: Beregninger baseret på www.statistikbanken.dk/pris111 |
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2021 |
2022 |
Ændring |
|||
|
Vægte |
Mar. |
Feb. |
Mar. |
Feb.-mar. |
Feb. 2021 |
Mar. 2021 |
|
|
indeks, 2015 = 100 |
pct. |
||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
104,3 |
109,2 |
109,9 |
0,6 |
4,8 |
5,4 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske |
|
|
|
|
|
|
|
drikkevarer |
12,58 |
104,2 |
110,8 |
110,8 |
0,0 |
5,5 |
6,3 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
4,27 |
118,4 |
120,9 |
121,4 |
0,4 |
1,7 |
2,5 |
Beklædning og fodtøj |
4,58 |
91,9 |
89,1 |
93,0 |
4,4 |
-1,1 |
1,2 |
Boligbenyttelse, el og varme |
29,93 |
106,0 |
113,1 |
113,4 |
0,3 |
6,7 |
7,0 |
Boligudstyr, |
|
|
|
|
|
|
|
husholdningstjenester |
6,40 |
94,8 |
99,8 |
99,7 |
-0,1 |
4,9 |
5,2 |
Sundhed |
3,17 |
104,4 |
106,0 |
106,0 |
0,0 |
1,1 |
1,5 |
Transport |
11,82 |
104,2 |
111,6 |
114,8 |
2,9 |
7,8 |
10,2 |
Kommunikation |
1,95 |
80,8 |
81,2 |
81,2 |
0,0 |
0,5 |
0,5 |
Fritid og kultur |
10,62 |
104,8 |
107,0 |
106,8 |
-0,2 |
2,6 |
1,9 |
Uddannelse |
0,92 |
117,0 |
119,6 |
119,6 |
0,0 |
2,2 |
2,2 |
Restauranter og hoteller |
5,01 |
107,7 |
112,4 |
114,0 |
1,4 |
4,7 |
5,8 |
Andre varer og tjenester |
8,76 |
107,4 |
110,4 |
110,3 |
-0,1 |
2,7 |
2,7 |
Varer |
52,45 |
99,8 |
106,7 |
107,9 |
1,1 |
7,0 |
8,1 |
Tjenester |
47,55 |
108,5 |
111,1 |
111,3 |
0,2 |
2,4 |
2,6 |
Forbrugerprisindeks |
|
|
|
|
|
|
|
ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
87,15 |
104,6 |
107,5 |
107,9 |
0,4 |
2,7 |
3,2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
• |
104,4 |
109,5 |
110,1 |
0,5 |
4,9 |
5,5 |
HICP i alt |
• |
103,6 |
109,0 |
109,8 |
0,7 |
5,3 |
6,0 |
HICP-CT i alt |
• |
103,4 |
108,5 |
109,3 |
0,7 |
5,0 |
5,7 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/pris111, pris114, pris117 og pris118 |
Nyt fra Danmarks Statistik
11. april 2022 - Nr. 125
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. maj 2022
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks