Vækst i danske lastvognes internationale transport
Godstransport med danske lastbiler 2. kvt. 2018
Det internationale transportarbejde steg med 5 pct. i andet kvartal 2018 sammenlignet med første kvartal. Da det nationale transportarbejde, som udgør 80 pct. af danske lastvognes transportarbejde, samtidig faldt 3 pct., faldt det samlede transportarbejde (gods gange distance) for danske lastvogne med 2 pct. i andet kvartal. Transportarbejdet i andet kvartal 2018 blev samlet 3,7 mia. tonkm. To tredjedele af den samlede godstransport foregår med lastvogn.
Danske lastvogne kører mere internationalt gods
Det samlede internationale transportarbejde udgør ca. en femtedel af de danske lastvognes samlede transportarbejde. Med stigningen i seneste kvartal fortsætter en positiv vækst i de danske lastvognes internationale transportarbejde. Betragtes de seneste fire kvartaler samlet, viser det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet en samlet fremgang på 25 pct. i forhold til de foregående fire kvartaler.
Transportarbejdet fra udlandet til Danmark er i samme periode steget 11 pct. Det øvrige danske internationale transportarbejde er uændret. Det dækker over dansk cabotagekørsel i udlandet samt tredjelandskørsel, dvs. kørsel mellem to andre lande end Danmark.
Hovedparten af den internationale godstransport med danske lastvogne går til og kommer fra vores umiddelbare naboer, Sverige, Norge og Tyskland. Tre fjerdedele af det danske transportarbejde fra Danmark går til de tre lande og ni tiendedele af dansk transportarbejde til Danmark kommer fra de tre naboer.
Vækst i international kørsel fra Danmark til udlandet drives af antallet af ture
Set over de seneste fire kvartaler er væksten i det internationale transportarbejde sket i turene fra Danmark. Hovedårsagen er primært væksten i antallet af ture med læs i den udgående transport, som steg 20 pct., mens det ikke tilsvarende er lykkedes at øge antallet af ture med læs i den indgående transport, som faldt 5 pct.
Den gennemsnitlige godsmængde pr. tur med læs faldt med 5 pct. på ture fra Danmark, mens den steg 5 pct. på ture til Danmark. Godsmængden på en tur fra Danmark var i gennemsnit 16,5 ton, mens den på ture til Danmark var 18,5 ton.
Samtidig steg den gennemsnitlige turlængde på ture fra Danmark med 15 pct., mens den på ture til Danmark steg 5 pct. En tur fra Danmark var i gennemsnit på 750 km, mens den modsatte tur i gennemsnit var 530 km.
Samlet er det gennemsnitlige transportarbejde på ture fra Danmark steget 9 pct. og på ture til Danmark steget 10 pct. Der er altså næsten identisk vækst i transportarbejdet i de enkelte ud- og indgående transporter med danske lastvogne, men et faldende antal ture til Danmark giver en lavere vækst i for denne del af den internationale transport.
Godstransport med danske lastbiler
|
2016 |
2017 |
2018 |
Ændring seneste |
||||||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
ift. samme periode året før |
|
|
mio. tonkm |
pct. |
||||||||
Transportarbejde i alt |
3651 |
3964 |
4015 |
3801 |
3670 |
4029 |
3787 |
3720 |
-226 |
-1,5 |
National kørsel |
3064 |
3235 |
3344 |
3133 |
2913 |
3171 |
3072 |
2970 |
-650 |
-5,1 |
Vognmandskørsel |
2540 |
2726 |
2919 |
2675 |
2485 |
2703 |
2661 |
2546 |
-464 |
-4,3 |
Firmakørsel |
524 |
509 |
426 |
457 |
427 |
468 |
412 |
424 |
-185 |
-9,7 |
International kørsel |
588 |
729 |
670 |
669 |
757 |
858 |
714 |
750 |
424 |
15,9 |
Fra Danmark til udlandet |
291 |
367 |
379 |
381 |
370 |
468 |
478 |
452 |
352 |
24,8 |
Fra udlandet til Danmark |
132 |
198 |
190 |
184 |
210 |
243 |
171 |
155 |
74 |
10,5 |
Øvrig kørsel1 |
165 |
164 |
102 |
103 |
177 |
147 |
65 |
142 |
-2 |
-0,4 |
|
mio. ton |
|
||||||||
Pålæsset godsmængde i alt |
44,5 |
45,6 |
46,5 |
45,3 |
41,4 |
45,9 |
41,2 |
40,9 |
-12,6 |
-6,9 |
National kørsel |
43,3 |
44,0 |
45,4 |
44,1 |
40,2 |
44,4 |
40,0 |
39,4 |
-12,8 |
-7,2 |
Vognmandskørsel |
35,8 |
35,6 |
38,2 |
37,0 |
32,1 |
37,3 |
33,0 |
33,7 |
-10,7 |
-7,3 |
Firmakørsel |
7,5 |
8,4 |
7,1 |
7,1 |
8,2 |
7,1 |
7,0 |
5,8 |
-2,1 |
-6,9 |
International kørsel |
1,1 |
1,6 |
1,1 |
1,2 |
1,1 |
1,5 |
1,2 |
1,5 |
0,2 |
4,7 |
Fra Danmark til udlandet |
0,5 |
0,8 |
0,6 |
0,5 |
0,5 |
0,8 |
0,7 |
0,8 |
0,3 |
14,5 |
Fra udlandet til Danmark |
0,3 |
0,4 |
0,3 |
0,4 |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
0,3 |
0,0 |
1,0 |
Øvrig kørsel1 |
0,3 |
0,4 |
0,2 |
0,3 |
0,4 |
0,3 |
0,1 |
0,3 |
-0,1 |
-9,9 |
|
mio. km |
|
||||||||
Kørte km i alt |
347 |
393 |
395 |
363 |
350 |
387 |
369 |
374 |
-19 |
-1,3 |
National kørsel |
307 |
344 |
347 |
319 |
296 |
323 |
317 |
318 |
-62 |
-4,7 |
Vognmandskørsel |
244 |
282 |
283 |
260 |
238 |
259 |
262 |
256 |
-54 |
-5,0 |
Firmakørsel |
63 |
63 |
63 |
59 |
58 |
64 |
55 |
63 |
-8 |
-3,3 |
International kørsel |
40 |
49 |
49 |
45 |
54 |
64 |
52 |
55 |
43 |
23,4 |
1 Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark). |
Nyt fra Danmarks Statistik
18. september 2018 - Nr. 348
Hent som PDF
Næste udgivelse: 18. december 2018
Kontakt
- Henriette Erichsen, tlf. 29 77 56 38
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.