Danmark har det højeste prisniveau i EU
Europæisk købekraftsundersøgelse - prissammenligninger 2017
Med et prisniveau på 39 pct. over EU-28-gennemsnittet havde Danmark langt de højeste forbrugerpriser i EU i 2017. Kun EFTA-landene Island, Schweiz og Norge havde endnu højere priser. De lå hhv. 66, 60 og 50 pct. over EU-gennemsnittet. De næsthøjeste forbrugerpriser i EU fandtes i Irland, Luxembourg, Sverige og Finland, som alle lå mellem 27 og 22 pct. over EU-gennemsnittet. Vores naboland Tyskland lå 4 pct. over EU-gennemsnittet, mens Spanien, Portugal, Grækenland og alle nye medlemslande efter 2004 lå under EU-gennemsnittet. Opgørelsen er baseret på Eurostats prissammenlignings undersøgelse.
Fødevarer dyrest i Danmark
De danske priser på fødevarer og drikkevarer uden alkohol lå også i toppen inden for EU med priser på 32 pct. over gennemsnittet. Her overgås Danmark igen af EFTA-landene Schweiz, Norge og Island, som lå hhv. 69, 66 og 55 pct. over EU-gennemsnittet. Når det gælder vores nabolande var Sverige 23 pct. dyrere end EU-gennemsnittet, mens Tyskland derimod lå på niveau med EU-gennemsnittet. De billigste fødevarer og drikkevarer uden alkohol kunne fandtes i Polen og Rumænien.
Danmark og Sverige blandt de dyreste, Bulgarien billigst i EU
Det generelle prisniveau i Danmark (BNP inklusive offentligt forbrug og investeringer) lå på samme niveau som Sverige med hhv. 32 pct. og 30 pct. over EU's gennemsnit. Igen havde EFTA-landene Island, Norge og Schweiz et højere prisniveau på hhv. 62, 53 og 52 pct. over EU-gennemsnittet. I bunden lå Bulgarien på under halvdelen af EU-gennemsnittet.
Prisniveauindeks for privat forbrug, fødevarer og BNP. 2017*
|
Privat |
Fødevarer og |
BNP |
|
|
Privat |
Fødevarer og |
BNP |
|
EU-28 = 100 |
|
|
EU-28 = 100 |
||||
EU-28 |
100 |
100 |
100 |
|
Cypern |
90 |
111 |
90 |
EU-151 |
107 |
106 |
107 |
|
Slovenien |
84 |
96 |
82 |
Euroområdet |
103 |
106 |
103 |
|
Malta |
82 |
111 |
82 |
|
|
|
|
|
Estland |
78 |
94 |
76 |
Danmark |
139 |
132 |
132 |
|
Letland |
73 |
94 |
70 |
Irland |
127 |
124 |
113 |
|
Slovakiet |
70 |
92 |
68 |
Luxembourg |
126 |
124 |
122 |
|
Tjekkiet |
68 |
83 |
67 |
Sverige |
126 |
123 |
130 |
|
Kroatien |
67 |
97 |
64 |
Finland |
122 |
119 |
124 |
|
Litauen |
65 |
81 |
64 |
Storbritannien |
116 |
94 |
112 |
|
Ungarn |
63 |
86 |
62 |
Nederlandene |
112 |
101 |
112 |
|
Polen |
57 |
69 |
58 |
Belgien |
111 |
113 |
111 |
|
Rumænien |
53 |
66 |
51 |
Frankrig |
110 |
114 |
110 |
|
Bulgarien |
50 |
76 |
49 |
Østrig |
109 |
125 |
111 |
|
|
|
|
|
Tyskland |
104 |
101 |
107 |
|
Tyrkiet |
53 |
85 |
47 |
Italien |
101 |
111 |
99 |
|
|
|
|
|
Spanien |
93 |
96 |
91 |
|
Island |
166 |
155 |
162 |
Portugal |
86 |
100 |
82 |
|
Schweiz |
160 |
169 |
152 |
Grækenland |
85 |
107 |
83 |
|
Norge |
150 |
166 |
153 |
* Foreløbige tal. |
1 EU-15 dækker over de 15 EU-medlemslande, der udgjorde EU indtil 2004. |
Hvad er købekraftpariteter?
Købekraftpariteter opgøres på grundlag af de gennemsnitlige priser for en europæisk repræsentativ stikprøve af varer og tjenester. Priserne er de markedspriser, som forbrugerne betaler, inklusive moms og afgifter. Ved at dividere købekraftpariteten med valutakursen får man et udtryk for den reelle forskel i prisniveauet imellem landene. Ændringer i valutakursen påvirker således direkte udviklingen i landenes prisniveauer. Prisniveauindekset angiver prisniveauet i det enkelte land i forhold til gennemsnittet i EU-28. Prisniveauindekset måler forskelle i prisniveauer landene imellem ved at angive antallet af enheder af en fælles valuta, der er nødvendig for at kunne købe samme mængde af en bestemt vare eller varegruppe. Prisniveauindeks har til formål at give en indikation af størrelsesordenen af prisniveauet i et land i forhold til de andre. Indekstallene kan derimod ikke bruges til en håndfast rangorden af landene, idet mindre forskelle imellem landenes prisniveauindeks ligger inden for den usikkerhed, tallene er forbundet med. Generelt er der en positiv sammenhæng mellem økonomisk udvikling og prisniveau. Lande med et højt prisniveau har også et højt BNP- og et højt faktisk individuelt forbrug pr. indbygger, selv efter at der er korrigeret for forskelle i prisniveauet mellem landene. Det relativt høje prisniveau i lande med et højt BNP pr. indbygger hænger sammen med, at der også i disse lande er relativt høje lønninger.
Nyt fra Danmarks Statistik
19. december 2018 - Nr. 490
Hent som PDF
Næste udgivelse: 18. december 2019
Kontakt
- Zdravka Bosanac, tlf. 61 15 16 74
Kilder og metode
Opgørelsen er baseret på Eurostats undersøgelse, i samarbejde med de deltagende lande. Købekraftpariteter opgøres på grundlag af de gnsl. priser for en europæisk repræsentativ stikprøve af varer og tjenester. Priserne er de markedspriser, som forbrugerne betaler, inkl. moms og afgifter. Ved at dividere købekraftpariteten med valutakursen får man et udtryk for den reelle forskel i prisniveauet imellem landene. Ændringer i valutakursen påvirker således direkte udviklingen i landenes prisniveauer. Prisniveauindekset angiver prisniveauet i det enkelte land i forhold til gennemsnittet i EU-28. Generelt er der en positiv sammenhæng mellem økonomisk udvikling og prisniveau. Lande med et højt prisniveau har også et højt BNP- og et højt faktisk individuelt forbrug pr. indbygger, selv efter, at der er korrigeret for forskelle i prisniveauet mellem landene. Det relativt høje prisniveau i lande med et højt BNP pr. indbygger hænger sammen med, at der også i disse lande er relativt høje lønninger. Prisniveauindekset måler forskelle i prisniveauer ved at angive antallet af enheder af en fælles valuta, der er nødvendig for at kunne købe samme mængde af en bestemt vare eller varegruppe landene imellem. Prisniveauindeks har til formål at give en indikation af størrelsesordenen af prisniveauet i et land i forhold til de andre. Indekstallene kan derimod ikke bruges til en håndfast rangorden af landene, idet mindre forskelle imellem landenes prisniveauindeks ligger inden for den usikkerhed, tallene er forbundet med. Den benyttede stikprøve er udvalgt som en repræsentativ europæisk stikprøve. Det betyder, at de udvalgte varer- og tjenester ikke nødvendigvis er fuldt repræsentative for alle lande. Data kan derfor, især på detaljeret niveau, være behæftet med en vis statistisk usikkerhed.